Életjáradékért perelnek a károsultak

A Pesti Központi Kerületi Bíróság ez év február 11-én meghozott közbenső ítéletben állapította meg a Best Reisen teljes kártérítési felelősségét a 2011 novemberében történt hurghadai buszbaleset ügyében. A baleset maradandó sérülést elszenvedő károsultjai által életjáradékért indított perben hozott nem jogerős közbenső ítélet akár a járadékfizetési kötelezettség előszobája lehet.

Bő három évvel ezelőtt, 2011. november 6-án szenvedett balesetet a Best Reisen hazatérő utasait szállító Eastmar busztársaság egyik busza a hurghadai reptérre menet. A balesetben tizenegy fő vesztette életét, huszonheten megsérültek, köztük többen maradandó károsodást szenvedtek el. Van, aki végtagjai sérülésének következtében munkaképességét vesztette el, vagy ennél még tragikusabb: gyermek maradt árván.

Bár nem minden utas rendelkezett utazási biztosítással, a károsultak eddig 200 millió forintnyi kártérítést kaptak egyiptomi biztosítóktól, illetve az eset után indított segélyvonal segítségével összegyűlt összegből. A felperes szerint közvetlenül az irodától nem érkezett kártérítés. Az alperes ezzel szemben arról számolt be, hogy több, biztosítással nem rendelkező sérült kórházi ellátását, illetve hazajutását ő fizette, valamint a károsultak ügyvédjeinek utaztatását, egyiptomi ellátását az alatt a két év alatt, amíg sikerült megállapodni a kinti biztosítóval, és megkapták a 200 milliós kártérítést. Hozzátették: „A fentieken túl minden jogi segítséget megadtunk számukra, és mindenben együttműködtünk velük.”

A sérültek közül tíz fő azonban tavaly pert indított a Best Reisen ellen. Keresetükben általában havi százezres nagyságrendű életjáradékot követelnek életük végéig.

A bíróság indoklásában a polgári törvénykönyvre (Ptk.) hivatkozott mint az utazásszerződésről szóló 281/2008-as kormányrendeletet felülíró jogszabályra. Utóbbi szerint az iroda a részvételi díj kétszereséig tartozik kártérítési felelősséggel az utazási szerződés nem vagy hibás teljesítése esetén. A Ptk. testi épséget és egészséget védő szakaszai, valamint a szerződési láncolatban szereplő közreműködőkért, alvállalkozókért viselt felelősség azonban magasabb rendűnek bizonyultak a bíróság előtt. Az Egyiptomban lefolytatott vizsgálat megállapította, hogy a balesetért az éles kanyart mintegy kilencven kilométer per órás tempóban bevenni kívánó buszsofőr volt a hibás.

Ugyanakkor a bíróság ítélete kihirdetésekor is elismerte, jogszabályokra is hivatkozva, hogy a Best Reisen a legnagyobb elvárható gondossággal járt el azzal, hogy ötven éve működő, megbízható múlttal rendelkező partnert választott az Eastmar buszait is bérlő Masters Travel Service (MTS) személyében. Továbbá hogy a károsultak mentése és hazaszállítása érdekében szintén mindent megtett.

Mindez sovány vigasz a szerdán született, akár az életjáradék fizetésének lehetőségét is magában hordó döntés tudatában, amely – mint attól a szakmai szervezetek is tartanak – precedensértékénél fogva hasonló esetekben akár kis irodák tucatjait teheti tönkre. De még a nagy, tőkeerős utazásszervezők számára is elgondolkodtató egy esetleges, több ember után fizetendő életjáradék réme.

A felperest képviselő dr. Ikanov Gábor szerint nem ez a cél, keresetük – amellett, hogy a drámaian megváltozott életminőségű károsultak szerinte jogosan perelnek a járadékért – sem elsősorban a Best Reisen ellen szól. Úgy véli, a kiutaztatóknak, de főleg a harmadik világbeli, fokozott kockázatú országokba utakat szervezőknek kötelező felelősségbiztosítást kellene kötniük, amelynek költségét az utazási csomagba is beépítve az utas biztosítva lenne a harmadik fél által okozott kár ellen. Különösen abban az esetben, amennyiben ő maga nem köt utazási biztosítást, ahogy az ügyben érintett utasok esetében is előfordult. Utóbbi azonban csupán arra terjed ki, amire a biztosító a szerződéskötésben ténylegesen felelősséget vállal, míg a kötelező révén az utazásszervező alvállalkozóiért is képes helytállni.

Ali Hamrouni, a Best Reisen tulajdonosa érdeklődésünkre így kommentálta Ikanov Gábor szavait: „Dr. Ikanov Gábor véleményével kapcsolatban nem gondolom, hogy a baleset összefügg azzal, hogy az ország harmadik világbeli vagy sem. Szerintem bárhol a világon nap mint nap történnek hasonló közúti balesetek és egyéb – például légi – katasztrófák. Nem gondolom, hogy különbséget kellene tenni az utazásszervező cégek között abban, hogy kik utaztatnak a harmadik világbéli országokba, a továbbiakhoz pedig nem kívánok semmit hozzáfűzni. A szakma majd ezt biztosan megvitatja.

A február 11-én hozott ítélet ellen 15 napon belül fellebbezésnek helye van. Amennyiben az akár még több évig is elhúzódó jogi procedúra végén a Best Reisen számára negatív jogerős ítélet születik, az iroda a járadékfizetés kötelezettségét továbbháríthatja alvállalkozóira egészen a busztársaságig. Már ha a Best képes lesz fizetni, hiszen a cég 2013. augusztus 16-án tevékenységét felfüggesztette, bevétele nincs.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.