Wizz Air: 100 millió euró a zökkenőmentességért

100 millió eurót áldozott arra a Wizz Air, hogy minél problémamentesebben teljen az idei év, és minél kevesebb utaspanaszra lehessen ok – derült ki a társaság sajtóreggelijén csütörtökön Budapesten.

Radó András, a Wizz Air kommunikációs igazgatója kiemelte: úgy tűnik, nem lehet túlbecsülni azokat a külső körülményeket, amelyek fennakadást okozhatnak egy légitársaság életében. A tavalyi év iparági szinten okozott fejtörtést a szektor szereplőinek, és egy csomó olyan körülmény adódott, amelyek kívül estek a légiszállítók hatáskörén, a működésüket viszont jelentősen akadályozták. A Covid után megugrott hirtelen keresletnövekedést számos repülőtéren nem tudták kielégíteni a hiányzó poggyászkezelői- és biztonsági személyzet miatt, ami óriási káoszt okozott Európa légikikötőiben. Idén a toborzásoknak köszönhetően jobb lehet a helyzet, akad azonban olyan terület, ahol a tavalyinál is nagyobb problémákra számíthatunk az európai légiközlekedésben az Eurocontrol előrejelzése szerint, és ez a légi forgalmi irányítás.

A legnehezebb év lehet az idei a légi irányításban
„Egész Európában szűkös a légi irányítókapacitás. Sokan vonultak nyugdíjba a Covid idején, a pozícióra pályázó szakembereknek szigorú követelményeknek kell megfelelniük, képzésük pedig több évet vesz igénybe. Mindezt nehezíti, hogy a francia, német és olasz, spanyol légiirányítók egyre sűrűbben sztrájkolnak érdekeik érvényesítése érdekében, ami olykor a teljes európai légiforgalmat béníthatja meg” – mondta el a szakember. Mindez súlyos kényszerhelyzeteket teremt a légitársaságok és kényelmetlenséget (késéseket, járattörléseket) az utasok számára. Rámutatott arra is, hogy cégüknél a járattörlés a legutolsó opció egy szorult helyzetben, és minden követ megmozgatnak annak érdekében, hogy ezt elkerüljék, hiszen a közhiedelemmel ellentétben nem éri meg egy légi cégnek járatot törölni, éppen ellenkezőleg, több tízezer euró a költsége egy járattörlésnek. Idén egyébként 99, 8 százalékát teljesítették a járataiknak január óta, ami nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő, és továbbra is ezt a 0,2 százalékos rátát célozzák meg. A szakember kitért arra is, hogy a légi forgalmi irányítás mellett az ellátási lánc szűkössége is okozhat fennakadásokat. Az utóbbi időben duplájára nőtt a várakozási idő a repülőgép-alkatrészek pótlására, ezért igyekeztek előre „bespájzolni” a működést tekintve kritikus alkatrészekből.

Intézkedések sora a jobb szolgáltatásért

Radó András hangsúlyozta, hogy a Wizz Air is követett el botlásokat a tavalyi évben: nem tudták kellő mértékben ellátni az ügyféltájékoztatás, panaszkezelés terén megugrott igényeket. Ebből levonták a szükséges következtetéseket és nem kevés pénzt áldoztak arra, mintegy 100 millió eurót, hogy zökkenőmentesebben történjen az üzemelés. Újdonság, hogy mesterséges intelligenciával igyekeznek mérni, hogy mely járatokon várható fennakadás a nyáron. Ezenkívül öt gépet beállítottak mentesítő járatként, amivel szintén az iparági mérték fölött állnak, mivel az előírás szerint 250 gépre kellene ennyit alkalmazni, és ők jelenleg 180-nal rendelkeznek. További megelőző intézkedésként nagyobb ráhagyást biztosítanak a fordulók között a pilóták és a cabin crew beosztásában. Növelték a kollégák számát a reptereken a földi kiszolgáló személyzetben, az operációs csapatban dolgozók létszámát is bővítették, a call centerek munkatársainak számát pedig megduplázták. Szintén az olajozottabb működést szolgálja, hogy a visszatérítés folyamatát teljesen automatikussá tették az idén, így a kártérítési procedúrák ideje megfeleződik. Most már Twitteren is fordulhatnak a légitársasághoz az utasok, és a társaság chatbotja a nap bármely órájában elérhető. Szolgáltatásuk minőségét a munkatársak edukálását célzó új tréningek bevezetésével is emelik.

Messzire kerüljék el az OTÁ-kat
Radó András arra buzdít mindenkit, hogy kerüljék az OTÁ-kat a repülőjegy vásárlás során, és vagy a légitársaság honlapján, vagy az applikáción keresztül foglaljanak. Ez nemcsak olcsóbb megoldás az utasok számára, hanem sokkal biztonságosabb is. Gyakori ugyanis, hogy a repülőjegyfoglaló portálok nem továbbítják a Wizz Air utasoknak a járatokat illető változásokról szóló üzeneteket. A kommunikációs igazgató elmondta, hogy a reklamáló utasok 90 százaléka nem náluk vette a jegyét, hanem OTÁ-knál, és velük is álltak szerződésben.
Kitért arra is a szakember, hogy a Budapest Airport el tudta kerülni tavaly az utazási dömping és a munkaerőhiány okozta fennakadást azzal, hogy pénzt és energiát áldozva megtartották a munkavállalókat és Ferihegy idén is felkészült a turistarohamra. A Wizz Air is résen van a munkaerőt illetően: tavaly több mint 3000 légiutaskísérőt és 700 pilótát toboroztak. Jelenleg 8000 a dolgozói létszám, ami dupla annyi, mint a Covid éveiben. A Wizz Air a közelmúltban a stabilabb és biztonságosabb üzemelés kedvéért és a több lábon állás jegyében diverzifikálta működését, és négy külön légitársásba szerveződött, így jött létre a Wizz Air Hungary, a Wizz Air UK, a Wizz Air Malta és a Wizz Air Abu Dhabi. Jövőre lesz 20 éves a légitársaság, amely robosztus bővülést hajt végre és év végére már 200 gépből áll majd a flottájuk. 2019-ben 41 millió utasuk volt, idén pedig már 67 millióval terveznek, ami 70 százalékos kapacitásbővülést jelent. A Covid előtti 98 százalékos töltöttséget hamarosan elérik a Wizz Air járatai, jelenleg nagyon jók a foglalási számok – hangzott el a sajtóreggelin.

Radó András kiemelte még, hogy az Európa legzöldebb légitársasága címet elsősorban modern flottájuknak köszönhetik, amely üzemanyagtakarékos működést tesz lehetővé. „Ha minden légitársaság olyan hatékony flottával repülne, mint a Wizz Air, 34 százalékkal csökkene a károsanyag-kibocsátás a bolygón. Tavaly 52,2 gramm volt a gépeink CO2 kibocsátása utaskilométerenként, 2030-ra ezt 40 grammra szeretnénk csökkenteni” - tette hozzá a szakember.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.