Környezetkímélő üzemanyagot tesztel az Austrian Airlines

Pár hete megkezdte az első használt étolajalapú „újkerozin” üzemanyag tesztelést az AUA osztrák légitársaság.

Az első eredmények kecsegtetőek: az új típusú üzemanyag a hagyományoshoz képest 80 (!) százalékkal kevesebb CO2-t juttat a levegőbe, így kevésbé terheli a környezetet. Az Austrian Airlines (AUA) légitársaság és a részben állami tulajdonú osztrák olajvállalat, az ÖMV közös kutatási projektjének bíztató első eredményei lehetővé teszik a klímavédelmi célok hatékony elérését - írja a GD Consulting.

Az AUA 2050-re teljesen klímasemleges kíván lenni, ennek feltétele, hogy alternatív meghajtásra, illetve alternatív üzemanyagokra álljanak át. Megoldás az elektromos vagy hibrid meghajtás, azonban az akkumulátorok tárolókapacitása és súlya jelenleg még nagy kihívás elé állítja a fejlesztőket. Ezért is különösen ígéretes a most tesztelt, használt étolajból új típusú kerozint előállító eljárás, mert segítségével nagy mértékben lehet a légiközlekedés által okozott környezeti terhelést csökkenteni. Ráadásul mindezt úgy, hogy a "hagyományos repülőgépek, hagyományos hajtóművébe, hagyományos úton tudjuk az új üzemanyagot eljuttatni, amelyet hagyományos olajfinomítóban tudunk előállítani. Így nincs szükség az infrastruktúra jelentős átállítására” – magyarázta az új típusú kerozin előnyeit Fabian Wedman az ÖMV légiközlekedési osztályának projektmenedzsere az ORF érdeklődésére.

A világ nagy légitársaságai hatalmas fejlesztési pénzeket fordítanak az úgynevezett SAF környezetbarát üzemanyag (Sustainable Aviation Fuel) előállításra. Az AUA és az ÖMV közös projektje keretében a használt étolaj-gyűjtőhelyekről beszerzett alapanyagot alakítják SAF - hajtóanyaggá. A megfelelő mennyiségű alapanyag biztosítása érdekében a begyűjtést a jövőben Németországra és Romániára is tervezik kiterjeszteni. 2019-ben, a rekordforgalmú légiközlekedési évben az AUA járatai egy év során 800 ezer tonna kerozint égettek el, így a hatalmas volumenű SAF biztosításához a hatalmas mennyiségű alapanyag beszerzése még ugyancsak kihívás. A kutatásokat gyorsítja, hogy az Európai Bizottság jövő évtől előírja, hogy a hagyományos kerozinhoz 2 százalékban már SAF adalékot szükséges keverni, majd 2025-től 5 százalékra emelik ezt a mértéket, amelynek 2050-re már az EU területén szolgáltató légitársaságok esetében a 60 százalékos szintet is meg kell haladniuk.

A kutatások, az átlagosnál lényegesen drágább SAF - üzemanyagok finanszírozásában a jövőben a környezettudatos utasok is részt vállalhatnak, akik egy a repülőjegyük mellett átlagban 50 eurós kompenzációs  felárat is fizethetnek, amellyel hozzájárulnak a fenntartható légiközlekedés megteremtéséhez. Az úgynevezett „compensaid” rendszert az AUA anyavállalata a Lufthansa már aktiválta, a hírek szerint hamarosan az osztrák légitársaság is integrálja online értékesítési rendszerébe.


A SIA továbbra is állja a Szingapúri Nagydíj főszponzori költségeit

A SIA továbbra is állja a Szingapúri Nagydíj főszponzori költségeit 

Megszületett a döntés: a Singapore Airlines (SIA) további 4 évig a Forma1 Szingapúri nagydíj főszponzora.
Jól alakulnak az utasszámok Ferihegyen

Jól alakulnak az utasszámok Ferihegyen 

A Budapest Airport 2024-es éve a várakozásokat meghaladó eredményekkel erősíti meg a repülőtér pozitív lendületét.
Durván emelkedő kompárak Görögországban

Durván emelkedő kompárak Görögországban 

Várhatóan nagymértékben emelkednek 2025-ben a görögországi kompjegyárak – akár 12 százalékkal is emelkedhetnek idén májustól.
Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.