Folytatódik a reformélelmiszerek térnyerése

Immár korántsem csak a diétázók és a fitneszhívők pörgetik a bio-, reform- és mentes élelmiszerek piacát Magyarországon. A vásárlók egyre tudatosabbak, és évszaktól függetlenül hajlandóak többet költeni egészséges ételekre. Mindez nemcsak a boltok forgalmán, hanem a termékfejlesztési irányokon is jól látszik.

Áprilisban lódul meg, és májusban tetőzik a fogyókúrás készítmények eladása a Nielsen adatai szerint. Nők – és persze férfiak – tömegei kezdenek felkészülni ilyenkor a fürdőruha viselésére. A magyarországi piacon azonban jelenleg korántsem csak a diétaszezon rejt ígéretes lehetőségeket. Részben az elmúlt időszakban tapasztalható bérnövekedésnek hála ugyanis egyre több fogyasztó étkezik egészségesebben – minden apropó nélkül.

Folytatódik a reformélelmiszerek térnyerése

Magyarország legnagyobb bio-, reformélelmiszer- és gyógytermék-kereskedelmével foglalkozó cégénél, a MediLine-nál is az az általános tapasztalat, hogy az utóbbi években dinamikusan nő a kereslet az egészséges és mentes élelmiszerek iránt, ez nem korlátozódik évszakokra vagy csupán a tavaszra. Természetesen karácsony előtt is intenzívebb a forgalom, de a vásárlók életmódjukból adódóan azt igénylik, hogy nap mint nap hozzájuthassanak ezekhez az árucikkekhez.

„Kifejezetten jelentős a mentes élelmiszerek felfutása, és úgy gondoljuk, ez hosszú távú lehet. A hazai vásárlók nyitottabbá váltak az újdonságokra, gyakran kifejezetten keresik azokat, követve a nemzetközi trendeket. Elvárják a széles választékot például a tejhelyettesítők esetében, nem csupán a laktózmentes termékekre van igényük, de a rizs-, szója-, kókusz-, mandula- és egyéb italokra, sőt ezek különleges kombinációira is” – mondta lapunknak Novák Dániel, a Diéta Life Market bolthálózat és a MediLine nagykereskedés ügyvezetője.

„Erősen nőtt a kereslet a lisztalternatívák, a cukormentes és paleotermékek iránt is. Egyre többen tudják meg, hogy érintettek valamilyen ételérzékenységben, ez nagy hatással van a forgalomra, ugyanakkor önmagában az egészséges táplálkozás iránti igény is markáns befolyásoló tényező” – tette hozzá Novák Dániel.

Csakúgy, mint az aktuális „diétadivat”. Az elmúlt időszakban a paleokategória mindenmentes termékei mellett most éppen a vegán vonal tört előre a MediLine munkatársainak tapasztalatai szerint. Egyértelműen pozitív hatású az online vásárlás térnyerése is, hiszen a netes rendelések további lökést adnak a növekedésnek.

Ami a fogyasztók árérzékenységét illeti, az ebben a szokásosnál eleve drágább termékkategóriában is igencsak jellemző Magyarországon. „Az emberek meghatározó része számára fontos szempont az ár, ugyanakkor kialakult már egy olyan réteg is, amelynek tagjai kifejezetten a prémium – bio-, fentartható gazdálkodásból származó, kiemelkedő minőségű és ízű – termékeket keresik” – mondta Novák Dániel, aki eddigi tapasztalataik, a vásárlói szokások vizsgálata és a trendek alapján arra számít, hogy a reformélelmiszerek piacának növekedése a következő években is folytatódik.

„Mivel egyre többen szeretnék elérni ezeket a termékeket, és ez csak a szakboltokon keresztül megy könnyedén, mi az országos lefedettség érdekében franchise rendszerben is terjeszkedünk. Kiemelt célunk, hogy a diétás termékek piacán a hazai gyártók és termelők meghatározó szerepbe kerüljenek, ugyanakkor üzleteinkben olyan importárucikkekhez is hozzájuthassanak a vevők, amelyekhez másutt nem vagy csak ritkán” – közölte az ügyvezető.

Intenzívebb edukációra van szükség

„Az elmúlt években jelentősen megváltoztak a fogyasztók igényei, ma már szinte alapvető elvárás, hogy a húskésztermékek szója-, glutén-, laktóz- és nátrium-glutamát-mentesek legyenek. Nem is olyan régen ezek még kiemeltek egy-egy terméket a kínálatból, most viszont már hátrányba kerül, aki ezt nem tudja produkálni” – jellemzi a piaci változásokat Szalayné Szilvágyi Erzsébet, a Sága Foods Zrt. kereskedelmi vezetője.

A vásárlók egészségesebben akarnak táplálkozni, ugyanakkor nem szívesen mondanak le a megszokott ízvilágukról. „A termékfejlesztésben és a marketingben is ez jelenti a legnagyobb feladatot a gyártóknak. Hiába fejlesztenek ugyanis ki olyan új termékeket, amelyek zsírszegényebbek, és nem tartalmaznak színező és ízfokozó adalékanyagot, ha közben az így kialakuló ízvilágot és küllemet nem tudja elfogadni a vásárló” – jellemzi a fogyasztói igényeknek való megfelelés nehézségeit Szalayné Szilvágyi Erzsébet.

