Derült égből Ryanair

Pénteken, a déli harangszót követően nem sokkal a Ryanair egy gépe jelent meg a magyar légtérben, leszállt. Sokan csodálkoztak: elvileg csak márciustól indul újra a Ryanair forgalma Budapestről, mit keres itt egy gépük? A magyarázatot egy váratlanul beharangozott sajtótájékoztató adta, melyen bejelentették, hogy a fapados két héten belül megnyitja budapesti bázisát, 31 új járatot indít, 2 milliós utasforgalmat és 2000 munkahelyet ígér.

Utóbbi érdekében a bevallása szerint már 700 magyar pilótát és utaskísérőt foglalkoztató fapados nyílt napot szervez. De a hoppon maradt pilóták az őket tömörítő HUNALPA szakszervezet szerint kapósak nyugaton is, valamint a Travel Service is venne fel volt Maléveseket.

A hivatalos közlemény szerint a Ryanair vezérigazgató-helyettese, Michael Cawley pénteken Budapestre utazott „a tárgyalások segitése érdekében, és hogy ne legyen akadálya a végső megállapodás megszületésének a magyar kormány, Budapest Repülőtér (sic!) és Ryanair között.”

Felmerül a kérdés: honnan ez a jelentős szabad kapacitás, a 2010 őszén nagy dérrel-dúrral, „O'Leary-sen” kivonult fapadosnál. Az indoklást a társaság google fordítóból kihúzott magyarságú sajtóközleményében ekképp fogalmazta meg: „Mivel Ryanair a teli idoszakban 80 repulogepet leallitotta, igy jelenleg van szabad kapacitasa erre az azonnali lepesre es reakciora, es a Malev leallasat kovetoen ket heten belul Budapestre mozgositja gepeit, emberi eroforrasait, pilotait, legiutaskiseroit, mernokeit , hogy a leheto legkisebb kihagyas legyen a Magyarorszagra iranyulo turizmusban es utasforgalomban.” (Időközben a honlapjukon itt-ott már felkerültek az ékezetek is a magánhangzókra.)

Az egész történet meglehetősen előkészítettnek hat. 31 reptéri slotot, azaz résidőt nem lehet egyik napról a másikra megkapni, akkor sem, ha a tervezett járatok egy része tavasszal indul - állítja egy szakértő. Ahogy egy bázis megnyitását is megelőzi két hétnél hosszabb tervezés. Talán csak elírás, de elgondolkodtató a következő mondat a Ryanair sajtóközleményében: „Ryanair a vilag kedvenc legitarsasaga a mai napon Februar 03-an a budapesti sajtotejekoztatojan bejelenti azon szandekat amely a Magyar Turizmus megmentesere keszitett a Malev tegnap esti leallasat kovetoen.” A Malév febuár 3-án, reggel állt le.

Amikor 2010. október 29-én az akkori utolsó Ryanair járat Ferihegyről felszállt, nem megerősített információk szerint a légitársaság tárgyalásokat folytatott a Magyar Turizmus Zrt-vel további marketingtámogatás ügyében. Ugyanekkor a ferihegyiek nem tűntek túl borúlátónak a budapesti reptér árait sokalló Ryanair elvonulása miatt. Nem örültek neki, mert bevallásuk szerint minden légitársaság és utas fontos, de úgy vélekedtek: helyét rövid időn - akár egy-két napon - belül átvennék a versenytársak. Másfél éve az ír fapados már beigérte a 2 millió utast, akkor 25 új járatot a megszűnt négy mellé.

A titokzatos pilóták

A váratlan és különjárattal történő érkezéssel kapcsolatban olyan mende-mondák is kezdtek napvilágot látni a pénteki nap folyamán, azt követően, hogy a Malév pilótái megtagadták a lízingelt gépek a lízingcég írországi bázisára történő kiszállítását, melyek szerint a gépen pilóták is érkeztek, akik a feladatot elvégeznék. Ezt ferihegyi forrásaink cáfolták, ugyanakkor a Malév 14 darab Boeing 737-es gépét, a flotta gerincét adó típust valóban átrepülték az írországi Shannonba még péntek este, de nem a Ryanair fedélzetén feltételezett pilóták vitték őket, hanem a Malévesek.

Az adófizetők pénze meg játék, ugye?!

Hardy Mihály, a BUD kommunikációs igazgatója kedden úgy nyilatkozott, hogy a Malév kiesése nem pótolható, mivel az 2011-ben 1,5 milliós átszálló forgalmat és az abból származó komoly bevételeket generálta. A helyére lépni szándékozók ellenben point-to-point repülnek, a Malév megszűnt hálózatának átszálló utasait pedig elreptetik majd más társaságok. Nagy érvágás lesz ez a tavalyi évet várakozásokat meghaladó forgalmat könyvelő Budapest Airportnak. Azt, hogy az így keletkezett bevételkiesést a privatizációs szerződés értelmében, hogyan és mikor kívánja kompenzálni a magyar állam, Hardy Mihály nem kívánt részleteket elárulni. Egyes források szerint akár 450 milliárd forintba is kerülhet az adófizetőknek, ha a Malév kiesése miatt a BUD működése ellehetetlenül. A Malév a bevételek 40%-át biztosította.

Nemcsak a Budapest Airport forgalomkiesése miatt fizethetünk ismét mi, adófizetők politikusaink áldásos tevékenysége miatt, hanem a teljesen állami, légi forgalomirányító HungaroControl miatt is. A korábban Fellegi Tamás, volt fejlesztési miniszter által prezentált, a Malév helyzetét bemutató Fehér Könyv szerint „a Malév biztosította a cég éves teljes árbevételének 10%-át, amely 2010-ben több mint 9 millió euró, azaz kb. 2,5 milliárd forint volt. Ha a Malév kikerülne a HungaroControl partnerei közül, akkor 100%-os tulajdonosként vagy a Magyar Államnak kellene pótolnia a kieső eredményt, vagy jelentősen megdrágulnának a cég szolgáltatásai." Utóbbi bizonyára nem vívná ki a magyar turizmus megmentőjének szerepét magára vállaló Ryanair tetszését, mivel legutóbbi lelépésekor a ferihegyi kiszolgálási díjak mellett a HungaroControl tarifáit is sokallta.

Párhuzamosan

Szintén felmerül a kérdés a Ryanair és a Wizz Air közti kokurenciaharcot illetően. A Wizz Air is pénteken jelentett be jelentős bővítést Budapestről. Két új gépet üzemeltet majd Budapesti bázisáról. A Turizmus Online-nak név nélkül nyilatkozó szakértő szerint a két társaság nem üzemel párhuzamosan ugyanarra a reptérre, legfeljebb azonos desztináció két eltérő légikikötőjére.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.