Újra nyitva a kiliti reptér

Ismét nyitva a Siófok-Kiliti Repülőtér: közel három évnyi szunnyadás után fogadja újra a kisgépeket. Úgy tűnik, a zajhatásra a siófokiaknak nem lesz gondja, hiszen eddig még a környéken lakók sem érzékelték, hogy repdesnek a fejük felett, pedig mint kiderült: az elmúlt hetekben már majd 70 kisrepülő landolt a leszállópályán.

Azt, hogy mekkora forgalom várható, nem tudja megsaccolni az üzemeltető Siófok-Kiliti Repülőtér Kft. ügyvezetője. Setela Csaba azt mondja: a repülés igen költséges mulatság, a válság miatt pedig a kisgéptulajdonosok is meggondolják, hogy mikor emelkednek a levegőbe. Különösen a szentkirályszabadjai civil tiltakozás óta hangzik el egyre többször, hogy a Balaton környékén 50 kilométeres körben túl sok a működő vagy éppen tervezett légikikötő.

Setela Csaba azonban nem lát ebben kivetni valót, szerinte nincs azzal semmi gond, ha sok a repülőtér, hiszen a több légibázis nagyobb légiforgalmat indukál. – Ausztriában vagy Németországban szinte minden harmadik faluban van reptér, ez teljesen normális – véli a légikikötő vezetője, aki mint mondja: Kiltin az a céljuk, hogy olyan minden igényt kielégítő kisgépes repteret hozzanak létre, ahova szívesen érkeznek a magángépek tulajdonosai. A nagygépek fogadása kizárt, de nemcsak a tulajdonos önkormányzat kikötése, hanem a nagyobb megtérülési kockázat miatt sem gondolkodtak ebben az üzemeltetők. – Ebben a kis országban a nagygépek irányába rizikósabb elmenni, hiszen nem lehet akkora forgalmat generálni, hogy a fejlesztés valaha megtérüljön. Egy kisebb repteret talán még rentábilissé lehet tenni – jegyezte meg Setela Csaba. A kiliti reptér persze még számos újítás előtt áll. Az ideális állapot eléréséhez, vagyis ahhoz, hogy szálloda és szolgáltató egységek várják a repülősöket még legalább két évre van szükség, annál is inkább, mert a jelenlegi jogszabályok szerint a repülőtérfejlesztésekhez a mindekori kormánynak is hozzá kell járulnia.

A fél évvel ezelőtti állapotokhoz képest a bázis mostanra már nem ad okot a szégyenkezésre. Volt is dolga vele az üzemeltetőknek, hiszen a 160 hektáros területet méteres gaztól kellett megszabadítaniuk, és a fogadó épületet is újjá kellett varázsolni. – A kifutó pályát háromszor hengereltük át. Míg korábban autóval is csupán 20-30-cal lehetett közlekedni rajta, addig mostanra 90-es tempót is elbír – mondta Setela Csaba, aki állítja: apróságokra is oda kell figyelniük, hiszen a repülősök első benyomása meghatározó lehet, ettól függ, hogy a pilóták újra visszatérnek-e Siófokra. A Kilitihez hasonló repterekből az ügyvezető szerint ugyan sok van az országban, máshol azonban nincsen Balaton, ami persze meghatározó, de a légibázison mégis inkább arra építenének, hogy vendégeik ne csak a tó miatt, hanem a reptéri szolgáltatások okán válasszák őket.

A szentkirályszabadjai reptérfejlesztés kapcsán felmerült: a Kilitibe érkező kisgépek és a túlsó parton leszálló nagyrepülők légifolyosói kerszteznék egymást. Ezt Setela Csaba is megerősítette, és mint mondta: erre már a tervezés fázisában gondoltak. – Arra a 10 percre, amíg a nagygép átrepül, korlátozni kell a forgalmat – mondta a reptérvezető és hozzátette: igyekeztek úgy hozzáállni ehhez a kérdéshez, hogy ne akadályozzák a nagygépek forgalmát.

Siófokra egyébként 20-30 főt szállító repülők is leszállhatnak majd, vagyis olyan turisták is érkezhetnek, akik légitaxi szolgálatot vesznek igénybe. Ez egy valóban módos vendégkör megjelenését jelentheti, hiszen egy ilyen utas a távolságtól függően akár egy olcsóbb autó árát is ráköltheti a repülésre. Kilitit minden bizonnyal azok a magánrepülő tulajdonsok is felfedezik majd, akik gépmadaraikkal túráznak a világban. (sonline.hu)


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.