Makláron testközelből láthatja Cook kapitány és Nelson admirális hajóját

Május végén lesz egy esztendeje annak, hogy megnyitotta kapuit a nagyközönség előtt Makláron a Tengerész Múzeum. Azóta jelentős változások eredményeként tovább gazdagodott a gyűjtemény.

A ma már országos hírűvé vált bemutatóhely tulajdonosa, Dobozi Gábor négy évtizeden át rótta az óceánokat és a tengereket, és folyamatosan gyűjtötte a hajózással kapcsolatos relikviákat, melyek egy részét állította ki magánmúzeumában. Az elmúlt időszakban a siker nem is maradt el, hiszen csaknem egy év alatt az ország különböző részeiből közel ezren látogatták meg a maklári házának alagsorában kialakított múzeumot. Külföldi érdeklődők is érkeztek – Szlovákiából, az Egyesült Államokból, Németországból, Franciaországból és Izraelből is. A szlovákok ajándékokkal is gyarapították a múzeumot: hajózási navigációs eszközöket, lámpákat, lobogókat, mentőgyűrűket hoztak.

Az idős jogász ajándékai

Dobozi Gábor a Turizmus Online-nak elmondta, hogy a közelmúlt kiemelkedő eseménye volt az életében, amikor egy látogató közvetítésével dr. Rózsahegyi László egykori Heves vármegyei tiszti főügyész 17, 18 és 19. században működött híres vitorláshajók modelljeit ajándékozta neki. A ma 95 éves jogász ugyanis az eddigi élete során hobbiként hajómodellezéssel foglalkozott. Kilenc korhű vitorlásmodelljét személyesen adta át a maklári múzeum tulajdonosának.

Dr. Rózsahegyi László régi tervrajzok alapján készítette el ezeket, melyeket annak idején külföldi országokból szerezett be. A vitorlások mellett szakkönyveket is hozott ajándékba. A hajók kicsinyített másainak elkészítéséhez felhasznált dokumentációs anyagokat pedig mappákba rendezve adta át.

A felsorakoztatott vitorlások mindegyikének érdekes története van. A legrégibb modell például a San Felipe, amely 1690-ből származik, és a híres spanyol Arma elegáns vezetőhajója volt. Ám néhány tonna rakománnyal 1705-ben elsüllyedt. Egy későbbi időszakból, 1740-ből való a Brit Királyi Haditengerészet hajója, a Lyme. Ez 1760-ban a Balti-tengeren szenvedett balesetet. Azután az Endeavour 1760-ból: ezzel a hajóval utazott James Cook kapitány egy tudósokból álló csoporttal 1768-ban Tahiti szigetére, ahol megfigyelték, hogyan vonul el a Vénusz a Nap előtt.

A kapitányt bottal ütötték agyon

James Cook (1728-1779) brit felfedezőként, térképészként és hajóskapitányként írta be nevét a történelembe. Egy yorkshire-i földműves fiaként látta meg a napvilágot. A később világhírűvé lett kapitány kereskedőhajókon szolgált, de hamar kitűnt tudományos érdeklődésével. Önszorgalomból részletesen térképezte fel Kanada és Új-Fundland partvidékét. Aztán 1766-ban részletes dokumentációt készített a napfogyatkozásról.

Cook volt az első európai, aki partra szállt Hawaii-on. Három expedíciót vezetett és elsőként hajózta körül az Antarktiszt. A kapitányt 1779. február 14-én Hawaii szigetén az őslakosok gyilkolták meg négy matrózával együtt, dulakodás közben bottal ütötték agyon. Ennek ellenére az előkelőnek kijáró végső tiszteletadásban részesítették, a csontjait pedig valóságos ereklyeként kezelték.

