Sharing economy, fenntarthatóság, vásárlás

Szinte évente újabb és újabb kihívások adják fel a leckét a turizmus – főképp hagyományos – szereplőinek. Ha még létezik ilyen besorolás. Feltételezzük, hogy a legális pályán játszók között mindenki igyekszik felvenni a kesztyűt a vágtázva fejlődő iparág újabb és újabb szereplőivel. Ugyanakkor a valóban nagy utazási vásárok előadásain az embernek mégis az a benyomása támad, mintha a szakma, ha nem is kullogna, de legalábbis kapkodná a fejét az internetet a turizmusban mindinkább előnyükre fordító civilmozgalmak mögött.

De nevezhetjük-e egyáltalán civil szerveződésnek a couchsurfing fi­zetős változatának titulált Airbnb-t? Nem árasztották-e el a portált az ingatlanokat turisztikai befektetésként vásárlók? Gondol­jon bárki, amit akar, Olivier Grémillon, a cég Európáért, Közel-Keletért és Afrikáért felelős igazgatója a berlini ITB-n elhangzott elő­adásában állította, hogy szállásadóik igenis üres szobáikat vagy távollét miatt megürese­dett lakásukat adják ki. Arról már nem szólt a fáma, hogy erről vagy az ellenkezőjéről miképpen győződik meg az Airbnb. Akárhogy is van, az esetek többségében vendég és ven­déglátó egyaránt profitál az online találkozó­helyből. És ugyanez igaz a sharing economy többi és egyre növekvő számú szereplőjére.

HASZNÁLD ÉS HASZNÁLD KI!

A közösségi gazdaság lett az idei ITB egyik slá­gertémája. Bár néhány éve már megjelentek körülöttünk a megosztáson alapuló vállalko­zások – mint a Uber és társai –, rendre felme­rül a kérdés, hogy múló hóbortról beszélünk, vagy maradnak, kihívást jelentve leginkább a szállodaiparnak és a fuvarszervezőknek meg az utazási irodáknak. Grémillon szerint maradnak. A fiatal vezető a sharing economy születését a 2008-as válságban látja, de hiába erősödik a gazdaság, a válság megtanította az embereket máshogy becsatornázni utazásra szánt pénzeiket. Illetve a desztinációk meg­ismerésére vonatkozó igényeink is változnak. „Lehet, hogy első alkalommal követjük a tu­risztikai főcsapást, de másodjára már inkább elvegyülnénk a helyi kultúrában” – véli, hoz­zátéve, hogy cége épp ezt ajánlja, azaz egy helyi arc szállását a város olyan kerületében, ahol a helyi élet zajlik. Szerinte a szállodák inkább a rövidebb üzleti utakra valók. És sietett megnyugtatni a szakmai hallgatóságot, hogy ebben nem is óhajtanak versenyezni a szállo­dákkal. De arra már kicsit megállhatott az ütő egyik-másik jelenlévőben, hogy a hosszabb tartózkodási idejű üzleti utazók, akik meg­osztanák kollégáikkal a szállást, potenciális célközönség lehetnek; dolgoznak az ügyön. A jelenség maradandósága mellett érvelt April Rinne közösségi gazdasági tanácsadó is. Sze­rinte a műfaj előretörésében kulcsszerepet játszanak a modern híradás-technikai kütyük, amelyeken akár a vécén ülve is tudunk fuvart intézni a Uberen a másnapi reptéri transzfe­rünkhöz. Kissé idealisztikusnak hathat Rinne azon megközelítése, hogy a jelenség igazán nagy mozgatórugója a forrásaink megosztás révén történő hatékonyabb kihasználása.

A FENNTARTHATÓSÁG ÖRÖKZÖLDJE

A közösségi gazdaság kérdésköre után ha­józzunk is át a nyugodtan örökzöldnek ne­vezhető fenntartható turizmus témájára, amely bármely, magára adó turisztikai vá­sár konferenciaprogramjában megjelenik. Az ITB-n egyenesen Taleb Rifai, a UNWTO főtitkára hívta fel a figyelmet a fenntartható­ság minden eddiginél kiemeltebb fontossá­gára annak tudatában, hogy a nemzetközi turistaérkezések számra immár ötödik éve folyamatosan nő. Nem akárhogy; megha­ladva a korábbi hosszú távú előrejelzést: az évi 3,8% helyett tavaly 4,7 százalékkal töb­ben utaztak külföldre 2013-hoz képest. Ez 1,1 milliárd embert jelent, és nem beszéltünk a belföldi utakról. 2030-ra egyelőre 1,8 mil­liárddal számol a szervezet, aztán ki tudja… Mindenesetre a turisták tömegével meg kell birkózni. A fenntarthatóság nemcsak azt je­lenti, hogy uniós pénzből felpattintunk három napelemet a szintén részben uniós pénzből épült wellnesshotel tetejére, hanem eddig talán nem is igazán feltűnő vonatkozásban is gondolkodnunk kell rajta. Gondolatébresz­tőnek szánt előadásában dr. Albert Postma professzor, a European Tourism Futures Insti­tute munkatársa és Lars Bernhard Jørgensen Wonderful Copenhagen-ügyvezető arról szólt, hogy a városi tömegturizmus miatt egyre inkább berzenkednek a lakók, főképp ha az mindennapi életük minőségének rovására megy. A city breakek fenntarthatóságának egyik záloga, hogy a turizmus tervezésébe bevonják első számú érdekelt félként a lakó­kat. A marketingesek pedig igyekezzenek nem a könnyű prédát megcélozni, hanem a nehe­zebben meggyúrható, de minőségi vendéget, így talán kevesebb emberi vizelet csillog majd a vasárnap reggeli napsütésben egy-egy vá­ros szórakozónegyedének kirakatain.

