Orosz repülőgép zuhant le Egyiptomban (frissítve)

224 utassal a fedélzetén szombaton lezuhant egy orosz utasszállító gép a Sinai-félszigeten. Helyi jelentések szerint senki nem élte túl a tragédiát. A gép Sharm el-Sheikh-ből indult és Szentpétervárra tartott.

A gép a Metrojet légitársaság Airbus A321-es repülőgépe volt, amely a felszállás után 23 perccel, 9450 méteres magasságban tűnt el a radarok képernyőjéről a Sínai-félsziget felett, Hassana térségében, el-Arish városától délre. Az eset után a Lufthansa és az Air France légitársaság bejelentette, hogy gépeik elkerülik a Sinai-félsziget légterét a vizsgálat lezárultáig. Biztonsági szakértők műszaki hibára gyanakszanak, olyan hírek is felröppentek, hogy a pilóta kényszerleszállást próbált meg végrehajtani. A gép kettészakadt, első része egy sziklának csapódott, a farokrész pedig kiégett.

Szakértő: nem valószínű, hogy lelőtték az orosz gépet

Az eddigi információk arra utalnak, nem valószínű, hogy az Iszlám Állam lőtte le a Sínai-félszigeten lezuhant orosz repülőgépet - mondta Pető György légügyi szakértő az M1 aktuális csatorna szombat esti műsorában.

A szakértő elmondta: a helyszínen készített képek tanúsága szerint viszonylag "egyben van" a légi jármű törzse, ami arra enged következtetni, hogy nem lőtték le és nem robbant fel a levegőben, hanem a kényszerleszállás közben sérült meg.

A katasztrófa hátterében feltételezhetően műszaki hiba és emberi mulasztás állhat - mondta, hozzátéve, hogy a vizsgálatok mindent kiderítenek majd, de az mindenképpen nehezíti a folyamatot, hogy több nemzet is érintett, a repülőgép gyártója, az üzemeltetője és a szerencsétlenség helyszíne miatt.

Valószínűleg inkább hónapokig tart majd a vizsgálat, mind hetekig - tette hozzá.

Az Iszlám állam dzsihadista szervezet egyiptomi szárnya szombaton Twitter-üzenetben közölte, hogy katonái lőtték le a Sínai-félszigeten lezuhant orosz utasszállító repülőgépet.

Egyiptomi biztonsági források a nap folyamán annak a véleményüknek adtak hangot, hogy műszaki probléma okozhatta a légi szerencsétlenséget.

Az AFP francia hírügynökség által megkérdezett több katonai forrás is úgy vélte, hogy az Iszlám Állam egyiptomi szárnyának a felkelői, akiknek a Sínai-félsziget északi része a fellegvára, nem rendelkeznek olyan rakétával, amely képes lelőni egy kilencezer méter magasan haladó repülőgépet. Nem zárták ki ugyanakkor annak lehetőségét, hogy pokolgép lehetett a gép fedélzetén, vagy akkor találta el rakéta, amikor a repülőgép műszaki hiba miatt leszálláshoz készülődött.

Kairói repülőtéri források szerint mielőtt az Airbus eltűnt volna a radarképernyőkről, a pilóta engedélyt kért a legközelebbi repülőtéren való leszállásra, mert rádiókapcsolata korábbi megszakadása miatt ezt szükségesnek tartotta. 23 perccel a felszállás után teljesen megszakadt a kapcsolat a géppel, amely ekkor már 11 ezer méter (más források szerint 9000 méter) magasan repült.

A Kogalymavia kizárja az emberi vagy műszaki okokat a szerencsétlenségben

A Kogalymavia (nemzetközi nevén Metrojet) orosz légitársaság hétfőn kizárta a lehetőségek közül azt, hogy az Egyiptomban lezuhant repülőgépük katasztrófájához emberi vagy műszaki okok vezettek volna, szerinte csakis "külső behatás" miatt eshetett darabokra a gép már a levegőben.

Orosz hírügynökségek idézték a társaság vezetőjét, aki szerint a külső ok lehet az egyetlen ésszerű magyarázata annak, hogy a repülőgép a levegőben megsemmisült.

