Az easyJet lesz a legnagyobb, rövid távú járatokat üzemeltető légitársaság Berlinben

A 2017. szeptember 30-ával véget ért az easyJet legutóbbi pénzügyi éve. Sok utas és bevétel, izgalmak Berlinben.

A légitársaság az időszak során szállított 80,2 millió utasa az előző évhez képest 9,7%-os növekedést jelent. A járatok 92,6%-os kihasználtsággal repültek a 2016-os 91,6%-hoz képest. Mindeközben a kapacitás 8,5%-kal, 86,7 millió ülőhelyre bővült. A cég teljes árbevétele 8,1%-kal, 5,047 milliárd GBP-re nőtt, az egy ülőhelyre jutó 58,23 fontos árbevétel pedig év/év alapon -0,4%-os csökkenéssel nagyjából változatlan maradt. Előbbi a devizaárfolyamok alakulásának, a jelentős egyéb bevételnek és a megnövelt kapacitás-kihasználásnak volt köszönhető, és némileg csökkentette a jegyárakra ható nyomást. Az egy ülőhelyre jutó költség 2,4%-kal, 53,52 GBP-re nőtt, aminek elsősorban a kedvezőtlen árfolyam-alakulás volt az oka. Ugyanakkor a költségellenőrzésnek, a piaci pozíció javulásának és a 85 millió GBP összegű megtakarítást hozó easyJet Lean stratégiának köszönhetően sikerült ellensúlyozni a piacra ható inflációs nyomást. Az easyJet továbbra is törekszik, hogy piacvezető és második helyeket szerezzen Európa legnagyobb repülőterein. Működése 98%-a olyan repülőtereket érint, ahol előbbiek igazak. A szabályt erősítő egyik kivétel Budapest. Azonban az utóbbi időkben jelentősen növelte innen repült desztinációi számát.

A következő év tartogat pénzügyi izgalmat a légitársaság számára. Az easyJet a 2018-as pénzügyi évben az Air Berlintől esetleg megszerzendő kapacitást nem számítva kb. 6%-os kapacitásbővítést tervez. 40 millió EUR összegért megvásárolja az Air Berlin egy részét, így fel- és leszállási joghoz jut a berlini Tegel repülőtéren is. A várhatóan 2017 decemberében lezáruló tranzakció eredményeképpen az easyJet lesz az új bérlője kb. 25 A320-as repülőgépnek, mintegy 1000 korábbi Air Berlin alkalmazottnak fog új munkahelyet kínálni, emellett más eszközöket, például résidőket is meg fog szerezni. A vételár nem tartalmazza a beindítás és az átmeneti időszak működési költségeit. A berlini Schönefeld repülőtéren már meglévő bázisával együtt ezt követően az easyJet lesz a legnagyobb, rövid távú járatokat üzemeltető légitársaság Berlinben. Jelenlegi becslések szerint az easyJet a 2018-as pénzügyi évben mintegy 60 millió GBP headline veszteséget fog elkönyvelni a tegeli működése kapcsán, mivel járatait 2018 januárjában személyzettel és karbantartással együtt, ún. wet lease megállapodás keretében bérelt gépekkel, kezdetben kisebb kihasználtsággal és hozammal fogja beindítani. A tranzakcióhoz kapcsolódó egyszeri, nem headline költségek a 2018-as pénzügyi évben akár a 100 millió GBP összeget is elérhetik. Ebbe a körbe tartoznak például a csak a gépekre vonatkozó, ún. dry lease bérleti szerződések beindításához kapcsolódó kiadások, a flotta átalakításának, a személyzet toborzásának és betanításának költségei, valamint a tranzakciós költségek. A tranzakció várhatóan a 2019-es pénzügyi évtől kezdve járul majd hozzá pozitívan a társaság jövedelméhez.


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.