Az Airport Debrecen szezonja, tervei

A tavalyival nagyjából egyező utasforgalmat bonyolító Airport Debrecen (AD) határozott léptekkel halad a régiós repülőtérré válás felé.

Hazánk második számú, állandó forgalmú nemzetközi repülőtérré válása óta eddig bezárásra nem kényszerült repülőtere, az AD az eddigi idei utasforgalom alapján közel annyi utast szolgál ki, mint 2009-ben.

A charterszezon kezdete óta 46 kiutazó járatról eddig 13406 induló és érkező utas fordult meg a repülőtéren. A Hambrug International kéthetente Lipcséből és Erfurtból közlekedő járatain eddig 1670 ki- és beutazó utast fogadott a debreceni légikikötő.

A járatok többnyire 100%-os töltöttséggel közlekednek - tájékoztatta Farkas András, a repülőtér ügyvezetője a Napi Turizmust hozzátéve: különösen igaz ez az augusztusi járatokra.

Debrecenből jelenleg heti 3 járat közlekedik Törökországba, illetve egy-egy járat Tunéziába valamint Bulgáriába, míg a német charterek, melyekre csak menetjegy váltása is lehetséges, kéthetente közlekednek főképp Hajdúszoboszlóra érkező fürdővendégekkel.

Farkas András elmondta: az idén nem indított korfui járat jövőre újra indulhat. Igény lenne rá, illetve az utazásszervezők is jelezték ebbéli szándékukat a repülőtér felé, mindenesetre a tervezhetőség érdekében meg kell várni a szezon zártával kijövő eredményeket - tette hozzá az ügyvezető.

A charterforgalom megtartása és bővítése mellett továbbra sem tesz le a debreceni repülőtér arról, hogy a régió első számú, menetrend szerinti forgalmat is bonyolító légikikötőjévé váljon.

Mivel a cívis város légikikötője nem csupán szezonális idegenfogalmi termékekhez kapcsolható, hanem az ország második legnagyobb, számos kulturális, gazdasági és idegenforgalmi vonzerővel rendelkező városának repülőtere, így indokolható a nemzetközi menetrend szerinti forgalomba történő bekapcsolása.

Egy ráhordó járat újbóli beindításához a repülőtér vezetősége komoly előkészületeket tett az utóbbi időben, komolyabbakat, mint, ami a korábbi hasonló próbálkozásokat megelőzte - ismertette Farkas András. Debrecennek korábban volt két - München, Budapest - sikertelen kísérlete hasonló járat üzemeltetésére.

„A repülőtér azt a célját, hogy más országokhoz hasonlóan regionális repülőtérként kiszolgálja a vonzáskörzetében élők igényeit csak menetrendszerinti járatokkal tudja elérni” - érvel Farkas András.

Nyár végéig szeretne a repülőtér vezetősége végezni azzal a felméréssel, amely alátámasztja a régió ráhordó járat beindítására vonatkozó igényeit illetve a légitrsaságokkal folytatott további tárgyalások irányát meghatározná.

„Az utazási szokás felmérésében bevontuk, illetve még be kívánjuk vonni a régióban működő vállalatokat, önkormányzatokat, az idegenforgalommal foglalkozók körét, a rendezvényszervezőket, de olyan új területek képviselőit is, mint például az egészségturizmus” - ismertette az ügyvezető.

A debreceni repülőtér esetében meglehetősen nagy területről beszélünk. „Vonzáskörzetünk az Észak-Alföldi régió megyéin - Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Jász-Nagykun-Szolnok - túl Békés, Borsod-Abaúj Zemplén és Heves megye egy részére is kiterjedhet, valamint átnyúlhat az országhatáron túl Ukrajna és Románia határmenti részére is. Ez a terület megítélésünk szerint nincs ellátva gyors és rugalmas utazást biztosító légi kapcsolattal, így ezt a szerepet a Debreceni Repülőtér mindenképpen betöltheti” - vázolja fel Farkas a földrajzi határok nyújtotta lehetőségeket.

Fontos azonban, hogy a régiós igényeket kiszolágáló járat hosszú távon és versenyképes áron üzemeljen. Ahogy fontos az is Farkas András tájékoztatása szerint, hogy olyan járatstruktúra jöjjön létre, amellyel Távol-Keletről vagy az amerikai földrészről is rugalmasan, kényelmesen elérhetővé válhat Debrecen és régiója.

A repülőtér tárgyalásokat folytat mind a „hagyományos”, mind pedig a fapados légitársaságokkal. Előbbieknél elsődlegesen a német - Frankfurt, München - vagy angol hub-ra ráhordás jön szóba. Utóbbiak esetében az AD tárgyal már egy ideje a Ryanair-rel, de eddig nem sikerült az ír fapadossal túllendülni azon a technikai akadályon, hogy a Ryanair szerint a debreceni kifutópálya nem alkalmas az ír fapados által üzemeltetett Boeing 737-800-as típusú gépek fogadására. Ellentmndásba látszik azonban kerülni a Ryanair, mivel a típus gyári minimuma 31 méteres pályaszélesség, Debrecenben 2500x40 méteres pályát használnak, melyen vígan landolnak és szállnak fel a Ryanair által használt típusnál lényegesen nagyobb gépek, mint a például a Boeing 767, vagy az IL-76-os cargo gép is. Szintén tárgyal az AD a Wizzairrel, ők azonban még további ismereteket kívánnak szerezni a régióról - mondta el Farkas András. 

Érdeklődésünkre, hogy nem lenne-e célszerű egy budapesti ráhordó járatról a Malévvel tárgyalni, Farkas úgy reagált hogy a Malévnél fenálló nehézségek miatt egy újbóli budapesti járat beindítása akadályokba ütközik, de szerinte egy megfelően működő Malév estében már „másnap indulhatna” a járat.

„Reálisan nézve - a fenti szempontokat és a folyamatban lévő munkát is figyelembe véve - egy új járat legkorábban a légitársaságok 2011-es nyári menetrendjébe illeszthető be, azaz az üzemelés kezdete jövő év tavasz, nyár eleje lehetne, de ez mind az előttünk álló időszak tárgyalásainak függvénye” - biztat Farkas András hozzátéve, hogy a város vezetése részéről minden támogatás adott.


Code-share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code-share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.
így újítja fel utaskabinjait az Emirates

így újítja fel utaskabinjait az Emirates 

A flotta felújítását teljes egészében a légitársaság saját központjában végzik, ahol a hét minden napján, 0-24 órában több mint 250 fős szakembergárda dolgozik.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.