Egyszerre nő és csökken a repülési adó januártól

Újraszabta a kormány az extraprofitadók között bevezetett repülési hozzájárulást. Az összeg nagysága januártól az úti célon túl a repülőgép szén-dioxid-kibocsátásától függően alakul. Ez az alacsonyabb, 3900 forintos jelenlegi tarifánál így lehet 1200 forinttal több vagy kevesebb is. A magasabb, 9750 forintos repülési adónál a különbség plusz-mínusz 2950 forintot tehet ki.

Alaposan átalakítja a kormány a légitársaságok hozzájárulásának hívott repülési adót januártól. Ennek hatására ugyanarra az útra a mostaninál többet, kevesebbet vagy ugyanannyit kell fizetni attól függően, hogy a repülőgépnek mekkora az együlésre jutó szén-dioxid-kibocsátási értéke - írja a Bank360.hu. Az extraprofitadók között bevezetett hozzájárulást utasonként kell fizetnie a repülőtéren földi kiszolgálást végző cégeknek, amelyek ezt a költséget átterhelik a légitársaságokra.

A július elsejétől élő szabályozás jelenleg a Magyarországról induló utasok esetében két tarifát alkalmaz:
Első kategória: Utasonként 3900 forintot kell fizetni, ha az utas végső úti célja az Európai Unió, Nagy-Britannia, Észak-Írország, valamint Albánia, Andorra, Bosznia-Hercegovina, Észak-Macedónia, Izland, Koszovó, Liechtenstein, Moldova, Monaco, Montenegró, Norvégia, San Marino, Svájc, Szerbia és Ukrajna.
Második kategória: Utasonként 9750 forintot kell fizetni végső úti célként minden más országba repülő utas után.



Ezt a rendszert alakítja át az új kormányrendelet 2023 januárjától olyan módon, hogy az utazási célország mellett a repülőgép egy székére jutó károsanyag-kibocsátási értéke alapján sávos tarifát vezetnek be.
Az első kategória országaiba tartozó országokba utazva a repülési adó a mostani, egységesen 3900 forint helyett így alakul:
•    10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi
•    jármű esetén utasonként 2700 forint,
•    10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre
•    jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 3900 forint,
•    17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi
•    jármű esetén utasonként 5100 forint.
A második kategóriába tartozó országok esetében a jelenlegi, egységesen 9750 forintos repülési adó új sávjai így alakulnak:
•    10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi
•    jármű esetén 6800 forint,
•    10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre
•    jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 9750 forint,
•    17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező
•    légi jármű esetén 12 700 forint.

A légitársaságoknak a hozzájárulás nevű extraprofitadó megállapításához meg kell küldeni a szükséges adatot a földi kiszolgálást végző cégeknek az adott hónapban üzemeltetett valamennyi érintett légi járműről. Ez az adat a szén-dioxid-kibocsátási érték és a motorszám szorzatának egy ülésre jutó értéke.
Ha ezt az adatot a tárgyhót követő 5. napig nem adja meg a légitársaság, akkor a földi kiszolgálónak automatikusan a célországtól függő legmagasabb repülési adót kell megfizetnie - ismerteti az új szabályt a Bank360.hu.


Air France-KLM: 2024-ről pénzügyi jelentés

Air France-KLM: 2024-ről pénzügyi jelentés 

A francia-holland légitársaság azt is közölte, hogy a december 31-én zárult pénzügyi évében utasforgalma 4,7 százalékkal 97,9 millióra nőtt, a járatok töltöttsége 87,8 százalék volt, 0,5 százalékponttal magasabb, mint az előző évben.
Emirates – TUI Cruises: stratégiai megállapodás

Emirates – TUI Cruises: stratégiai megállapodás 

A légitársaság és a hajózós nagyvállalat a tengeri turizmus területén kötött megállapodást.
Átadta éves partneri díjait a Budapest Airport

Átadta éves partneri díjait a Budapest Airport 

Március 4-én tartották immár hagyományosnak számító éves partnertalálkozójukat, ahol partnereiket díjazták.
Török légitársaság: 2024. évi összesítő mérleg

Török légitársaság: 2024. évi összesítő mérleg 

A Turkish Airlines (TA) az elmúlt évben 2,4 milliárd dolláros nyereséget ért el.
Dunai hajós körkép – a hamarosan induló főszezon nyitányaként

Dunai hajós körkép – a hamarosan induló főszezon nyitányaként 

Összeállítás a hazai folyami hajózásos piaci helyzetről.
 Jön az egykattintásos fizetés a levegőben

Jön az egykattintásos fizetés a levegőben  

Együttműködési megállapodást kötött a Wizz Air és a Revolut.
Bővíti hálózatát a Turkish Airlines

Bővíti hálózatát a Turkish Airlines  

Új török légijárat indul Phnom Penhbe.
Díjazták a lett légitársaság fiatal flottáját

Díjazták a lett légitársaság fiatal flottáját 

Az airBaltic rendelkezik Európa 3. legfiatalabb flottájával.
Turistabuszok balesete Barcelonában

Turistabuszok balesete Barcelonában 

Több mint ötvenen sérültek meg, amikor két turistabusz ütközött, közölték hétfőn a katalán hatóságok.
Három új célállomás az Emirates hálózatában

Három új célállomás az Emirates hálózatában 

Új ázsiai célállomásokkal bővítették globális hálózatukat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.