A Program Centrum Kft., a Mr. Nilsz kft. (a világ 120 városában jelen lévő City Sightseeing hálózat magyar franchise partnere) és a City Sightseeing Kft. (amelynek tulajdonosa a világ 19 országában üzemelteti buszait) képviseletében dr. Toldi Annamária, a Program Centrum Kft. társtulajdonosa tartott beszédet. Elmondta, hogy azt kérték az engedélyező szervektől, elsősorban a fővárostól és a BKK-tól, hogy a tender kiírása előtt a szakma három meghatározó, többséget jelentő cégével – akik összefogtak annak érdekében, hogy lehetőleg mindegyik cég a piacon maradjon – egyeztessenek. Egyelőre azonban nem talált nyitott fülekre a kérésük, és legutóbbi sajtótájékoztatójuk óta semmi nem történt, de ők továbbra is bizakodók. Hozzátette: a piaci verseny megtartásáról kikérték legnagyobb potenciális vevőkörük, a szállodák véleményét is. 289 szállodától kaptak választ, egyetlen kivételével valamennyi úgy gondolja, hogy piaci körülmények között a hop-on hop-off szolgáltatás színvonala biztosan magasabb lesz, hiszen az egymással versengő cégek mindent megtesznek azért, hogy szakmailag jók legyenek és fejlesszenek a turisták elégedettsége érdekében.
„Tekintettel arra, hogy a mai napig semmi választ nem kaptunk, nem tudunk mást tenni, mint hogy a miniszterelnökhöz fordulunk, és az ő segítségét kérjük abban, hogy ez a kérdés számunkra megnyugtató módon rendeződjön. A múltkor is hangsúlyoztuk, most is elmondjuk, hogy ez nem csupán közlekedési kérdés – természetesen az is –, hanem turisztikai is. Ez azért is lényeges, mert a kormány által létrehozott új turisztikai ügynökség felállt, és mi azt szeretnénk, ha az általuk kidolgozott turizmusstratégiának része lenne a mi tevékenységünk szabályozása is. Budapest szakszerű és minél előnyösebb bemutatása akkor lehetséges, ha megfogalmazásra kerülnek az elvárások – az, hogy mit és hogyan, milyen színvonalon mutatunk be a turistának” – tette hozzá dr. Toldi Annamária. Elmondta, hogy megértették a főváros által támasztott elvásárokat, és egyet is értenek azokkal. Vagyis tudják, hogy a buszparkjuk nem a legkorszerűbb, és ezen változtatni kell. Megértették azt is, hogy a főváros magasabb bevételhez szeretne jutni, egyetértenek azzal az igénnyel is, hogy a városnéző buszok úgy üzemeljenek, hogy azok a budapestieket a legkevésbé zavarják, valamint azzal, hogy a környezetet a lehető legkisebb mértékben károsítsa a cégek autóbuszparkja. De fejleszteni, beruházni csak abban az esetben tudnak, ha egy hosszabb távú perspektívát látnak maguk előtt. Ezt pedig úgy képzelik el, hogy nem egy céget hoznak monopolhelyzetbe, hanem azoknak a vállalkozásoknak, amelyek ezt a tevékenységet eddig is magas színvonalon végezték, szintén lehetőségük van a piacon maradni.
Kérdésre válaszolva dr. Toldi Annamária elmondta: nem gondolják, hogy van egy olyan konkrét cég, amelyet monopolhelyzetbe akar hozni a főváros, és bíznak benne, hogy bármelyik vállalatnak esélye van ezen a pályázaton indulni. Ha ugyanis egy céget hoznak ki győztesnek, akkor a másik három lehúzhatja a rolót, a vállalkozása tönkremegy, cégenként 80-100 ember utcára kerül, és a befektetett eszközök feleslegessé válnak. Szintén kérdésre válaszolva közölte: úgy gondolja, hogy a nemzeti vagyonról szóló törvény értelmében ezt a tevékenységet két módon lehet végezni: vagy állami vállalat végzi, vagy koncesszióba adják. Tehát véleménye szerint sincs törvényi akadálya annak – sőt, a törvénynek tesznek eleget –, ha kiírják ezt az eljárást. A kormányfőtől azt várják, hogy a pályázatot olyan módon írják ki, hogy azzal ne egyetlen céget hozzanak helyzetbe, vagyis több vállalkozás is a piacon maradhasson azoknak a feltételeknek a teljesítése mellett, amit elvárnak.
