Újabb mérföldkő az utazási és turisztikai szektorban

Koppenhágában találkozott egymással a világ nyolc legnagyobb fenntartható turizmus minősítő testületének vezetősége a turisztikai piacon található hamis fenntarthatósági üzenetek számának csökkentése és a fogyasztóvédelmi előírások szigorítása érdekében. 

A turizmus fenntarthatóságával kapcsolatban ma megjelenő üzenetek, állítások 40%-a hamis vagy félrevezető információkat nyújt a vendégeknek - miközben az elmúlt évben ugrásszerűen megnőtt a vendégigény az egyértelmű fenntartható turisztikai márkák iránt, éppen ezért Nyugat-Európában ugrásszerűen megnőtt a fenntartható turisztikai minősítést igénylő turisztikai vállalkozások száma is. A világ nyolc legnagyobb fenntartható turisztikai minősítő testületének vezetői 2024. június 22-én Koppenhágában ültek össze, hogy megbeszéljék az ezekre a trendekre adandó közös válaszokat. 

Az együttműködésben résztvevő szervezetek: Biosphere, Instituto de Turismo Responsable, Blue Flag, Ecotourism Australia, Good Travel Seal, Green Globe Certification, Green Key Foundation for Environmental Education, Green Key Global, TourCert, Travelife for Accommodation és Travelife for Tour Operators.

„A koppenhágai találkozó jelentős mérföldkövet jelent az utazási és turisztikai szektorban" – mondta a találkozó után Albert Salman, a Green Destinations szervezet vezetője.

„A fenntartható turizmus gyakorlatának globális előmozdítóiként a mi felelősségünk annak biztosítása, hogy tanúsítási szolgáltatásaink szigorúak és relevánsak maradjanak." 

A nyolc minősítő testület Koppenhágában
A nyolc minősítő testület Koppenhágában
Fotó: Green Destinations


Az elmúlt 30 évben ez a nyolc szervezet volt az, amelyek a Globális Fenntartható Turisztikai Tanács (GSTC) standardjaira építve olyan nemzetközileg is széles körben elfogadott fenntarthatósági kritériumokat dolgoztak ki, amelyek az iparági szabványnak számítanak a fenntartható turizmus terén mindenütt a világon.

Ezek a szervezetek több mint 19.000 utazási és turisztikai vállalkozás, szervezet és desztináció fenntartható turisztikai minősítését végezték már el.

A GSTC standardokra építő nemzetközi fenntarthatósági tanúsítványok célja mindig is az átláthatóság, az integritás és a hitelesség volt és marad.

Ez az inkluzív megközelítés a turisztikai szakemberek, a turizmuskutatók, a minőségbiztosítási auditorok, a desztinációmenedzserek és a szabályozók együttes tudására támaszkodik. Minden érdekelt hozzájárul és profitál a folyamatos fejlesztési folyamatokból, egy olyan szakmai platformot biztosítva, amely elősegíti a fenntartható teljesítmény folyamatos javulását mindenki számára. 

A megbeszélésen a következő témákban született megállapodás: 

  • A szervezetek közösen lépnek fel a fogyasztóvédelmi törvények szigorítása érdekében az EU és a tagállamok felé is a greenwashing csökkentése érdekében. Ez a folyamat a nagyvállalatoknál már elindult az ESG jelentéstételi kötelezettség miatt, azonban a turizmusban még nem történt egységes és releváns fellépés, amely lehetővé teszi a hamis fenntarthatósági üzenetek és olyan védjegyek jelenlétét, amelyek nem, vagy csak részben támogatják a fenntarthatóságot.

  • A sokszor önbevallásra építő és/vagy felhígult, nem az univerzális GSTC standarokra építő védjegyekkel szemben meg kell erősíteni a magas integritású, szigorú minőségmenedzsmenten alapuló, auditált fenntartható turisztikai minősítések jelenlétét Európában gyors válaszként a növekvő minősítési igényre. 

  • Közös stratégiai tervet készítenek a különböző földrajzi területeken és piaci szegmensekben alkalmazható fenntartható teljesítmény mérését célzó szabványok folyamatos javítására.


A magyar turisztikai szektorban még nem indult el az a tömeges minősítési igény, mint ami Nyugat-Európában már jellemző, azonban az Innotime Hungary Kft mentorprogramjának keretén belül elindult az ország több pontján a vállalkozások fenntarthatósági felkészítése, sőt, jelenleg már több hazai vállalkozás auditálása zajlik az egyetlen magyar nyelven is elérhető, GSTC standardokon alapuló nemzetközi tanúsítvány, a Good Travel Seal minősítés megszerzésére.


Kiderült, mikor érdemes repülőjegyet venni

Kiderült, mikor érdemes repülőjegyet venni 

Ha tavasszal szeretnénk utazni, akkor közeli úti célra még vehetünk kedvező árú repülőjegyet.
Ausztria 2024-es turisztikai eredményei

Ausztria 2024-es turisztikai eredményei 

Ausztria számára 2024 különösen sikeres év volt a közép-kelet-európai piacokon.
Utazás Kiállítás 2025: Ciprus, ahol a kultúra és a természet találkozik

Utazás Kiállítás 2025: Ciprus, ahol a kultúra és a természet találkozik 

Mutatós vendégszámok, az igazi profik ősszel indulnak a szigetre.
Járatlan utakon: felfedezésre váró úti célok Franciaországban

Járatlan utakon: felfedezésre váró úti célok Franciaországban 

Vajon szüksége van marketingre a világ egyik leglátogatottabb országának, amely több esetben az overtourismmal is küzd?
Túlzsúfoltság a velencei karneválon

Túlzsúfoltság a velencei karneválon 

Valentin nap hétvégéjén hatalmas tömegű turista áradat lepte el a velencei utcákat és hidakat újabb aggodalmakat keltve a helyiekben.
Jelentős vásárok Brnó-ban a világ szakembereinek

Jelentős vásárok Brnó-ban a világ szakembereinek 

A 2025-ös év ismét gazdagá vásárprogramot hoz a brnó-i vásárterületre, tele nagy jelentőségű eseményekkel különöző iparágak és egyéb szakterületek számára.
Kultúrális központ lehet a spanyol festő szülőháza Sevillában

Kultúrális központ lehet a spanyol festő szülőháza Sevillában 

Kulturális központtá alakítaná Diego Velázquez (1599-1660) világhírű spanyol festő sevillai szülőházát az épületet megvásároló befektetői csoport.
Melyik a jó választás? –10 °C-ban fagyoskodni vagy +16 °C-ban napfürdőzni?

Melyik a jó választás? –10 °C-ban fagyoskodni vagy +16 °C-ban napfürdőzni? 

Az elsőt Budapesten mérik, a második pedig Málta szigetén a most jellemző hőmérséklet.
A jövő fesztiválja Bécsben

A jövő fesztiválja Bécsben 

Áprilisban Bécs ad otthont Európa legnagyobb, a jövő munkahelyeivel foglalkozó rendezvényének.
Rakonczay Gábor 1300 kilométerre a céltól az óceán-átkenuzáson

Rakonczay Gábor 1300 kilométerre a céltól az óceán-átkenuzáson 

A 44 éves magyar sportoló közösségi oldalán ad mindennap helyzetjelentést, de az érdeklődők online is nyomon tudják követni a hajóját.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.