A vadkacsától a kínai Dzsengáig

A dokumentumok szerint 1765-ben építették a Brit Haditengerészet impozáns sorhajóját, a HMS Victoryt. Ennek a kicsinyített mása is látható a múzeumban. Ez lett később Nelson admirális zászlóshajója, amely részt vett 1805 októberében a trafalgari ütközetben, ahol az admirális is életét vesztette. A bemutató sorában az amerikai US Lexington következik 1773-ból. A hajó eredetileg a Wild Duck, azaz a vadkacsa nevet viselte. Közel száz évvel később, 1848-ban készült a L. Orenoque, amely az első francia hajók közé tartozott. Ennek érdekessége, hogy már nemcsak vitorlásként szolgált, hanem gőzgéppel is felszerelték. Eredetileg orosz vízijárműként szerepelt az 1933-ban épített Gorch Fock, amelyet a németek 1958-ban átépítettek. Mindezek mellett látható a gyűjteményben egy klasszikus kínai vitorlás, a Dzsenga is.

A világon legtöbb ideig szolgált hadihajó

Ízig-vérig katona volt Lord Horatio Nelson (1758-1805) angol ellentengernagy, a földközi-tengeri brit flotta egykori parancsnoka. A napóleoni háborúk során több fontos ütközet, közöttük a döntő jelentőségű trafalgari csata győztes hadvezére volt. Ebben az ütközetben vesztette életét 47 éves korában. Az admirális néhány óra alatt belehalt sérüléseibe, de még élt, amikor a hajói győzedelmesen fejezték be a csatát. Nelson állami dísztemetésben részesült és a londoni Szent Pál Székesegyház kriptájában helyezték örök nyugalomra. A fakoporsóját egy elfogott francia hadihajó főárbocából faragták.

A feljegyzések szerint éppen Nelson születésének évében kezdték el építeni későbbi hajóját, a HMS Victoryt, amelyen halálos sebet kapott. Ezt a hadihajót ma is őrzik, és a dél-angliai Portsmouth Haditengerészeti Múzeumának szárazdokkjában állították ki. A járművet a világon a legtöbb ideig szolgált hadihajóként jegyezték fel.

Galéria lesz a múzeum udvarán

Munkatársunk érdeklődésére Dobozi Gábor azt is elmondta, hogy a kiállított anyag mellett még dobozokban álló, a hajózás világából összegyűjtött eszközöket és tárgyakat is szeretné bemutatni a közönségnek a következő időszakban. Ezért a múzeum udvarán a jelenlegi kerti lakkal harmonizáló, hatszögletű galériát építenek, ezzel bővítve a kiállítóteret. Mindez több célt szolgál majd. Amellett, hogy közösségi rendezvényeket tartanak ott, az érdeklődő gyerekeknek és családtagjaiknak tematikus előadásokat is szerveznek a hajózás, valamint a kalózkodás történetéről. Ezekkel is szeretnének még több érdeklődő vendéget megnyerni a jövőben.


Augusztusban Szabadság Szigete

Augusztusban Szabadság Szigete 

Az idei Sziget Fesztivál minden eddiginél fenntarthatóbb és higiénikusabb lesz – ígérte a szervezőcsapat a csütörtöki sajtótájékoztatón.
Hamarosan Európa Fesztivál - 20 éves az EU-s csatlakozás

Hamarosan Európa Fesztivál - 20 éves az EU-s csatlakozás  

A Helló Európa! Fesztivál programjai a szabadság, az európaiság és a sokszínűség jegyében keltik életre Budapest ikonikus helyszíneit, köztereit és épületeit.
Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot

Szegeden rendezik a Hőlégballon Világbajnokságot 

A sportág legrangosabb versenyére a világ több mint 30 országából várnak résztvevőket.
Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon

Kerékpáros kishajókat adtak át a Tisza-tavon 

Kerékpáros kishajók teszik még vonzóbbá a Tisza-tavi aktív turizmust.
Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját

Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház Szentháromság harangját 300 év után először mozdítják el a helyéről.
15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői

15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői 

Új programot indít a kormány a turisztikai szolgáltatók megsegítése érdekében.
Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben

Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben 

Május 12-én, vasárnap rendezi az "Alapítvány a Budapesti Állatkertért" a tavaszi Nevelőszülők Találkozóját, ahová mindenkit sok szeretettel várnak.
Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?