Wizz Air: 100 millió euró a zökkenőmentességért

100 millió eurót áldozott arra a Wizz Air, hogy minél problémamentesebben teljen az idei év, és minél kevesebb utaspanaszra lehessen ok – derült ki a társaság sajtóreggelijén csütörtökön Budapesten.

Radó András, a Wizz Air kommunikációs igazgatója kiemelte: úgy tűnik, nem lehet túlbecsülni azokat a külső körülményeket, amelyek fennakadást okozhatnak egy légitársaság életében. A tavalyi év iparági szinten okozott fejtörtést a szektor szereplőinek, és egy csomó olyan körülmény adódott, amelyek kívül estek a légiszállítók hatáskörén, a működésüket viszont jelentősen akadályozták. A Covid után megugrott hirtelen keresletnövekedést számos repülőtéren nem tudták kielégíteni a hiányzó poggyászkezelői- és biztonsági személyzet miatt, ami óriási káoszt okozott Európa légikikötőiben. Idén a toborzásoknak köszönhetően jobb lehet a helyzet, akad azonban olyan terület, ahol a tavalyinál is nagyobb problémákra számíthatunk az európai légiközlekedésben az Eurocontrol előrejelzése szerint, és ez a légi forgalmi irányítás.

A legnehezebb év lehet az idei a légi irányításban
„Egész Európában szűkös a légi irányítókapacitás. Sokan vonultak nyugdíjba a Covid idején, a pozícióra pályázó szakembereknek szigorú követelményeknek kell megfelelniük, képzésük pedig több évet vesz igénybe. Mindezt nehezíti, hogy a francia, német és olasz, spanyol légiirányítók egyre sűrűbben sztrájkolnak érdekeik érvényesítése érdekében, ami olykor a teljes európai légiforgalmat béníthatja meg” – mondta el a szakember. Mindez súlyos kényszerhelyzeteket teremt a légitársaságok és kényelmetlenséget (késéseket, járattörléseket) az utasok számára. Rámutatott arra is, hogy cégüknél a járattörlés a legutolsó opció egy szorult helyzetben, és minden követ megmozgatnak annak érdekében, hogy ezt elkerüljék, hiszen a közhiedelemmel ellentétben nem éri meg egy légi cégnek járatot törölni, éppen ellenkezőleg, több tízezer euró a költsége egy járattörlésnek. Idén egyébként 99, 8 százalékát teljesítették a járataiknak január óta, ami nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő, és továbbra is ezt a 0,2 százalékos rátát célozzák meg. A szakember kitért arra is, hogy a légi forgalmi irányítás mellett az ellátási lánc szűkössége is okozhat fennakadásokat. Az utóbbi időben duplájára nőtt a várakozási idő a repülőgép-alkatrészek pótlására, ezért igyekeztek előre „bespájzolni” a működést tekintve kritikus alkatrészekből.

Intézkedések sora a jobb szolgáltatásért

Radó András hangsúlyozta, hogy a Wizz Air is követett el botlásokat a tavalyi évben: nem tudták kellő mértékben ellátni az ügyféltájékoztatás, panaszkezelés terén megugrott igényeket. Ebből levonták a szükséges következtetéseket és nem kevés pénzt áldoztak arra, mintegy 100 millió eurót, hogy zökkenőmentesebben történjen az üzemelés. Újdonság, hogy mesterséges intelligenciával igyekeznek mérni, hogy mely járatokon várható fennakadás a nyáron. Ezenkívül öt gépet beállítottak mentesítő járatként, amivel szintén az iparági mérték fölött állnak, mivel az előírás szerint 250 gépre kellene ennyit alkalmazni, és ők jelenleg 180-nal rendelkeznek. További megelőző intézkedésként nagyobb ráhagyást biztosítanak a fordulók között a pilóták és a cabin crew beosztásában. Növelték a kollégák számát a reptereken a földi kiszolgáló személyzetben, az operációs csapatban dolgozók létszámát is bővítették, a call centerek munkatársainak számát pedig megduplázták. Szintén az olajozottabb működést szolgálja, hogy a visszatérítés folyamatát teljesen automatikussá tették az idén, így a kártérítési procedúrák ideje megfeleződik. Most már Twitteren is fordulhatnak a légitársasághoz az utasok, és a társaság chatbotja a nap bármely órájában elérhető. Szolgáltatásuk minőségét a munkatársak edukálását célzó új tréningek bevezetésével is emelik.

Messzire kerüljék el az OTÁ-kat
Radó András arra buzdít mindenkit, hogy kerüljék az OTÁ-kat a repülőjegy vásárlás során, és vagy a légitársaság honlapján, vagy az applikáción keresztül foglaljanak. Ez nemcsak olcsóbb megoldás az utasok számára, hanem sokkal biztonságosabb is. Gyakori ugyanis, hogy a repülőjegyfoglaló portálok nem továbbítják a Wizz Air utasoknak a járatokat illető változásokról szóló üzeneteket. A kommunikációs igazgató elmondta, hogy a reklamáló utasok 90 százaléka nem náluk vette a jegyét, hanem OTÁ-knál, és velük is álltak szerződésben.
Kitért arra is a szakember, hogy a Budapest Airport el tudta kerülni tavaly az utazási dömping és a munkaerőhiány okozta fennakadást azzal, hogy pénzt és energiát áldozva megtartották a munkavállalókat és Ferihegy idén is felkészült a turistarohamra. A Wizz Air is résen van a munkaerőt illetően: tavaly több mint 3000 légiutaskísérőt és 700 pilótát toboroztak. Jelenleg 8000 a dolgozói létszám, ami dupla annyi, mint a Covid éveiben. A Wizz Air a közelmúltban a stabilabb és biztonságosabb üzemelés kedvéért és a több lábon állás jegyében diverzifikálta működését, és négy külön légitársásba szerveződött, így jött létre a Wizz Air Hungary, a Wizz Air UK, a Wizz Air Malta és a Wizz Air Abu Dhabi. Jövőre lesz 20 éves a légitársaság, amely robosztus bővülést hajt végre és év végére már 200 gépből áll majd a flottájuk. 2019-ben 41 millió utasuk volt, idén pedig már 67 millióval terveznek, ami 70 százalékos kapacitásbővülést jelent. A Covid előtti 98 százalékos töltöttséget hamarosan elérik a Wizz Air járatai, jelenleg nagyon jók a foglalási számok – hangzott el a sajtóreggelin.

Radó András kiemelte még, hogy az Európa legzöldebb légitársasága címet elsősorban modern flottájuknak köszönhetik, amely üzemanyagtakarékos működést tesz lehetővé. „Ha minden légitársaság olyan hatékony flottával repülne, mint a Wizz Air, 34 százalékkal csökkene a károsanyag-kibocsátás a bolygón. Tavaly 52,2 gramm volt a gépeink CO2 kibocsátása utaskilométerenként, 2030-ra ezt 40 grammra szeretnénk csökkenteni” - tette hozzá a szakember.


A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?