A Budapest Airport vegye meg a házamat!

Ugyanazon a napon, amikor a Budapest Airport bejelentette XVII. kerületi zajszigetelési munkáinak befejeztét, a XVII. kerület polgármestere lakossági fórumot hívott össze. Az ott élők mielőbbi beavatkozást várnak, legalább a hatályos jogszabályok betartását, de leginkább további repülési korlátozásokat követelnek a fel-és leszálló gépek zaját illetően. De egyesek odáig mentek, hogy a BUD vásárolja meg szerintük elértéktelenedett ingatlanjukat.

A fórumon jelen volt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Gépjármű-közlekedési és Vasúti Szabályozási Főosztályának szakértője és vezető főtanácsosa, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légyügyi Hivatalának repülésvédelmi felügyelője, környezetvédelmi felügyelője és a légiközlekedési zaj és környezetvédelmi felügyelője, a Budapest Airpot Zrt. részéről a környezetvédelemért felelős igazgató, a környezetvédelmi fejlesztési vezető, közkapcsolati szakértő, valamint a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. részéről a légiforgalmi főosztályvezető és a környezetvédelmi és munkabiztonsági csoportvezető.

Riz Levente, Rákosmente polgármestere nyitó beszédében elmondta, hogy a legnagyobb problémát a kettes kifutópálya zaja jelenti. Az önkormányzat honlapján olvasható közlemény szerint az 1980-as években jogszabálysértő módon építették a pályát, hiszen az akkori rendelet 5 km-es védőtávot írt elő, ehhez képest csak 1,6 km-re esik Rákoshegytől. A lakosság már a 80-as években tiltakozott, a sikeres felháborodásnak köszönhetően 1984 és 1997 között átmenetileg megszüntették a kettes kifutópálya használatát. 1998-ban azonban a korlátozás megszűnt, majd a 2004-es kormányrendeletben szabályozták a használat módját – tette hozzá a polgármester. 

Riz Levente a lakosokkal egyetértésben elmondta, hogy folyamatosan megsértik az előírásokat, hiszen nemcsak reggel 8 és 22 óra között használják a kettes kifutópályát, hanem éjszaka és hétvégén is, ami a pihenésben zavarja az ott élőket.  A polgármester emellett kifogásolta, hogy nem vetnek ki légi közlekedési bírságot, ezt például a tiltott időszakban való repüléskor lehetne alkalmazni. Ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy az így keletkező összeget a kárban szenvedő lakosok használhatnák fel. Ahelyett, hogy ez így történne a légitársaságok által fizetett zajvédelmi díjat a Budapest Airport kapja meg zajvédelmi célokra - állítja. Az érdekesség szerinte az, hogy a 3-400 millió forintos bevételnek nincs nyoma a térségben. Riz hozzátette, hogy ebből az önkormányzatok szeretnének részesedni és a pénzt, zajszintet csökkentő beruházásokra fordítani.

A lakosok sorra tették fel kérdéseiket, melyekre azonnali egyértelmű választ vártak. Házaik elértéktelenedtek - panaszolták, és többen is sürgették, hogy Budapest Airport vásárolja meg azokat, hogy a kapott pénzből új ingatlanhoz juthassanak.

A fórumon a legtöbb kérdés Szarvas Gáborhoz a Budapest Airport Zrt. környezetvédelemért felelős igazgatójához szólt, aki elmondta, hogy tisztában vannak a rájuk háruló felelősséggel és igyekeznek csökkenteni a zajterhelést. Emellett felvetődött a lehetőség, hogy Riz Levente polgármester és a Budapest Airport Zrt. összeül és közösen megvizsgálják annak a lehetőségeit, hogy a reptér megvásárolhatná-e azon telkeket, melyeket a lakók eladnának. Rákosmente Önkormányzata és Rákoshegy lakói közösen próbálnak megoldást találni az ügy mihamarabbi pozitív lezárásához.


Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.
Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál

Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál 

Hamarosan a Wizz Air járatainak tíz százaléka repülhet zöld üzemanyaggal.
Közvetlen járat indítása Budapest és Kanton között

Közvetlen járat indítása Budapest és Kanton között  

Elsősorban üzleti utasokra számítanak.
Figyelem! Útfelújítás a reptér felé vezető úton

Figyelem! Útfelújítás a reptér felé vezető úton 

A 3. ütem várhatóan április 15-én kezdődik és április 20-ig tart.
Egyre többen repülnek Svájcba

Egyre többen repülnek Svájcba 

Élen a Budapest-Bázel útvonal a Kiwi.com svájci foglalási listáján.
A világ legnépszerűbb repülős útvonalai

A világ legnépszerűbb repülős útvonalai 

2024-ben az előrejelzések szerint rekordszámú, 4,7 milliárd ember utazik légi úton.
A Flixbus szintet lép új olasz útvonalaival

A Flixbus szintet lép új olasz útvonalaival 

Közölték, hogy népszerű alternatívaként érdemes számításba venni a buszos utaztatást különböző útvonalakon.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.