Ez történt az eltűnt maláj géppel

Egy új-zélandi pilóta és egy oknyomozó újságíró állítja: tudják, mi történt a március elején rejtélyes körülmények között eltűnt maláj utasszállítóval.

Egy most megjelent könyv két szerzője, egy veterán pilóta és egy oknyomozó újságíró szerint a maláj gép pilótája szándékosan okozott oxigénhiányt a fedélzeten, majd miután az utasokat és a személyzet többi tagját „kiitatta”, óvatosan az Indiai-óceánba kormányozta a repülőgépet.

Ewan Wilson pilóta és Geoff Taylor oknyomozó újságíró a múlt hónapban megjelent „Jó éjszakát Malaysian 370: Az igazság a 370-es járat eltűnése mögött” című könyv szerző állítja: a kapitány, Zaharie Ahmad Shah szándékosan csökkentette le a kabinnyomást, így oxigéphiányt idézett elő a gép fedélzetén, ennek hatására az utasok és a személyzet elveszítette az eszméletét. Ő további négy órán át repült tovább az Indiai-óceán déli része felé, amíg az üzemanyag ki nem fogyott,és ott ügyes manőverezéssel egy darabban, nyomtalanul hullámsírba temette a gépet.

A Malaysia Airlines Kuala Lumpur-Peking-járata 239 utassal a fedélzetén március 8-án tűnt el. A történet furcsasága, hogy a mai napig nem került elő semmilyen roncsdarab a gépből, pedig több ország kutatta hetekig a gép feltételezett hullámsírjának környékét.

A két szerző szerint a pilóta 39 ezer láb magasra irányította a gépet, ekkor az oxigénmaszkok automatikusan kioldódtak az ülések fölött, azonban az utasok csak 10-20 percig juthattak oxigénhez a maszkokon keresztül. Mindez éjszaka történt, amikor az utasok jelentős része egyébként is aludt, így sokan semmit sem vettek észre az egészből. Aki pedig nem vette fel a maszkot, az néhány percen belül elájult, kómába került, 5-6 perc után pedig meghalt az oxigénhiánytól. A pilóta, aki mindezek előtt pihenőre kiküldte a kabinból a másodpilótát, magára zárta az ajtót, és nyomás alatt tartott kabinjában, vagy saját, jelentősebb kapacitású oxigéntartályát használva továbbrepült és az óceánba kormányozta a gépet.

A könyv megállapításai összhangban vannak az Ausztrál Közlekedésbiztonsági Hivatal korábbi jelentésével. Az új-zélandi Wilson, aki gyakorlott kereskedelmi pilóta, emellett légi balesetek kivizsgálásával foglalkozik, ráadásul alapítója a Kiwi Airlines-nak, azután jutott a hátborzongató következtetésre, hogy „minden lehetséges forgatókönyvet megvizsgált”.

Hogy mindez miért így történt? A szerzők szerint a pilóta mentális problémáktól szenvedett. így ráadásul értelmezhetővé válnak Shah utolsó szavai: „Good night MH710”, mielőtt lekapcsolta a repülőgép összes földi kommunikációs eszközét.

A személyzet az oxigénmaszkjain keresztül 70 percig jutott oxigénhez, de ez is függ a gép magasságától. A szerzők szerint mire a gép visszatért a szokásos utazómagasságba, a pilótán kívül már senki nem volt rajta életben. Ezek után négy órán át vezette a gépet, miután az üzemanyag kifogyott, még akár 100 tengeri mérföldnyi távolságot tett meg vitorlázórepülésben, majd a lehető legsimábban elérve a vízfelszínt, a tengerbe csapódott. A szerzők szerint a pilóta híres volt alaposságáról és műszaki megoldások iránti szenvedélyéről.

Mégis megtalálhatják a gépet?

Egy hónap múlva újrakezdik a maláj utasszállító mélytengeri kutatását, jelentette be tegnap Tony Abbott ausztrál miniszterelnök. A kormányfő biztosított mindenkit, hogy ha a roncsok valóban az Indiai óceán mélyén vannak, akkor azt meg fogják találni - írja az AsiaPort.

Forrás: Huffingtonpost.com


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.