Kutatás Oroszország és Kína turizmusáról

A közelmúltban elkészült két kutatás a 39 európai ország nemzeti turisztikai hivatalait tömörítő Európai Turisztikai Bizottság (ETC) és a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) együttműködésében Oroszország és Kína turizmusáról, amelynek lebonyolításában és a tanulmány elkészítésében az ETC kutatói csoportjának tagjaként aktív részt vállalt a Magyar Turizmus Zrt. is.

'

Oroszország az egyik legdinamikusabban bővülő, Magyarország turizmusában is fontos szerepet játszó küldőpiac. Az orosz kiutazó turizmust vizsgáló tanulmány – a rendelkezésre álló adatok feldolgozása mellett – a turisztikai szakma képviselővel folytatott interjúk, valamint a potenciális (a következő három évben európai utazást tervező) utazóközönség körében végzett megkérdezések eredményeire épül, és kiemelten fókuszál Európára mint desztinációra.

Kína ugyancsak az egyik vezető küldőpiaca a világ turizmusának: a UNWTO előrejelzése szerint a külföldi utazásokra 2007-ben ötödik legtöbbet költő ország 2020-ra 100 millió nemzetközi turistaérkezést generál. A tanulmány szakmai és nagyközönségi megkérdezések eredményein alapul.

Oroszország

– A turisztikai költés alapján a világ 9. legnagyobb küldőpiaca
– Az utazáshoz kapcsolódó vásárlások tekintetében – Japán és az USA után – a harmadik legfontosabb piac
– 13 egymillió fő feletti lakosú város található az országban
– A statisztika szerint több mint 16 millió orosz él külföldön
– 2001 és 2006 között a szabadidős célú utazások/üdülések száma évente 13,2%-kal bővült
– A legnépszerűbb desztináció Ukrajna, Kína, Finnország, Törökország, Észtország, Lengyelország és Litvánia
– A külföldi utazások során komoly korlátozó tényezőt jelent a vízumkötelezettség
– A külföldi utazások 56%-a szabadidős céllal, további 19%-a rokonlátogatási és 25%-a üzleti céllal történik
– A lakosságnak mindössze 15%-a járt már külföldön
– A fő információforrások az internet, a „szájhagyomány” és az utazási irodák
– Moszkvában több mint 4200 utazási iroda működik

Oroszország

142 milliós lakosságának mindössze 15%-a utazott már valaha külföldre, ám a kereslet gyorsan nő. A külföldi utazás szabaddá válása mellett a kereslet növekedésének motorja a gazdag olajkészletnek köszönhető gazdasági prosperitás és növekvő jövedelmek, továbbá az erős rubel. 2000 és 2007 között évente átlagosan 6,6%-kal nőtt az orosz GDP, és miközben Oroszországot sem hagyja érintetlenül a 2008–2009-es gazdasági válság, az orosz gazdasági növekedés rövid és középtávon jóval meghaladja majd a világ átlagát. Az infláció (amely 2007-ben 9%-os volt) és a munkanélküliség (amely 6,5%-ot tett ki ugyanekkor) csökkent 2000 óta, habár a 2008. évi infláció értéke várhatóan 10,5% fölött lesz. Miközben az ország különböző régióiban lakók, illetve a különböző korosztályok között eltérőek a jövedelmi szintek, a „szürkegazdaságnak” a vásárlóerőre gyakorolt hatását sem szabad alábecsülni. Mi jellemzi tehát a tipikus orosz turistát? Először is, a UNWTO adatai szerint Oroszország a kilencedik legnagyobb küldőpiac a világon a turisztikai kiadások tekintetében: az orosz utazók 2007-ben 34,3 millió külföldi utazást tettek, és 22,3 milliárd dollárt költöttek el külföldön. Miközben 2000 és 2007 között évente 9,4%-kal nőtt az utazások száma, a költés évi 14,0%-kal emelkedett. Az orosz piac meglehetősen heterogén. Az orosz internethasználók számát 2007-ben 59 millióra becsülték, ami a lakosság 43%-ának felel meg – ezzel Oroszország a második helyen áll Európában.

