A dél-európai ország, amely 2019-ben még a világ második leglátogatottabb országa volt, tavaly 18,9 millió turistát fogadott, ami 77,3 százalékos visszaesést jelent éves összevetésben. Ilyen kevés látogató utoljára 1969-ben érkezett Spanyolországba.
A bevételek esetében a múlt évi veszteség meghaladja a 72 milliárd eurót. A turizmusból származó 19,7 milliárd euró 78,5 százalékkal kevesebb mint tavaly előtt.
Hagyományosan a legtöbb turista Nagy-Britanniából érkezik Spanyolországba, ám az elmúlt évben ez is megváltozott. A legnagyobb számban, 3,8 millióan a szomszédos Franciaországból utaztak Spanyolországba, a második helyre kerültek a britek 3,1 millió látogatóval, őket követték a németek 2,4 millió turistával.
A légi közlekedést érintő korlátozások ellenére a többség, 13,7 millióan repülővel érkezett, számuk ugyanakkor 80 százalékkal marad el a 2019-es eredménytől. Ötmillióan választották az autós utazást, 61 százalékkal kevesebben, mint egy évvel korábban.
A turisták átlagosan naponta 133 eurót (47 ezer forint) költöttek, ami 13,8 százalékos csökkenés 2019-hez viszonyítva.
A koronavírus-járvány előtt Spanyolország bruttó hazai termékének (GDP) 12,3 százaléka származott a turizmusból. A spanyol Exceltur turisztikai szövetség számításai szerint a múlt évben ez 4,3 százalékra esett vissza.
A turisztikai szektor 2,5 millió munkahelyéből mintegy 300 ezer szűnt meg, és több mint 400 ezer állást csökkentett munkaidővel, állami támogatás mellett tudtak megtartani. A szervezet az ágazatot ért veszteséget 106 milliárd euróra becsülte.
Forrás: MTI