Túl a csúcson a Facebook?

Bár korai lenne trendeket felvázolni, a 2018-as közösségimédia-használati adatok elemzése arra utal, hogy a közösségi média komoly változásokon megy át. Az Edison Research és a Triton Digital közös jelentése a médiafogyasztási- és -használati szokásokat vizsgálta az online térben. A jelentés szerint az amerikai felhasználók szokásai drámai mértékben megváltoztak.

1) A közösségimédia-használat most először csökkent.

2018-ban kevesebben használták a közösségi médiát, mint a korábbi években. Az Edison Research 2000, 12 éves vagy annál idősebb felhasználót kérdezett a tartalomfogyasztási szokásairól. A válaszadók 77 százaléka mondta azt, hogy használják a közösségi médiát, szemben a 2017-es 80 százalékkal. Bár ez első ránézésre nem túl nagy különbség, érdemes megjegyezni, hogy a közösségimédia-használat évente átlagosan 7,77, de minimum 3 százalékkal nőtt az elmúlt kilenc évben. Az elsődleges közösségimédia-platformok (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram stb.) alighanem elérték a csúcsot; nem lenne meglepő, ha 2019-ben is hasonló csökkenést figyelhetnénk meg. A változás oka az lehet, hogy a fiatal amerikaiak inkább az olyan üzenetküldő platformokat részesítik előnyben, mint a WhatsApp, a Facebook Messenger vagy a Snapchat, és kevésbé használják az elsődleges platformokat. Ez a változás nem fog a nagyok azonnali összeomlásához vezetni, de a legnagyobb közösségimédia-felületekről való elvándorlás nagyon is kézzelfogható.

2) Egyre kevesebben használják a Facebookot.

Tavaly a válaszadók kétharmada mondta, hogy használják a Facebookot, de az akkori 67 százalékos részarány mostanra 62 százalékra csökkent – és ilyenre még nem volt példa a Facebook történetében. Hogy ennek a cég körüli botrányok, az egyre dühösebb politikai viták, vagy a platform meghaladottsága az oka, azt nehéz megmondani, de a csökkenés mértéke kézzelfogható. Az Edison tervezi, hogy a kanadai és ausztrál piacokat is megvizsgálja; akkor kiderülhet, hogy a jelenség globális, vagy Amerika-specifikus. 3) A fiatalok körében a Facebook rengeteget vesztett a népszerűségéből. Bár régóta rebesgetik, most már a számok is alátámasztják, hogy a Facebook népszerűsége egyértelműen hanyatlik a fiatal amerikaiak körében. A 12-34 éves korosztályban a felhasználóbázis mérete 15 százalékkal csökkent. Bár ebben a csoportban még mindig 67 százalék a rendszeres használók aránya, ez a visszaesés nem túl biztató képet fest a platform jövőjéről. Az mindenesetre elgondolkodtató, hogy a középkorú amerikaiak jóval vonzóbbnak tartják a Facebookot, mint a fiatalok – pedig a Facebookot az alapítása utáni években még csak diákok használhatták.

4) Már a Twitter sem a régi.

Bár a Facebook esetében a visszaesés jóval látványosabb, a Twitter is hasonló veszteségeket szenvedett el. A platform fennállása óta ez volt az első év, amikor csökkent a felhasználók száma és aktivitása. A minta a Facebookét követi: 2016-ban és 2017-ben még növekedést könyvelhettek el, 2018-ban már visszaesést. Az adatok alapján a 12 évnél idősebb amerikaiak 21 százaléka használja a Twittert: ezzel ők a hatodik legnépszerűbb közösségi platform.

5) A fiatalok körében a Snapchat és az Instagram a legnépszerűbbek.

2017-ben a 12-34 éves amerikaiak 19 százaléka többet használta a Snapchatet, mint bármelyik más közösségi platformot. Az Instagram részesedése 18 százalék volt ugyanebben a felmérésben. 2018-ban a vizsgált korosztályban a Snapchat részesedése már 29 százalék volt – nagy előretörés alig egy év alatt. Az Instagram nem tudott ekkorát nőni, de a 12-34-es korosztályban a felhasználók 22 százalékának ez a kedvenc közösségi platformja. És mindez a Facebook rovására megy: tavaly még a fiatal amerikaiak 48 százaléka a Facebookot tartotta a kedvenc közösségimédia-platformjának, de az arányuk idén 35 százalékra csökkent.