Alekszandr Szmirnov, a Kogalymavia vezérigazgató-helyettese újságíróknak nyilatkozva úgy fogalmazott, hogy "a repülőgépet ért külső műszaki behatás lehet az egyetlen magyarázat" a katasztrófára.

Egy egyiptomi pilóta szerint nem adott le vészjelzést az orosz gép

Nem adott le vészjelzést a Sínai-félszigeten szombaton lezuhant orosz repülőgép egy egyiptomi pilóta szerint, aki nevének elhallgatását kérve nyilatkozott hétfőn az MTI-nek. Állásfoglalásával megerősítette a polgári légi közlekedésért felelős miniszter korábbi közlését.

Egyiptomi tisztségviselők ellentmondásos sajtónyilatkozatokat adtak a tragédia napján, ami zavart keltett a szerencsétlenség körülményeit taglaló médiajelentésekben. Szombaton a légi baleseteket vizsgáló egyiptomi bizottság igazgatója, Ajman el-Mokaddem azt mondta, hogy az orosz pilóta műszaki hibát jelentett, és kényszerleszállást akart végrehajtani a Sínai-félsziget északi kikötővárosában, el-Arísban. A gép el-Arístól körülbelül 70 kilométerre délre csapódott szikláknak az al-Haszana nevű sivatagi körzetben.

Később azonban a polgári légi közlekedésért felelős miniszter, Hoszám Kámel egy sajtótájékoztatón kijelentette, hogy a pilóta nem adott le vészjelzést az irányítótoronynak. A tárcavezető szavai szerint "semmilyen rendellenesség nem történt a repülő lezuhanása előtt. Egyszer csak eltűnt a radarról."

Az MTI-nek nyilatkozó pilóta a második forgatókönyvet erősítette meg. "Közeli barátom a miniszter, és teljes mértékben megbízom abban, amit mond. Az eddigi tapasztalataim szerint ugyanakkor csak a megtalált két fekete doboz adatainak kiértékelése után derülhet fény a katasztrófát kiváltó okokra" - mondta, és óva intette a sajtót az idegenkezűség lehetőségéről szóló spekulációktól, amelyek szerinte csak tovább mélyítik az áldozatok hozzátartozóinak fájdalmát.

"A pilótafülkében lezajlott párbeszédek hangfelvételeiből sok minden ki fog derülni, de fény derülhet a körülményekre a - jelenleg 15 négyzetkilométeres körzetben folyó - kutatóakcióval fellelt roncsok megvizsgálása során is. Más égési nyomokat hagy a darabokon a becsapódáskor keletkezett tűz, és mást egy rakéta vagy egy, a fedélzeten működésbe lépett robbanószerkezet" - mondta.

Az Iszlám Állam terrorszervezet egyiptomi ága, a főleg a Sínai-félsziget északi részén tevékenykedő Vilájat Sínáa (Sínai Tartomány) mintegy nyolc órával a történtek után egy közleményt adott ki, amely szerint az orosz gépet "a kalifátus katonáinak sikerült leszedniük az égről".

Ugyanakkor mind az egyiptomi, mind pedig az orosz hatóságok azonnal kizárták, hogy terrortámadás történt volna. Ezt a lehetőséget a legtöbb nemzetközi szakértő is valószínűtlennek tartja, elsősorban azért, mert a jelen ismeretek szerint a dzsihadistáknak csak olyan föld-levegő légelhárító rakéták állnak rendelkezésükre, amelyek hatótávolsága a gép 30 ezer lábnyi (több mint 9 ezer méter) repülési magasságának maximum feléig ér el. Hangsúlyozták ugyanakkor: a fekete dobozok adatainak kiértékeléséig sem az nem zárható ki, hogy a gép fedélzetén bomba robbant, sem az, hogy esetleg - amikor a gép technikai okokból alacsonyabbra ereszkedett - földről kilőtt rakéta találta el.

Az al-Maszri al-Jóm című egyiptomi napilap ugyanakkor hétfőn arról írt, hogy a szerencsétlenül járt, tizennyolc éve üzemben lévő légi jármű 2001-ben már szenvedett balesetet. Az akkor éppen Bejrútból érkező gép hátsó része landoláskor a kairói repülőtér betonpályájához csapódott.