HAJÓSOK ÉS VÁSÁRLÓK

Azzal viszont még egy darabig a két szak­ember előadásának nyitányában feltűnő és turisztikailag túlhasznált Velencének is szá­molnia kell, hogy kikötőjében megjelennek a Dózse-palotát is árnyékba borító tenger­járók. A szállodahajós turizmus növekedési üteme nemhogy lassulna, hanem 2015-re rekordmennyiségű, 23 millió utasra számít az ágazat a tavalyi 22,1 millió után. A Cruise Lines International Association (CLIA) sze­rint idén négymilliárd dollárnyi beruházással 22 új hajóval nő a meglévő 421 hajó száma. Ebből jelenleg 270 óceánjáró, 151 folyami szállodahajó. 2015-ben csupán hat készül tengerre és 16 folyamra. Ezek láttán érthető, hogy az iparág egy teljes pavilont elfoglalt a vásáron. Sőt a sharing economy szereplőitől ők nyugodtan alhatnak, mivel utasaik hetven százaléka utazási irodánál foglalja hajós útját.

Előbb-utóbb bizonyára arról is szó esik majd, hogy a vásárlás mint utazási moti­váció hogyan illeszthető a fenntarthatóság paradigmájába, hisz a fenntarthatóság azt is jelenti, hogy az ágazat közvetett szereplői, például a márkás divatcikket napi tíz órá­ban varró bangladesi munkások is jól járnak a turizmus felíveléséből. Miközben mifelénk a családra hivatkozva a kormány törvényben írja elő, hogy vasárnaponként csak a családi üzletek tarthassanak nyitva, az üdülőhelyen a templomba járás napján pékárut kereső turistának pedig jaj, a világ legnagyobb ide­genforgalmi seregszemléjén megállapítást nyert, hogy a vásárlás motivációjával egyre többen kelnek útra. Mi több, a UNWTO sze­rint a vásárlóturizmus a city breakek egyik meghatározó eleme, amely városrészeket újíthat meg, és összességében növeli egy desztináció vonzerejét.

 

ÜZLETBŐL ÖTÖS

Amikor az ember a berlini ITB 26, idén tel­jesen megtelt pavilonját nézve beleszédül a zsongásba, egy kávé mellett megpihenve elmélázhat a fenntarthatóság és a turizmus frigyéről. A március 4–8. között lezajlott vá­sáron 10 096 kiállító képviselt 186 országot. 115 ezer szakmai látogató jelent meg az öt nap alatt a tavaly 114 ezer után. A szakemberek a tavalyi 2,1 helyett idén 2,4 napot töltöttek el Berlinben. A vásáron kötött üzletek értéke is nőtt; 6,5 milliárd euróról 6,7-re. Arról még nem tudni, hogy mekkora értékben kötött üzletet a magyar standon megjelenő mintegy húsz szolgáltató. Az azonban kiderült, hogy a vá­sárnak otthont adó Németország továbbra is kiemelt küldőpiacunk; tavalyhoz képest 4,7%-kal érkeztek többen. Kétmillió vendégéjt köszönhetünk nekik. A stand előkelő helyen, a fő-, déli bejárat tőszomszédságában lévő 2-es pavilonban kapott helyett. A standról áradó friss kürtőskalácsillat pedig még azt is odacsábíthatta, aki nem is oda tartott.

TÖBBEN JÖNNEK, GYORSABBAN MENNEK

Világszerte tapasztalható, hogy a turisták némileg rövidebb ideig maradnak egy-egy helyen, de igyekeznek minél intenzívebben eltölteni az időt, és a minőségi szolgáltatások felé fordulnak, ebben pedig Magyarország egyre versenyképesebb – mondta Ruszinkó Ádám, a Nemzetgazdasági Minisztérium tu­rizmusért felelős helyettes államtitkára Ber­linben. Mezősi Csilla, az MT Zrt. németországi és svájci képviseletének vezetője elmondta, hogy idén arra igyekeznek felhívni a figyelmet a „Magyarország – Meglepően más” mottójú kampánnyal, hogy Magyarország igen sokol­dalú és minden nemzedék igényeit kielégítő szolgáltatásokkal várja a vendégeket.

A 2014-es rekordévben Budapest és Né­metország között több mint 800 000 utast szállítottak a légitársaságok, de a Budapest Airport számításai szerint még mindig sze­repelnek ún. „fehér foltok” a német régiók között. A repülőtér szakemberei úgy látják, hogy a piaci igények indokolnák Hannover, Bréma és Nürnberg bekapcsolását a Buda­pest Airport útvonalhálózatába.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.