Etele Csabáné, Marika

Azt kevesen tudják róla, hogy 103 éves édesapjával, 25 éves lányával és férjével közösen igazi, békebeli háromgenerációs családot alkotnak, és a legnagyobb harmóniában élnek együtt. Ha azonban ma valaki a magyar kiskereskedelem, vendéglátás, szállodaipar és közétkeztetés legnagyobb seregszemléjét emlegeti, azonnal rávágja, hogy ez nem más, mint az őszi HOVENTA, amelynek lelke, motorja az a törékeny asszony, akit Etele Csabánénak hívnak, de mindenki inkább Marikának szólítja.

2ht Lassan a végéhez közeledik a szervezői munka, most nyilván minden a feje tetején áll.

– Szó sincs erről, szépen haladunk. Sosem reszketek azért, hogy időben kész legyen minden, mert tudom, ez úgyis sikerül, inkább az érdekel, szépek, mutatósak legyenek a pavilonok, jól jelenik-e meg az adott termék, és vajon tetszenek-e a kínált programok a szakmai látogatóknak? A kiállítás öt napja valóban elég sűrű, hallatlanul intenzív időszak minden évben, sok emberrel találkozom, intézem a munkatársaimmal együtt ügyes-bajos dolgaikat, de azért a többéves gyakorlat, tapasztalat és az a tudat, hogy mindenre lehet megoldást találni – sokat segít.

2ht Ha ön nem a szervezői, hanem a kiállítói oldalhoz tartozna, a sokéves tapasztalat alapján mire figyelne? Mit tanácsol a szakmai bemutatót tartóknak? 

A legfontosabb, hogy a stand a legteljesebb mértékben és a legtisztább formában tükrözze azt a témát, amit a kiállító a látogató felé közvetíteni akar. Legyen gondolat, elképzelés a stand megjelenésében, és mindenkor a termék álljon a középpontban. Nem lehet elvinni a szépséget, a megjelenítést az érthetőség kárára, ne a látogató feladata legyen kitalálni, hogy a tervező mit is akar. Nem feltétlenül a legdrágább megoldás mindig a legjobb, néha egy kreatív gondolat sokkal többet ér. Az élő bemutatók (egy kávégépnél például kávéfőzés a standnál) szintén segíti a sikert. Még egy lényeges dolog, amelyet érdemes szem előtt tartani: egy hostess kizárólag segítség lehet, nem pedig a megoldás a standnál. Hiszen sosem ismerheti úgy az adott terméket, mint maga a kiállító. Maximum az lehet a feladata, hogy ismertetőt osztogat, vagy odavezeti az érdeklődőt a szakemberhez, nem pedig „vele kell eladni” az árut, mert az sosem sikerül.

2ht Miben változik az elmúlt évekhez képest a kiállítás? 

Ahogy a HOVENTA neve is jelzi – szállodásoknak is szól az ötnapos bemutató. Idén azonban jóval intenzívebben, mint korábban, amikor inkább a vendéglátó profil dominált. Speciális igényeket céloz meg sok kiállító, hangsúlyt kap a szállodai bútorzat, széles a különféle szállodai bekészítések skálája, a textíliáké, formaruháké, számítástechnikai rendszereké, beléptetőrendszereké. A hotelszobákban a higiénia szintén fontos szerephez jut idén. Textil és bútor úgy tíz éve még egyáltalán nem szerepelt, most óriási területen csak ilyen témakör látható. A higiéniai bemutatók, a sokféle textília mind a minőség és igényesség felé mutat, vagyis hozzánk is egyre jobban „betör” az a trend, hogy a vendég meggyőzéséhez, megtartásához nem elég egy kényelmesen felszerelt szoba, hanem az otthonosság érzetének, a színek harmóniájának szintén fontos szerepet kell szánni.

2ht A kiállítás idején általában hogy oszlanak meg a látogatók? 

Ahogy szerintem másutt is: az eleje és a vége gyengébb, a középső három nap pedig nagyon erős. Tavaly 15 ezren jöttek el hozzánk, remélem idén sem érkeznek kevesebben. Azt viszont tudomásul kell venni, ha a vasárnap is belecsúszik a kiállításba, akkor jóval kevesebb a látogató, hiszen ez nem egy nagyközönségi rendezvény. Tavaly vasárnaptól csütörtökig tartott a HOVENTA, és feketén-fehéren kiderült: a hétvége a szakmabelinek a magánéletre kell. Mivel ez szakmai rendezvény, tehát elsősorban a hétköznapokat kell, hogy érintse.

2ht Munka után jöhet a jól megérdemelt pihenés?

– Nem, mert a kőbányai rendezvénysorozat után jön a következő: a tavaszi regionális bemutatóknak már nagyban tart a szervezése, azonkívül az őszi kiállítás elszámolási időszaka is eltart még egy jó darabig. Egyedül a karácsonyi ünnepek környéke az, amikor két hétig „lehúzzuk a rolót”, hiszen úgyis megáll olyankor mindenütt az élet. Legfőbb partnereinknél, a szállodákban, vendéglátóhelyeken persze nem, ez az ő egyik legfőbb időszakuk, nekünk, többieknek azonban marad a pihenés.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.