A munkálatok 12,4 millió euróba kerülnek, az Európai Unió korábban 4,2 millió euróval támogatta a projektet, míg Rijeka önkormányzata 1,6 millió euróval járult hozzá, tájékoztatott az MTI.
A hajót eredeti állapotában a kraljevicai Dalmont hajógyárban újították fel, ami 4 évig tartott, és 2019 óta számos munkálatot végeztek el rajta.
Fotó: YouTube
A hajó 4300 négyzetméteres felülettel rendelkezik, amelyből 1500-at alakítanának át múzeummá; 900 négyzetméter vendéglátási célokra használható, míg 400 négyzetmétert szálláslehetőségként. Erre pályázatot írtak, amelyre várják a jelentkezőket.
A polgármester szerint a megnyitó májusban vagy júniusban várható.
Az 1938-ban épült hajó 30 éven át szolgálta a kommunista vezetőt. A vezér halála és Jugoszlávia felbomlása után a hajó sokáig Montenegróban vesztegelt, és kis híján hajótemetőben végezte.
1990-ben egy görög hajótulajdonos vásárolta meg, aki luxushajót akart varázsolni belőle. A Galebet az észak-dalmáciai Viktor Lenac hajógyárba vontatták, ahol felújításra várt, de pénzhiány miatt végül nem sikerült véghez vinni a tervet. Rijeka városa árverésen vette meg a hajót 2009-ben 150 ezer dollárért.
Később a Galeb Horvátország védett kulturális örökségévé vált, ezért a hajót az örökségvédelmi előírásokkal összhangban kellett hasznosíthatóvá tenni.
Fotó: YouTube
A Galeb kereskedelmi hajóként kezdte 1938-ban Genovában. A második világháborúban kisegítő cirkálóként használták, 1943-ban egy évre a német flotta hadizsákmánya lett. Új nevet is kapott: Kiebitz. A Kvarner-öbölben ez idő alatt mintegy 5000 tengeri aknát helyezett el. Egy légitámadásban súlyosan megsérült, elsüllyedt és csak három évvel később, 1947-ben hozták felszínre és építették újjá. 1953-ban Tito elnök luxushajójaként a Galeb élete új szakaszába lépett.
Tito híres filmsztárokat is fogadott a hajón, köztük Sophia Lorent és Elisabeth Taylort. A fedélzeten gyakran fontos diplomáciai tárgyalások is folytak.
A Galeb csaknem három évtizedig, Tito 1980-as haláláig az elnök úszó hivatalaként szolgált. Ezalatt több mint 18 ezer tengeri mérföldet tett meg, három földrész 18 országában kötött ki.
Jugoszlávia felbomlása előtt a Galeb utolsó küldetésként 1991-ben Szlovéniából szállította el a jugoszláv hadsereg katonáit, miután Ljubljana mindössze két hétig tartó harcok után kikiáltotta függetlenségét. A jacht ezután a Kotori-öbölbe, Montenegróba vonult vissza.