6) A fotó alapú közösségi média feltörekvőben van.

Hogy a (mozgó)képek több embert vonzanak, mint a szövegek, az természetes, és ez a trend alighanem változatlan marad, amíg több szem lesz a világon, mint agy. Az összes közösségimédia-platform felkínálja a kép- és videómegosztási lehetőséget, de csak három van, ami szinte csak erre hagyatkozik: az Instagram, a Pinterest és a Snapchat. A hat legnépszerűbb platform közül csak ez a három könyvelhetett el növekedést 2018-ban. (Számokban: az Instagram-használat 34-ről 36 százalékra, a Pinterest 30-ról 31 százalékra, a Snapchat 29-ről 31 százalékra nőtt.) Eközben az olyan, elsősorban a szövegekre építő platformokat, mint a Facebookot, a LinkedInt vagy a Twittert vagy ugyanannyit, vagy kevesebbet használták, mint egy évvel ezelőtt.

Forrás: Index


Osztrák autóklub: nyaralástól a drágulás sem tartja vissza az osztrákokat

Osztrák autóklub: nyaralástól a drágulás sem tartja vissza az osztrákokat 

A többség inkább spórol, de utazni mindenképp szeretne.
Brugge védi az utcák régi burkolatát a városlátogató turistáktól

Brugge védi az utcák régi burkolatát a városlátogató turistáktól 

Egyre több látogató visz haza szuvenírként a város történelmi burkolatából.
Zsenikultusz, izgalmas temető és egy elfelejtett generáció – Salzburgban jártunk

Zsenikultusz, izgalmas temető és egy elfelejtett generáció – Salzburgban jártunk 

Két nap egy zenével átitatott városban, ahol a múlt és a jelen összeforr, és ahol Mozart nélkül nincs élet.
Magyar szék a közép-európai régió designversenyének középpontjában

Magyar szék a közép-európai régió designversenyének középpontjában 

A Stretch elnevezésű szék a régiós elismerés kapujában – ugyanez a bútordarabot tavaly a Red Dot Awardon is díjazták.
Mediterrán élményvilág: török turisztikai workshop Budapesten

Mediterrán élményvilág: török turisztikai workshop Budapesten 

Személyes kapcsolatépítés, naprakész információk, álomvideók.
Fesztiválok, történelem, helyi konyha, borélmények  – vár a pozsonyi nyár

Fesztiválok, történelem, helyi konyha, borélmények – vár a pozsonyi nyár 

Pozsony és környéke idén nyáron is meglepetésekkel, élményekkel és felfedezésre váró kincsekkel csábítja az érdeklődőket.
Prado festmények a tavalyi valenciai áradások sújtotta települések utcáin

Prado festmények a tavalyi valenciai áradások sújtotta települések utcáin 

A madridi Prado múzeum leghíresebb festményeiből nyílt szabadtéri tárlat a valenciai régióban, a tavaly őszi áradások sújtotta 12 település utcáin.
Romániában terjeszkedik az egyik legnagyobb lengyel utazási iroda

Romániában terjeszkedik az egyik legnagyobb lengyel utazási iroda 

A lengyel cég csütörtökön fuzionálásról szóló előzetes megállapodást írt alá a Paralela 45 utazási irodával.
Marie Antoinette a Pozsonyi várban

Marie Antoinette a Pozsonyi várban 

A „Marie Antoinette – Bécstől Versailles-ig és egészen a guillotine alá” címet viselő kiállítás a Pozsonyi vár lovagtermében kapott helyet.
Elit golfverseny a Turkish Airlines szervezésében

Elit golfverseny a Turkish Airlines szervezésében 

A világ élvonalbeli golfozóit felvonultató 2025-ös Turkish Airlines Open négy napon át kínált világszínvonalú sportélményt az antalyai Regnum Carya Golf & Resort pályáján.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.