Egy mosoly többet ér ezer szónál

A Magyar Turizmus Zrt. kezdeményezésére, idén harmadik alkalommal ünnepeljük a Turizmus Világnapját hazánkban. A nagyszabású vendégbarát akció célja az, hogy a lakosság és a szakma figyelme a vendégszeretetre fókuszáljon és folytatódjon az a szemléletváltás, szemléletformálás, amelyik révén pozitív lehet már az első benyomás is.

Ha nyelveket beszélve, segítőkészen tudjuk a turistát fogadni, eligazítani, akkor megtérül a befektetésünk; nem kell azonban nagy dolgokra, vagy bonyolult felkészülésre gondolni, elég egy mosoly, amely többet jelent sokszor ezer szónál.

E nyitottságnak jó megnyilvánulását a mai napon megrendezett „Év Ökoturisztikai Létesítménye” díjátadó ünnepség, a természeti értékeinkre, a látogató-menedzsmentre felhívva a figyelmet, valamint a nemzeti turisztikai szervezet és partnereinek személyes megnyilvánulása és jelenléte, amely több ponton a vezetőség és a turisták közvetlen találkozására adott alkalmat.

A díjátadó ünnepségnek otthont adó Larus rendezvényközpontban először Dr. Rátz András, a környezet- és természetvédelemért felelős államtitkár (VM) köszöntötte az egybegyűlteket. Felhívta arra is a figyelmet, hogy a természet megóvása és a turizmus mennyire két egymásra utalt terület. Az ökoturisztikai létesítmények, amelyek száma ma 552 országszerte, jelentős szerepet játszanak a család-és látogatóbarát jelleg erősítésében, legyen az bármelyik a 10 nemzeti park által fenntartott, vagy egy betététi társaság által üzemeltetett központ. A regisztrált látogatók száma évente 1,3 millió fő, de ennek a területnek a jelentőségét nem csupán ez a szám szimbolizálja.

Abban az EU-s pénzügyi ciklusban, amely ebben az évben zárul, mintegy 36 milliárd forint állt rendelkezésre többek között a vizes élőhelyek fejlesztésére, és olyan színvonalas látogatóközpontok létesítésére, mint a Pannon Csillagda, vagy a Tihanyi Levendulaház, ahol akár műmocsárba süllyedve is átélhetik gyerkőceink a természet csodáit. Az idei pályázatra 9 látogatóközpont és 7 tanösvény nyújtott be anyagot, amelyek helyszíneit az inkognitóban megjelenő értékelő bizottság pontozott.

Dr. Horváth Viktória, turizmusért felelős helyettes államtitkár (NGM), felidézte egy korábbi élményét, amely a Balaton körüli kerékpárút létesítésekor felmerült fejlesztési-környezeti ellenvélemények formájában volt tapasztalható. Szerencsére, e világnap is lehetőséget biztosít az értelmes és kölcsönös előnyökön alapuló megoldásokra, hiszen környezeti kincseinket meg kell mutatnunk ahhoz, hogy meg is óvhassuk azokat. A tudatos látogatók száma hazánkban is egyre több és jó jel, hogy a környezet és vendéglátás egyre szorosabb kötelékébe immár a szolgáltatók, a helyi termelők is be tudnak kapcsolódni. Köszöntőjét ezzel a kéréssel toldotta meg a helyettes államtitkár asszony: a közel sem egyszerű feladatba kapcsolódjanak be a helyiek is, hiszen nagyon fontos, hogy ez a láncszem se maradjon ki a természeti értékek kulturált, vonzó és élményszerű bemutatásából.

A Turizmus Világnapja alkalmából Dr. Horváth Viktória, a Nemzetgazdasági Minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkára 12 órától a Gerbeaud pultjában szolgálta ki a turisták által közkedvelt cukrászda vendégeit.

Denéné Tóth Marianna, a Magyar Turizmus Zrt, vezérigazgatója is a kapcsolatteremtés minőségére hívta fel a figyelmet és ő maga is ehhez tartva magát, több mosollyal is megörvendeztette a rendezvényen résztvevő díjazottakat is. A szakma mai ünnepnapján kiemelte, hogy a gazdasági teljesítőképesség, aminek a turizmus is része, valóban hozzájárul a helyi életminőség javításához.

Felhívta a figyelmet arra is, hogy a fenntarthatóság és a természeti kincseinkkel való takarékosság nagyon fontos szempontok kell, hogy legyenek egy-egy létesítmény megvalósítása során, már a tervezéskor is. Kiváló példa erre az a hat díjazott létesítmény, amely a zöld-turizmus megvalósításában is példaértékű munkát végez. Kulcsfontosságú a látogatók és a turizmust menedzselő szakemberek közvetlen kapcsolata, ezért is vett részt a szervezet legfelső vezetése ma öt különböző budapesti helyszínen, kis ajándékokkal meglepve a turistákat ebben a munkában.

Szerkesztőségünk a Liszt Ferenc téri mini, szabadtéri meglepetés-koncerten járt, ahol a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatói kápráztatták el a kezdetben mit sem sejtő magyar és nem kevés számú külföldi érdeklődőt.

De visszakanyarodva a díjazottakra, összefoglaljuk röviden mely létesítmények vehették át elismerő oklevelüket a délelőtt folyamán. A cím elnyerésére a létesítmények üzemeltetői (nemzeti parkok igazgatóságai, erdőgazdaságok, önkormányzatok, társadalmi szervezetek vagy vállalkozások) pályázhattak a már említett két kategóriában.

Összesen 16 pályamű érkezett az ország különböző pontjairól. A bírálati szempontok közül csak néhány: a természeti-kulturális erőforrások fenntartható használata, a látogatók számára nyújtott élmény autentikussága és a tudatos szemléletformálás.

Kik voltak a legjobbak?

Látogatóközpont kategória

I. helyezett

Ligneum Látogatóközpont, Sopron Nyugat-magyarországi Egyetem - a környezettudatos szemléletet közvetítő tudástér - az egyetem botanikus kertjében - a nagyközönség számára is érthető formában adja át a tudományos eredményeket

II. helyezett

Fehér Gólya Múzeum, Kölked, Duna—Dráva Nemzeti Park Igazgatóság - fehér gólyákkal és élőhelyük - természetismereti foglalkozások idegen nyelven is - beltéri programokat kiegészítő kenus, lovas és kerékpáros túrák

III. helyezett

Kemenes Vulkánpark Látogatóközpont Celldömölk - ötszintes központ az egykori bazaltvulkán lábánál - helyi természeti adottságok a mai csúcstechnika bemutatásában - legmodernebb, interaktív eszközök

Tanösvény kategória

I. helyezett

Pele-körút Tanösvény, Csopak Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság - 50-féle növény bemutatása egy kis patak környezetében - 1,5 hektáros parkban - interaktív tájékoztatóállomások

II. helyezett

Lischka Lipót Tanösvény, Békéscsaba, Körösök Völgye Natúrpark Egyesület - a Széchenyi-liget közpark és környékének története az 1800-as évektől napjainkig - az alföldi parkerdő növény- és állatvilágának bemutatása

III. helyezett

Rezgőnyár Tanösvény, Őriszentpéter, Őrségi Nemzeti Park Igazgatóság - az erdő kialakulása, a fasorok jelentősége - erdőgazdálkodási módok, adulakó madarak - tókák, a jellegzetes kis esőgyűjtő tavacskák bemutatása


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?