Folytatódik a francia vasúti sztrájk

A francia nemzetgyűlés kedden nagy többséggel elfogadta az állami vasúttársaság (SNCF) reformját előíró törvénytervezetet. A parlament 577 fős alsóházában a jelen lévő képviselők közül 454-en szavaztak igennel 80 ellenében. A szakszervezetek újabb sztrájknapokat hirdettek szerdára és csütörtökre.

A kormány eredetileg a munkajogi reformhoz hasonlóan rendeletekben kívánta kihirdetni a reformot, amely a 2020-tól meghirdetendő vasúti liberalizációra készítené fel az SNCF-et, de a szakszervezeti tiltakozások nyomán végül a parlamenti utat választotta. A piac fokozatos megnyitása értelmében az SNCF mellett jövőben külföldi vasúttársaságok is működtethetnek vonatokat a francia TGV-k (szuperexpresszek) útvonalain. 

A törvénytervezet kimondja, hogy az SNCF jelenleg három különálló vállalata egy nagy nemzeti társaságban egyesül, s állami tulajdonban marad. A tervezet a szakszervezetekkel jelenleg folyó tárgyalásoknak megfelelően kimondja, hogy az új nagyvállalathoz átkerülő vasúti dolgozók megőrizhetik jelenlegi fizetésüket, nyugdíjrendszerüket és egyéb előnyeiket. A garanciákat a törvénytervezet május 29-én kezdődő szenátusi vitájában írják bele a törvényalkotók a törvény szövegébe a szakszervezetekkel folyamatos egyeztetéseknek megfelelően - jelezte Elisabeth Born közlekedési miniszter. Az egyelőre azonban nem világos, hogy az új nagyvállalatba átlépni nem kívánó vasutasoknak mi lesz a sorsa. A miniszter azt reméli, hogy a reformot július elejére fogadhatja el véglegesen a parlament. 

A kormány legfőbb célja, hogy megszüntesse a vasúti dolgozók kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek életre szóló szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást teszi lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik. Ezt a változást fokozatosan terjeszti ki a törvénytervezet a vasúthoz a törvénytervezet elfogadása után belépő dolgozókra.

A 140 ezer embert foglalkoztató SNCF közel 50 milliárd eurós adósságáról, amely a becslések szerint 2026-ra 62 milliárd euróra bővülhet, a javaslat nem rendelkezik. Emmanuel Macron államfő egy vasárnapi interjúban azonban azt ígérte, hogy az állam 2020. január 1-től fokozatosan átvállalja az elsősorban a szuperexpresszek (TGV) fejlesztéséből származó terhet.

A négy legnagyobb vasutas szakszervezet április eleje óta - a következő három hónapban minden öt napból két napon át - tervez munkabeszüntetéseket, hogy így tiltakozzanak a kormányzat reformterve ellen. A sztrájk negyedik szakaszának első napján szerdán a TGV-k harmada, a gyorsvonatoknak pedig 20 százaléka fog közlekedni a SNCF vezetőségének tájékoztatása szerint. A London felé közlekedő Eurostar-vonatok háromnegyede indul el, Belgium felé a Thalys járatai menetrend szerint indulnak. A szerdai és csütörtöki munkabeszüntetés után jövő hétfőn és kedden várható újabb sztrájknap.

 

Forrás: MTI


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.