A három budapesti buszos városnéző cég a következő nyílt levelet fogalmazta meg Orbán Viktor miniszterelnöknek |
Tisztelt Miniszterelnök Úr! A budapesti hop on hop off turisztikai városnéző szolgáltatást nyújtó négy cég közül a meghatározó többséget jelentő három vállalkozás fordul Önhöz a segítségét kérve. A három cég: - A magyar tulajdonú Program Centrum Kft.-t 2000-ben alapították több évtizedes turisztikai gyakorlattal rendelkező szakemberek. - A 10 éves, szintén magyar tulajdonú Mr. NILSZ Kft. a világ 120 városában üzemelő City Sightseeing Worldwide hálózat magyar franchise partnereként üzemel. - A Big Bus márkanév alatt működő magyar City Sightseeing Kft. évek óta meghatározó szereplője a hop on hop off budapesti piacnak. Anyavállalata a világ 19 nagyvárosában van jelen, és 25 éves nemzetközi tapasztalattal rendelkezik. A Fővárosi Közgyűlés 2016. június 08.-án zárt ülésen meghozott határozata értelmében a főváros a menetrend szerinti városnéző buszok üzemeltetését koncesszió keretében kívánja megvalósítani. A tervek szerint a piaci versenyt megszüntetnék, és egyetlen szereplő fedné le a teljes piacot. Határozott álláspontunk, hogy a megfelelő módon szabályozott verseny hosszútávon mindenki számára előnyös és javítja a szolgáltatás színvonalát. A verseny jogszabályi úton történő megszűntetése és a 20 évre szóló monopolhelyzet megteremtése kontra produktív, versenytársak hiányában az egyedüli piaci szereplő elkényelmesedik, a szolgáltatás színvonala az évek folyamán csökken. Fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy a jelenleg jól működő cégek mögött számos ember sok éves fáradságos munkája és befektetése áll. Mindezt egy tollvonással semmissé tenni és a kemény munka árán közösen felépített piaci pozíciót egyetlen szereplőnek átadni rendkívül méltánytalan lenne. A döntés több száz ember megélhetését tenné tönkre, továbbá alapjaiban rendítené meg a jogbiztonságba vetett bizalmat. Amennyiben a piaci verseny megszűntetése helyett a világ turisztikailag sikeres nagyvárosaihoz hasonlóan olyan hosszú távú stabil jogi környezetet alakítanának ki – legalább 5 évre szóló járati engedély kiadásával – amely valamennyi érintett fél érdekeit szem előtt tarja, úgy a jelenlegi piaci szereplőknek is lenne lehetőségük beruházásokra a busz flotta modernizálására és vállalnák a jelentős összegű beruházás üzleti kockázatát. Jogos elvárása ez a vállalkozásoknak, mivel munkát, energiát, és nem utolsósorban jelentős tőkét fektettek be az induláskor még kétes sikerrel kecsegtető vállalkozásokba, hogy beruházásuk idővel megtérüljön, majd profitot termeljen. Mindamellett messzemenőkig egyetértünk azzal, hogy szükség van a turisztikailag rendkívül fontos, a méretén túlmutató jelentőségű budapesti hop on hop off piac teljes műszaki és szakmai megújulására. De ehhez, ahogy azt a világ turisztikailag sikeres nagyvárosainak példája is mutatja, nem indokolt a piac egyszereplőssé tétele. Tisztelettel kérjük a segítségét, hogy a hop on hop off turisztikai városnéző szolgáltatással kapcsolatos pályázat kiírása ne csak egy piaci szereplőnek teremtsen lehetőséget a jövőben. Ez a szolgáltatás kiemelt turisztikai terméke fővárosunknak, és célunk, hogy ez a jövőben is így maradjon. Fontosnak tartjuk, hogy a majdani nyertesek