2007-ben a 34,2 millió kiutazásból mindössze 9,4 millió volt szabadidős utazás. Az üzleti utazások Oroszországban az európai küldőpiacok átlagánál nagyobb részarányt képviselnek. A szabadidős célú utazásokat a késői foglalás jellemzi: 75%-ukat az indulást megelőző két hétben foglalják le. A FÁK országain kívül a legkedveltebb desztinációk: Kína, Finnország, Törökország, Egyiptom, Észtország, Litvánia, Németország, Lengyelország, Olaszország és Spanyolország. A vendégéjszakák számát tekintve a legnépszerűbb európai úti célok: Törökország, az Egyesült Királyság, Olaszország, Spanyolország, Németország és Ciprus. (Néhány ország, például Franciaország, nem közölt az összehasonlítást lehetővé tévő adatokat.) Európa egyre inkább szembesül a távoli desztinációk, Délkelet-Ázsia és Észak-Afrika konkurenciájával. Az orosz légi közlekedés látványos fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedben, és Moszkva, illetve Szentpétervár mellett egyre több regionális repülőtér kerül közvetlen összeköttetésbe az európai légi kikötőkkel. A légitársaságok száma is folyamatosan növekszik, 2007-ben már több mint ötven légitársaság indított menetrend szerinti járatokat.

Az Oroszországban képviseletet fenntartó turisztikai hivatalok száma gyorsan nő, akárcsak a piacon megjelenő szállodáké és szállodaláncoké. Ám helyszíni képviseletet létrehozni és fenntartani igen költséges.

Néhány érdekesség az utazásszervezőkkel, utazási irodákkal készült interjúkból: Európa legnagyobb vonzerejét a kulturális örökség jelenti. A turisták legfontosabb információforrásai a nyomtatott kiadványok és a kültéri hirdetések, továbbá a televízió és a rádió. Az internetet nem említették a megkérdezettek. Népszerűek a speciális érdeklődést kielégítő szervezett utak, például a bolhapiacok, aukciók felkeresése, a bor- és sajttúrák, a filmek köré szerveződő utazások, a legnagyobb azonban a tengerparti utazás iránti kereslet. A wellness, az üzleti utazások, az incentive utazások esetében ugyanakkor még jelentős fejlődési lehetőségek vannak.

Az orosz fogyasztók számára a legfontosabb szempontok az úti célról való döntés során: a helyszín újdonsága, a jó hangulat, a szállás minősége, a tanulás lehetősége és a szabadság érzete. Utazásuk tervezése során kifejezetten érdeklődnek a praktikus információk (például nyitvatartási idők, árak, lehetséges kirándulások stb.) iránt.

Kína

– A világ egyik legdinamikusabban fejlődő küldőországa
– Európa piaci részesedése továbbra is alacsony
– Az 1,3 milliárd fős lakosság 41%-a él városokban
– A dinamikus gazdasági bővülés ellenére alacsony az egy főre eső GDP (2006- ban 2020 USD)
– A legnépszerűbb európai desztinációk – Oroszország mellett – Németország, Franciaország és Nagy-Britannia
– Nő a szabadidős utazások aránya
– A családok elsősorban július–augusztus hónapban kelnek útra, míg az üzleti utazások „főszezonja” a májustól októberig tartó időszak
– A legnépszerűbb a városlátogatás, a tengerparti utazás és a körutazás; egyre kedveltebbek továbbá a földközi-tengeri hajóutak
– A szervezési nehézségek ellenére nő az egyéni utazások iránti kereslet
– Általában gyermekek nélkül utaznak
– Egy európai utazás során átlagosan 1500-3000 eurót költenek, az egy napra és egy főre eső költés alacsony, akár 50 euró alatti
– Az utazók jellemzően 1-2 hónappal az utazás előtt hoznak döntést
– Az internetnek elsősorban az információkeresésben van szerepe
– A kulturális és kommunikációs különbségek az utazásokat is jelentősen befolyásolják
– Jelenleg több európai országot keresnek fel egy utazás alkalmával, de a trend a kevesebb desztináció/alkalom felé mutat
– 19 európai reptérről van közvetlen járat Kínába, ami heti 234 járatot jelent

Kína

A tanulmány szerint Kína a nemzetközi turizmus egyik legdinamikusabban növekvő szereplője: 2006-ban a külföldi utazások száma elérte a 34,5 milliót, ami 2000 óta átlagosan 22,0%-os növekedésnek felel meg. A külföldi utazások 70%-a azonban Hongkongba és Makaóra irányul, Európa részesedése 5% körüli. Az erős szabályozottság megnehezíti az európai szolgáltatók munkáját is, nehéz fenntartható és nyereséges üzletmenetet elérni az alacsony árakkal dolgozó, egy utazás során több desztinációt/országot felkereső kínai kiutazóturizmus piacán. A gazdasági mutatók optimizmusra adnak okot: Kína a világ harmadik legnagyobb országa, 1,3 milliárd lakossal.

A GDP 2000 óta átlagosan évi 10%-kal bővül, ami a diszkrecionális jövedelmek emelkedésével is együtt jár. A gazdasági változások mellett a demográfiai változások is az utazásokat támogatják, az előrejelzések szerint 2025-re az ún. középosztály eléri az 500 millió főt.

