Brüsszelben tüntetnek a földi kiszolgálásban dolgozók

Tíz ország mintegy kétezer dolgozója demonstrál ma az Európai Parlament épülete előtt Brüsszelben. A cél olyan szabályozás kialakítása a kontinensen, amelyik nem lehetetleníti el a földi kiszolgálásban dolgozók megélhetését. A készülő európai szabályozás hazánkban is jól ismert problémákat dagaszthat tovább, közölte lapunkkal a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ).

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Európai Parlament Közlekedési Bizottsága november 6-án szavaz a repülőtereken folytatott földi kiszolgáló tevékenység újraszabályozásának javaslatáról. A tüntetéssel a dolgozók nyomást szeretnének gyakorolni a döntéshozókra, hogy állítsák meg a szabályok folyamatos lazítását, mondjanak nemet a további deregulációs tervekre. Ennek része, hogy ne tegyék lehetővé még több szereplő piacra lépését ezen a már jelenleg is túlfeszített iramú versenyt nyögő területen.

- Ellenzünk minden további piacnyitást, mert az csak a légitársaságok rövidlátó és mohó érdekeit szolgálják – mondta François Ballestero, az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (ETF) polgári légiközlekedési szekciójának politikai titkára. – Ezzel a demonstrációval arra szeretnénk figyelmeztetni, hogy a szociális dimenziót se felejtsék ki a terület szabályozásának felülvizsgálata során. Az Európai Bizottság jelenlegi javaslataiból ezek teljesen hiányoznak – tette hozzá.

Az ETF álláspontja szerint feltétlenül szükséges, hogy a dolgozók cégek közötti átvételének szabályozásába a munkahelyeket, munkakörülményeket és fizetéseket védő szociális rendelkezések is bekerüljenek. Így lehet a szektor hosszútávon fenntartható működését szavatolni. Ingo Kronsfoth, az ETF Földi Kiszolgálás Bizottságának elnöke szerint a fizetések dömpingszerű csökkentését úgy lehet megállítani, ha kötelezően előírják a repülőtereken működő kiszolgálócégek számára ágazati kollektív szerződések megkötését, amely lefedi az egész európai régiót.

Enrique Carmona, az ETF polgári légiközlekedési szekciójának elnöke elmondta, hogy az ágazatban dolgozók harca a jobb munkahelyekért és szociális jogokért egyben az utasoknak nyújtott szolgáltatások magas színvonalát is garantálja. Mint kifejtette, a demonstráció jelentős siker az ETF számára. Továbbra is támogatni fognak minden olyan kezdeményezést, amely a szociális jogok beépítését szolgálja a földi kiszolgálást szabályozó uniós irányelv szövegébe.

A földi kiszolgálás területén folytatott parttalan versengés Magyarországon is érezteti hatását, írja a LESZ. A szövetség szerint a zsugorodó piacon a budapesti repülőtér forgalmához mérten sok, három szereplő versenyez. Eközben már megjelent a partvonalon egy új szereplő, a BudPort Kft, amely a jelek szerint piacra lépésre készül. Az ágazat hazai profittermelő képességet figyelembe véve ez semmiképp sem tűnik racionálisnak, így felveti a piac politikailag koordinált újraosztásának gyanúját. Csak remélni lehet, hogy ezt az állami tulajdonban lévő Malév GH megerősítésére, és nem kárára tervezik, írják közleményükben.

A mértéktelen költségcsökkentési harc eredményeként az elmúlt öt év folyamán, a területen legalább egyharmaddal csökkent a fizetések értéke, romlottak a munkakörülmények, illetve korábban ismeretlen, súlyos üzemi balesetekre is sor került. Jelenleg havi 110-140 ezer forintot visznek haza azok a szakemberek, akik a beszálló utasok személyazonosságát ellenőrzik, a gépek jégtelenítéséért, súlypontszámításáért, üzemanyag-tankolásáért felelnek. Túlhajszolt és kiéheztetett munkavállalókkal pedig nem lehet tartósan világszínvonalú szolgáltatásokat biztosítani.

Ahogy az ETF Brüsszelben, úgy a LESZ Magyarországon tesz meg mindent, hogy a döntéshozókat meggyőzze: a jelenlegi irány az ágazat tartós megrendülésével, a szolgáltatási színvonal további romlásával fenyeget. Ez pedig az egész légiközlekedésre, így a magyar gazdaságra is káros, a közvetlenül érintett több ezer család anyagi ellehetetlenítésén túl.


Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.