„Egy ilyen új termékcsalád sikeréhez tudatosítani kell a vásárlóban, hogy a megszokottól valamelyest eltérő íz vagy szín éppen az elvárásainak való megfelelés eredménye. Ennek az elfogadásához már önmagában is intenzívebb marketingre és edukációra van szükség” – állítja a Sága kereskedelmi vezetője, aki szerint viszont a nagyobb kommunikációs támogatási igény ellenére egyértelműen az ilyen termékekben van növekedési potenciál a hazai szárnyastermék-piacon, ahol a vásárlók a minőségi és az egészség iránti igényeinek jobban megfelelő termékekért hajlandók többet fizetni.

 Rácuppantunk az egészségesre

A Nielsen tavaly novemberben közzétett felmérése alapján a fogyasztók több mint fele figyel az egészséges összetevőkre vásárlásai során, ezek prioritást élveznek a választáskor. Elsősorban az érdekli az embereket, hogy milyen káros anyag nincs az élelmiszerekben, de egyre jobban ügyelnek a tápanyagértékekkel kapcsolatos információkra is: háromból két vásárló végigböngészi a csomagoláson ezeket a táblázatokat.

A kelet-európaiak közel 70 százaléka hajlandó többet fizetni egy-egy termékért, ha az kevesebbet tartalmaz a nem kívánt összetevőkből, és ha erre van módjuk, tízből nyolcan helyi, organikus alternatívát választanak.

A bizonyos káros anyagoktól mentes termékek gyakorlatilag újradefiniálják a kategóriákat a tejtermékektől a friss árukig – állapították meg a Nielsen szakemberei. A tejtermékek esetében a „mentes” címkével ellátott termékek vitték a piaci részesedés egynegyedét, a friss áruk – zöldség, gyümölcs, hús – esetében pedig az egyharmadát. A vásárlók mintegy kétharmada voksol az alacsony zsír- és cukortartalmú élelmiszerekre, tízből hatan pedig a friss és természetes hozzávalókra, ételekre.

Az emberek elsősorban a cukor túlzott bevitelét szeretnék elkerülni: a megkérdezettek egyötöde mondta, hogy tudatosan csökkenti a cukorbevitelét, amit jól mutat az is, hogy a kalóriamentes és a természetes édesítőszerekkel készült termékek eladásai is szignifikánsan növekedtek 2017-ben, mégpedig 16 százalékkal.

Fellendült a bioélelmiszerek értékesítése is. A napraforgóolajat például előszeretettel helyettesítik az emberek kókusz-, lenmag-, tökmag- vagy szőlőmagolajjal. Ezen szegmensekre két számjegyű, több mint 10 százalékos értékbeli növekedés jellemző.

Több mint egyötödével nőtt az egészséges italok – cukormentes szénsavas üdítők, teák, gyümölcslevek és vitaminvizek – fogyasztása. Utóbbiak 2015 körüli megjelenésük óta évről évre 50 százalékos eladásnövekedést produkálnak.

Forrás: Store insider


Sonkafőzésnél  hallgassunk Bíró Lajosra!

Sonkafőzésnél hallgassunk Bíró Lajosra!  

Így nem lesz kemény és íztelen a húsvéti sonka.
Újra magyar lesz a Boci csoki és a Melba kocka

Újra magyar lesz a Boci csoki és a Melba kocka 

Megvásárolja a Boci, a Melba és a Párizsi kocka védjegyeit a Cerbona a Nestlétől.
Több mint száz nemzetközi borszakértő a hazai boros csúcstalálkozón

Több mint száz nemzetközi borszakértő a hazai boros csúcstalálkozón 

Több mint száz külföldi szakember ismerkedhet a magyar borral az idei Hungarian Wine Summit nemzetközi szakmai csúcstalálkozón.
Siemens-innováció:  ételmaradékból meleg víz

Siemens-innováció: ételmaradékból meleg víz 

A cég támogatásával valósul meg a hulladékból energiát előállító zöld megoldás.
Délutánba nyúló reggeli egy luxusszállodában

Délutánba nyúló reggeli egy luxusszállodában 

A Matild Palace-ban jellegzetes helyi finomságokat és a nemzetközi villásreggeli-klasszikusokat kóstolhatunk.
Borok a húsvéti sonka mellé

Borok a húsvéti sonka mellé 

A legmeghatározóbb fogás az ünnep során a húsvéti sonka, de megválasztani mellé a megfelelő bort.
Két magyar pezsgő a világelitben

Két magyar pezsgő a világelitben 

Az egyik exkluzív termék, kizárólag a Michelin-csillagos Babel Budapest étterem számára készült.
Ünnepel a Balatoni Kör

Ünnepel a Balatoni Kör 

Tíz éves születésnapját ünnepli a Balaton közepén, egy hajón megalakult társaság.
Sakura ünnep a fedélzeten

Sakura ünnep a fedélzeten 

Az Emirates különleges tradicionális japán fogásokkal idézi meg a szigetország cseresznyefa virágzásához kapcsolódó hagyományait.
Vasárnap megnyílik a SÜTIUTCA

Vasárnap megnyílik a SÜTIUTCA 

A Csányi utcában 12 kültéri installációban mutatják be a kortárs zsidó kulturális és gasztronómiai életet.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.