Egyszerre nő és csökken a repülési adó januártól

Újraszabta a kormány az extraprofitadók között bevezetett repülési hozzájárulást. Az összeg nagysága januártól az úti célon túl a repülőgép szén-dioxid-kibocsátásától függően alakul. Ez az alacsonyabb, 3900 forintos jelenlegi tarifánál így lehet 1200 forinttal több vagy kevesebb is. A magasabb, 9750 forintos repülési adónál a különbség plusz-mínusz 2950 forintot tehet ki.

Alaposan átalakítja a kormány a légitársaságok hozzájárulásának hívott repülési adót januártól. Ennek hatására ugyanarra az útra a mostaninál többet, kevesebbet vagy ugyanannyit kell fizetni attól függően, hogy a repülőgépnek mekkora az együlésre jutó szén-dioxid-kibocsátási értéke - írja a Bank360.hu. Az extraprofitadók között bevezetett hozzájárulást utasonként kell fizetnie a repülőtéren földi kiszolgálást végző cégeknek, amelyek ezt a költséget átterhelik a légitársaságokra.

A július elsejétől élő szabályozás jelenleg a Magyarországról induló utasok esetében két tarifát alkalmaz:
Első kategória: Utasonként 3900 forintot kell fizetni, ha az utas végső úti célja az Európai Unió, Nagy-Britannia, Észak-Írország, valamint Albánia, Andorra, Bosznia-Hercegovina, Észak-Macedónia, Izland, Koszovó, Liechtenstein, Moldova, Monaco, Montenegró, Norvégia, San Marino, Svájc, Szerbia és Ukrajna.
Második kategória: Utasonként 9750 forintot kell fizetni végső úti célként minden más országba repülő utas után.



Ezt a rendszert alakítja át az új kormányrendelet 2023 januárjától olyan módon, hogy az utazási célország mellett a repülőgép egy székére jutó károsanyag-kibocsátási értéke alapján sávos tarifát vezetnek be.
Az első kategória országaiba tartozó országokba utazva a repülési adó a mostani, egységesen 3900 forint helyett így alakul:
•    10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi
•    jármű esetén utasonként 2700 forint,
•    10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre
•    jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 3900 forint,
•    17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi
•    jármű esetén utasonként 5100 forint.
A második kategóriába tartozó országok esetében a jelenlegi, egységesen 9750 forintos repülési adó új sávjai így alakulnak:
•    10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi
•    jármű esetén 6800 forint,
•    10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre
•    jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 9750 forint,
•    17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező
•    légi jármű esetén 12 700 forint.

A légitársaságoknak a hozzájárulás nevű extraprofitadó megállapításához meg kell küldeni a szükséges adatot a földi kiszolgálást végző cégeknek az adott hónapban üzemeltetett valamennyi érintett légi járműről. Ez az adat a szén-dioxid-kibocsátási érték és a motorszám szorzatának egy ülésre jutó értéke.
Ha ezt az adatot a tárgyhót követő 5. napig nem adja meg a légitársaság, akkor a földi kiszolgálónak automatikusan a célországtól függő legmagasabb repülési adót kell megfizetnie - ismerteti az új szabályt a Bank360.hu.


Exkluzív díjátadó a Duna-parton

Exkluzív díjátadó a Duna-parton 

Díjakat osztott magyarországi utazási irodáknak a világ legtöbb országába repülő légitársasága.
Születésnapját régi vonatokkal ünnepli a Gyermekvasút

Születésnapját régi vonatokkal ünnepli a Gyermekvasút 

Szombaton rendezik meg a Gyermekvasút napját.
Új kezdeményezés a szingapúri légitársaságnál

Új kezdeményezés a szingapúri légitársaságnál 

A SIA Group a 60. szingapúri évforduló ünnepléséhez jegyár akciókkal, különleges ajánlatokkal és közösségi kezdeményezésekkel csatlakozik.
Rangos elismerés a fővárosi légikikötőnek

Rangos elismerés a fővárosi légikikötőnek 

Tizenkettedik alkalommal is a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a régió legjobb légikikötője
TUI Airline Day – fókuszban a légi közlekedés

TUI Airline Day – fókuszban a légi közlekedés 

A TUI Magyarország április 9-én első alkalommal rendezte meg légügyi témában partnertalálkozóját a pesti Dumaszínházban.
Idén is robog Csíksomlyóra az expresszvonat

Idén is robog Csíksomlyóra az expresszvonat 

Idén is elindul a Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz a csíksomlyói pünkösdi búcsúba a Kárpáteurópa Utazási Iroda és a MÁV Személyszállítási Zrt. szervezésében.
Vezérváltás az airBalticnál

Vezérváltás az airBalticnál 

Martin Gauss lemondott posztjáról – a körülmények miatt, amelyet az alábbiakban ismertetünk.
Slow train: az új trend

Slow train: az új trend  

Néha azok a legemlékezetesebb utazások, amelyeken lassan haladunk.
Ideiglenes forgalomkorlátozások a fővárosban

Ideiglenes forgalomkorlátozások a fővárosban 

Gyűlést jelentettek be az Erzsébet hídra, jelentős fennakadásokra kell kedd délutántól számítani.
Szlovák szigor: határellenőrzés Magyarország és Ausztria felé

Szlovák szigor: határellenőrzés Magyarország és Ausztria felé 

A döntés néhány nappal azután született, hogy egy újabb településen is kimutatták a száj- és körömfájás fertőzést.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.