Kinek jó az "online szobatükör"?

Aki nem a zavarosban halászik - biztos nyer majd vele. Többek közt ez is kiderült azon a Magyar Turisztikai Szövetség által szervezett értékes szakmai tájékoztatón, ahol tisztázták a szakértők: mi ez pontosan, mit mér és miért jó a szálláshely-szolgáltatóknak.

 

Idén télen kezdte a Magyar Turisztikai Szövetség azt a szakmai programot, ahol most, negyedik alkalommal a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) vezetőit hívták el, hogy beszámoljanak a legújabb szállodai és vendéglátóipari eredményekről, valamint a számok mögötti trendekről.

Jövő januártól: tesztüzemmód

Azonban mielőtt erre sor került volna az április 11-i szakmai rendezvénynek helyet adó Andrássy úti Hotel Moments-ben, Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója magyarázta el nagyon érthetően és világosan: mi is pontosan a jövő januártól tesztüzemmódban induló "online szobatükör", és miért szeretné az állami szektor, hogy a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ irányításával ezt a felhő alapú szolgáltatást minden magyar kereskedelmi szálláshelyen alkalmazzák - vagy saját szálláshelyükön futó szoftverük segítségével, vagy pedig, ahol erre nincs mód, a szállásadók okostelefonjukra is letölthetik majd az alkalmazáshoz szükséges applikációt.

Nagyobb segítség, mint a KSH riport

Mivel a vezérigazgató a kályhától kezdte ennek a nagyon fontos, sok hazai szálláshelyet érintő változás magyarázatát, induljunk mi is onnan! Kifejtette, igazából senki nem tudja pontosan, hány turista keresi fel országunkat, ők honnan érkeznek, kik ők és mennyit és mire költenek látogatásuk során - a KSH erre vonatkozó számai (kéthónapos rátartással) adatai valójában 43 ezer fős minta alapján becsült számok. Az MTÜ pedig azt javasolta a kormánynak - álljon fel egy kimondottan e célra létrehozott informatikai központ, és hozzanak létre, valamint sikerrel üzemeltessenek majd egy olyan rendszert, amely alapján végre világos lesz és tisztán látható,

Pontos kép az egyéb szálláshelyekről 

Guller Zoltán tisztázta, mit értünk szálláshely alatt? Ahol van egy ágy, amelyen aludni lehet - annak nevezzük. Akereskedelmi szálláshelyek számát 3000-3300-ra becsülhetjük (100 ezer szobával) - ebből Budapesten 20 000 szoba található. Az igazi bökkenő a nem kereskedelmi (egyéb) szálláshelyekkel van, hiszen ezek száma sokkal nehezebben becsülhető. Azt sem tudjuk, folytatta a turisztikai szakértő, hogy valójában mennyit költenek nálunk a hozzánk érkezők. És vajon hazánk GDP-jéhez mindez mennyiben járul hozzá? Azonban ha mindezen kérdésekre nem is lehet egyértelmű választ kapni majd a tervezett "online szobatükör" programmal, az biztosan tudható lesz alkalmazása segítségével, hogy a szálláshelyek olyan adatokat szolgáltatnak, amelyből valós adatok alapján kiderül, hogy éppen hány vendég alszik az adott házban, hány szoba foglalt, és hány kiadható?  E pontos visszajelzések alapján alakítható ki trend, ami alapján pontos előrejelzés adható.

Még egyszer hangsúlyoznánk a hallottak alapján: ez a trend maguknak a szállásadóknak lesz segítség, és az, hogy mikor milyen szobaszám töltöttséggel számolhat, mikor kell ráerősíteni akcióval vagy más promóval az értékesítésre - ez a program majd nagyban ezt segíti elő. 

Végül kiemelte, hogy e program bevezetését minden ágazati képviselő támogatja - mind a szállodaszövetség, mind az airbnb-vel foglalkozók érdekképviselete.

3000 új szoba 

Könnyid László, az MSZÉSZ elnöke hozzátette, nemcsak támogatják az ágazat tisztulása érdekében, hanem a Kisfaludy-programnál, a panziók esetében kötelező elemként előírják. Magyarán csak az részesülhet majd a támogatásból - aki használja az "online szobatükör" rendszert. És meggyőződése, tette hozzá az elnök, hogy az ágazat területén a szabálykövetők vállalkozását segíti majd a bevezetésre váró intézkedés, a munkaerő piacon is ösztönző hatása lesz majd.

Flesch Tamás, az MSZÉSZ alelnöke szintén kiemelte, hogy a szoftver bevezetése az ágazat fehérítését hozza, és rámutatott arra, hogy idén 3000 új szoba lesz Budapesten - hiszen újabb és újabb szállodák nyílnak (épp előző nap nyílt meg hivatalosan a Hotel Clark a Lánchíd tövében). Valamint  a mice és a rendezvényhelyszín ágazatban van annyi potenciál, ami még az idén 15-20 %-os átlagár növekedést hozhat a házaknak.

Hamvas Zoltán, az MSZÉSZ társelnöke reményét fejezte ki azért, hogy nyárig remélhetőleg az alkoholmentes italok áfája jó irányban változhat, és kiemelte, területén a közeljövőben a séfképzéssel, valamint a cukrászképzéssel kiemelten foglalkoznak.

Végül zárásként Princzinger Péter, a Magyar Turisztikai Szövetség elnöke beszámolt arról, hogy a tavaly elfogadott Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiát támogatják, és együttműködnek abban, hogy valós piacismereten alapulhassanak a szakpolitikai döntések. Valamint céljuk, hogy a turizmus területén legyen megfelelő utánpótlás, a turisztikai szakma a fiatalok körében népszerű legyen, és az ágazaton belül átképzésre, valamint továbbképzésre is lehetőséget biztosítanak. 

 

Forrás: Vendég / MTI


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?