Figyelembe véve, hogy a statisztika csak az érkezési országot (ahol a kontinensre belépnek az utazók) méri, Európában a legnépszerűbb úti célok közé Oroszország, Németország, Ausztria és Svájc tartozik. A tour-operátorok által programozott országok között Németországot Franciaország és Olaszország követi. Európa legnagyobb versenytársa az Amerikai Egyesült Államok és Ausztrália.

Egy európai utazás során a kínaiak átlagosan 6–8 országot keresnek fel, a visszatérő utazók ennél kevesebbet. Európába az átlagosnál több férfi érkezik – az üzleti utazásoknak köszönhetően. Az utazók fele 25 és 44 év közötti, azonban az idősebb korosztályok esetében is dinamikus bővülés jellemzi a távoli, tengerentúli utazásokat. Európába a legtöbben a május–szeptember közötti időszakban érkeznek, az utazók több mint fele a családjával kel útra. 2006-ban több mint 670 utazási iroda foglalkozott kiutazóturizmussal. Az ADS rendszer az utazásszervezőket is erőteljesen szabályozza, azokat például, akik „elveszítenek” utasokat, időlegesen vagy véglegesen törlik az ADS-irodák listájáról.

Kínában a lakosság 12%-a „online”, ami 162 millió internetfelhasználót jelent. A világhálót a külföldi utazások során elsősorban tájékozódásra és nem foglalásra használják, ami a következő években várhatóan így is marad, hiszen a vízumok beszerzéséhez az utazási irodák nyújtanak segítséget. Annak ellenére, hogy Európa a kínai utazók „álomdesztinációja”, a kontinensre irányuló utazások száma volumenét tekintve továbbra is alacsony – és meglehetősen árérzékeny. Az országban 30 külföldi – ebből 17 európai – turisztikai képviselet működik. Európa mint turisztikai desztináció egységesen jelenik meg a kínai piacon.

Ezt a képet befolyásolja az euró és a schengeni övezet. Az ismert európai jelképek, épületek (mint például az Eiffel-torony vagy a Colosseum) mellett a kínai utazók körében nagy igény mutatkozik a vásárlásra, a helyi szokások megismerésére. A negatív percepciók között az „arrogánst”, „drágát” említik, illetve hogy az európaiak „nem értik meg a kínai látogatókat”. És hogy mivel lehetne javítani Európa mint desztináció megítélésén? A kutatás során megkérdezett szakértők az egyszerűbb vízumot, a jobb minőségű kínai ételeket, az útvonalak nagyobb választékát, a kínai nyelvű promóciós és információs anyagokat, valamint a légi kapacitás bővítését említették.

A tanulmányok az ETC www.etc-corporate.org honlapján keresztül vásárolhatók meg, áruk 75–75 euró. A tanulmányok magyar nyelvű összefoglalói a Magyar Turizmus Zrt. által kiadott Turizmus Bulletin című szakmai folyóiratban fognak megjelenni.

Magyarországi helyzetkép

A Központi Statisztikai Hivatal előzetes adatai szerint a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken 2008-ban 311 565 orosz és 62 691 kínai vendégéjszakát regisztráltak. A korábbi évek kedvező tendenciáit követően 2008-ban is dinamikus bővülés jellemezte ezen fejlődő küldőpiacokat: az oroszok 17,0%-kal, a kínaiak 13,4%-kal több vendégéjszakát töltöttek hazánkban, mint egy évvel korábban. A kereskedelmi szálláshelyeken regisztrált vendégéjszakák száma alapján Oroszország hazánk 11., Kína 29. legfontosabb küldőpiaca. Míg minden 100 kínai vendégéjszakából 75-öt a főváros mondhat magáénak, ugyanez az arány az orosz piac esetében „csak” 63%, aminek hátterében az egészségturisztikai szolgáltatások (Hévíz, kelet-magyarországi fürdővárosok) népszerűségét szükséges kiemelni. A Magyar Turizmus Zrt. oroszországi és kínai külképviseleteinek tevékenységét tartalmazó 2009. évi marketingtervek letölthetőek a www.itthon.hu honlap szakmai oldalain belül, a http://itthon.hu/szakmai-oldalak/strategiai-dokumentumok/marketingterv- akcioterv linkre kattintva.

További információ:
Magyar Turizmus Zrt., Piac- és Termékmenedzsment Iroda, Kutatási Csoport
Cím: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105–113.
• Telefon: 06-1/488 8710 fax: 06-1/488 8711
• E-mail: kutatas@itthon.hu
honlap: www.itthon.hu > Szakmai oldalak > Piaci iránytű
Fogadóóra: minden csütörtökön 14–17 óráig, előzetes bejelentkezést követően.

 

 

 

 

'

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?