hirdetés
hirdetés

Magyar kutatók alkothatják meg a jövő repülőgépét

A mostani passzív és nehéz merevítés helyett aktív módszerrel kívánják csillapítani a repülőgépszárnyaknál fellépő rezonanciahatásokat a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete (MTA SZTAKI) vezette uniós projekt keretében - mondta a kutatóintézet tudományos főmunkatársa az M1 aktuális csatorna keddi műsorában.

hirdetés

Vanek Bálintot azzal kapcsolatban kérdezték, hogy június elsején elindult a kutatóintézet vezette tíztagú, nemzetközi konzorcium három és fél évig tartó kutatássorozata, amelynek célja, hogy a repülés gazdaságosabbá tétele révén hozzájáruljon az utasszállító repülőgépek következő generációjának megalkotásához.

Elmondta: a kutatás lényege, hogy a nagy sebességű repülés közben a repülőgép szárnyainál fellépő rezonanciahatásokat a jelenlegi módszer, vagyis a passzív és nehéz merevítés helyett a jövőben aktív szabályozási módszerekkel csillapítsák. Egy "okos robotpilóta-algoritmusról" van szó, amely a szárnyfelületek mozgatásával küszöböli ki a rezonanciát.

Mivel így könnyebbek lennének a szárnyak, az előzetes számítások szerint hozzávetőlegesen 7 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást vagy mintegy 20 százalékos hasznosterhelés-növekedést lehet elérni egy jelenlegi repülőgéphez képest - hangsúlyozta Vanek Bálint.

A 6,7 millió eurós uniós pályázati projekt célja, hogy egy már meglévő repülőgéptípus is kaphasson újfajta szárnyakat, hiszen azok alkalmazásához nem kell újratervezni az egész repülőgépet - tette hozzá.

(forrás: MTI)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0.0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Megjelent a Pont itt Magazin!

Minden, ami Klasszis TopDesign 2022 versenyünkről tudható: pályázati kiírás, kategóriák, a hazai és nemzetközi zsűri tagjai, a verseny menete, díjátadó gála, valamint a győztesek bemutatása.

Találkozzunk a Facebookon!

Partnerünk