Budapestet megfelelő színvonalon legyenek kötelesek bemutatni, azaz a pályázati kiírás ne csak a közlekedési szempontokat, hanem elsődlegesen a turisztikai szempontokat is tartalmazza. Ezért ismételten kérjük szíves támogatását, hogy a szakma szereplőivel folytatott konzultációk eredményeképpen kerüljenek meghatározásra az új műszaki és szakmai követelmények és olyan szabályozás jöjjön létre, amely egyaránt szolgálja Budapest főváros bevételi és műszaki elvárásait, nem teszi tönkre a vállalkozásokat, és erősíti országunk turisztikai elismertségét és versenyképességét. |
Főváros: a koncessziós pályázat célja a piaci körülmények rendezése
Épp a buszos városnéző cégek sajtótájékoztatója alatt adott ki egy közleményt a Főpolgármesteri Hivatal is a témában, melyben kifejtik: a menetrend szerinti városnéző buszok üzemeltetésére vonatkozó koncessziós pályázat célja a piaci körülmények rendezése, valamint Budapest idegenforgalmi adottságainak megfelelő, színvonalas autóbuszos városnéző szolgáltatás kialakítása. "A Fővárosi Önkormányzat (...) nyitott a vállalkozásokkal és a piaci szereplőkkel történő egyeztetésre", de ebben az esetben figyelembe kell venni, hogy az előkészítés alatt, illetve folyamatban lévő közbeszerzési eljárások lezárásáig "csak rendkívül korlátozott mértékben", kizárólag az előírt formában és keretek között van lehetőség egyeztetésre – áll a hivatal kommunikációs igazgatósága által eljuttatott közleményben. A közleményben leírják: a hop-on hop-off autóbuszos városnéző szolgáltatások az elmúlt évtizedben, főként 2005 és 2008 között épültek ki széles körben Budapesten, "jellemzően szabályozatlan piaci körülmények között". A szolgáltatás jelentősen növeli a főváros idegenforgalmi kapacitásait, de a buszok gyakran zavarják a lakosságot és a közlekedőket, ami a piaci körülmények rendezetlenségével, a műszaki és technológiai elvárások, az egységes szabályozás hiányával magyarázható. Ez a szolgáltatás a nemzeti vagyonról szóló törvény alapján kizárólagos önkormányzati gazdálkodási tevékenység. Elvégzését az önkormányzat csak koncessziós eljárás keretében adhatja át. A Fővárosi Közgyűlés e kötelezettségnek eleget téve június 8-án döntött arról, hogy 2017-től csak egyetlen cég vagy konzorcium kaphat koncessziót a menetrend szerinti városnéző buszok üzemeltetésére.
A nyilvános koncessziós eljárásra bárki jelentkezhet, aki a feltételeknek megfelel. Az új szolgáltatásnak meg kell felelnie a városképpel, valamint a forgalmi és a közterület-használati adottságokkal kapcsolatos elvárásoknak is - olvasható a közleményben. Rámutattak: a szolgáltatás arculati elemeit a Fővárosi Önkormányzat szabja meg. Ezeknek a városnéző járatoknak Budapest idegenforgalmi látványosságait kell bemutatniuk arra alkalmas hálózaton, kijelölt megállóhelyek mentén, a közlekedésbiztonsági és a minőségi szempontok magas szintű figyelembevételével. Elvárás, hogy a szolgáltató járművei a lehető legkevesebb zajt és káros anyagot bocsássanak ki, törekedve a zéró emissziós technológiák alkalmazására. A járműfejlesztési programnak a benyújtott ajánlatokban is meg kell jelennie a pályázatok egyik műszaki paramétereként - tették hozzá.
A témával mi is több ízben foglalkoztunk már, legutóbbi cikkünk ide kattintva érhető el.
Forrás: Turizmus Online / MTI