Még hétfő este befejezik a helyszínelést

Még hétfő este befejeződnek a vizsgálatok a Sínai-félszigeten történt repülőgép-szerencsétlenség helyszínén - közölte az egyiptomi miniszterelnöki hivatal.

Az orosz rendkívüli helyzetek minisztériumának tájékoztatása szerint moszkvai idő szerint este tíz - magyar idő szerint nyolc - órakor érnek véget a munkálatok. A tárca azt is jelentette, hogy eddig a repülőgép roncsának tizenkét nagyobb darabját találták meg.

Az egyiptomi kormányfői hivatal közleménye arra vonatkozóan nem szolgált információval, hogy a gép két fekete doboza által rögzített adatok kiértékeléséről mikorra várható jelentés.

Az orosz polgári repülésügyi hatóság közlése szerint a vizsgálatban Egyiptom és Oroszország mellett Franciaország és Németország -, ahol a gépet tervező és gyártó vállalat működik -, illetve Írország is részt fog venni, mivel ott regisztrálták a repülőgépet.

Az ír légügyi hatóság (IAA) szóvivője eközben úgy nyilatkozott, hogy a repülőgép légialkalmassági bizonyítványához szükséges, évente esedékes vizsgálaton a jármű minősítései kielégítőnek bizonyultak. Hozzátette azonban, hogy az üzemeltetéssel kapcsolatos munkálatokért, így a gép karbantartásáért és biztonságáért a nemzetközi repülési szabályzatnak megfelelően Oroszország felel.

Bosszút állhat Oroszország az Iszlám Államon

Ha bebizonyosodik, hogy valóban az Iszlám Állam követett el merényletet a Sínai-félszigeten szombaton lezuhant orosz repülőgép ellen, akkor Oroszország nem fog kegyelmezni a terroristáknak - mondta Nógrádi György biztonságpolitikai szakértő az M1 aktuális csatorna műsorában hétfőn.

A szakértő szerint egyelőre nagyon sok az egymásnak ellentmondó információ az ügyben, ezért mindenképpen meg kell várni a vizsgálatok eredményét.

Ha kiderül, hogy a terroristák lőtték le a gépet, akkor az oroszok azt is tudni akarják majd, hogy miként és honnan szereztek olyan rakétát, amely kilencezer méterre is hatékony.

Forrás: Al Jazeera

Forrás: MTI


Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást

Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást  

Azonban sokan látják úgy, hogy a szigorítás túl messzire megy.
Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai

Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai 

Egyelőre nem tudni, mitől szakadhattak le a lapátkerekek.
Csendes Olivér az ÖW-től továbblép

Csendes Olivér az ÖW-től továbblép  

Csendes Olivér, az Österreich Werbung (ÖW) digitális és innovációs igazgatója nyártól a Visit Hungary vezérigazgatójaként folytatja munkáját.
Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak

Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak 

Magyarország a korábbi, 2018-as felmérés óta 18 helyet csúszott vissza a népszerű városok rangsorában, így 2023-ban a 74. helyre került.
Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat

Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat 

Az új vonatvonal a turisták számára is lehetővé tenné, hogy minél többet fedezzenek fel Costa del Sol izgalmas turisztikai látványosságaiból.
Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással

Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással  

A részvételhez csupán az ivie városnéző alkalmazást kell letölteni.
Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója

Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója 

London kiváló vasúti összeköttetésekkel rendelkezik a környező városokba, ahol számtalan csábító egynapos kirándulási helyszín található.
Osztrák paradigmaváltás a turizmusban

Osztrák paradigmaváltás a turizmusban 

A turizmussal kapcsolatos fontos kérdésekre adhat választ Ausztria több kezdeményezése és kiállítása.
Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban

Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban 

Olaszország legkiválóbb múzeuma adott otthont a magyar alkotásoknak a Milan Design Week alatt.
Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében

Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében 

A holland város a turisták által eltöltött éjszakák számát is korlátozza.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?