Míg a Magyarországról nevezett 29 munka közül végül egyetlen sem nyert díjat, sőt még csak shortlistre sem került az idei cannes-i reklámfesztiválon, addig a száz filmes oroszlán között kettő olyan is van, amit részben magyar szakember készített. Jedlicska Márton, Répássy Eszter és Szepesi Melinda sikerének örülhetünk.
Külföldi nevezés, magyar szakemberek
Film kategóriában bronzot kapott – 3191 filmes nevezésből – a brüsszeli Duval Guillaume Telenetnek készített, digitális tévét népszerűsító Extras című szpotja, aminek egyik art directora Jedlicska Márton, a Miami Ad School hallgatója, a miamiADvice szerzője, aki jelenleg a New York-i Saatchi & Saatchinál "gyakornokoskodik" (a Duvalnak korábban dolgozott). Jedlicskának nem ez az első díja idén, már a New York-i Andy Awardson is kapott egy okostelefon-alkalmazásért, az ADC Awardson pedig a Nissan Cube Hostelért.
{video|id=1366|width=560|height=340}
A másik magyar vonatkozású siker, hogy a filmes kategória bronzdíja mellett, a "film craft" kategóriában arany oroszlánt kapott a Microsoft XBox Halo 3 ODST számítógépes játékának a reklámja, amit a T.A.G. San Francisco készített. A reklám egyik producere Répássy Eszter, produkciós supervisora pedig Szepesi Melinda, ráadásul a szpotban magyar színészek magyarul üvöltöznek.
Százból hatvan az amerikaiaké
Bár a nevezések száma a filmes kategóriában idén még a tavalyi mélyrepülés után is közel nyolc százalékkal csökkent, a zsűri mégis több, kereken száz díjat osztott ki – szemben a tavalyi 88-cal. Az utóbbi időben mindhárom műfajban évről-évre csökken a nevezésszám, de a sajtó és az outdoor után még mindig a harmadik legnépszerűbb a film kategória, amelybe idén 3191 szpotot neveztek be, ebből 359 került a döntőbe.
Az oroszlánokért komoly esélyekkel induló amerikaiak el is vitték a száz díj hatvan százalékát, a 17 aranyból kilencet, és övék lett a Grand Prix is. A Mark Tutssel által vezetett zsűri (ő volt a sajtó kategória zsűrielnöke is) ugyanis a portlandi Wieden+Kennedy Old Spice reklámfilmjét tartotta az elmúlt év legjobbjának. A Wieden+Kennedy az év harmadik legjobb interaktív ügynöksége díjat már szerdán bezsebelte.
{video|id=1368|width=560|height=340}
Arany oroszlánt kaptak a New York-i Droga5 Valentin napi internetes videói is, a Hardchorus angol és olasz verziója, amiről már a Szívlapáton írtunk, és a Los Angeles-i TBWA PR Grand Prix-t is elnyerő Gatorade-kampánya, annak is a tévésorozat-része, a branded content alkategóriában. A második legtöbb shortlistes helyet megszerző britek 15 oroszlánt vihetnek haza, köztük egy aranyat a BBH (Bartle Bogle Hegarty) London az Epica egyik fődíjáról éppen csak lecsúszó Johnnie Walker The man who walked around the world hat és fél perces filmjéért. Kelet-európai ügynökség nem került be a díjazottak közé.
A Wieden+Kennedy megkapta a harmadik fődíját
A titanium és integrált kategóriában, ahol a legdrágább nevezési díj (1150 euró, szemben a többi kategória 300-600 eurójával) és ahol mindig a legkisebb a nevezésszám, idén 396 nevezés között 14 oroszlánt és két fődíjat osztottak ki. Az egyetlen magyar nevezés, a Cluso Vatera Verája már az előzsűrizésen kiesett, innen 26 munka jutott tovább. Ebben a mezőnyben is – a hagyományokhoz híven – az Egyesült Államok tarolt: az amerikai ügynökségek a két fődíjon kívül két aranyat, egy ezüstöt és öt bronzot vittek el. Az integrált Grand Prix is a Wieden+Kennedyé lett, az egyik elemével, a Chalkbottal már egy cyber fődíjat is kiérdemelt Nike Livestrong Alapítvány kampányért. Ezzel a ügynökség összesen három Grand Prix-t vihet haza a fesztiválról.
{video|id=1369|width=560|height=340}
A titanium Grand Prix is az Egyesült Államok díjait gyarapítja: a zsűri ezzel a Boulderben székelő Crispin Porter + Bogusky a Best Buynak készített Twelpforce című munkáját ismerte el, amellyel a cég és az ügynökség gyakorlatilag a Twitter ügyfélszolgálati funkciójának tökéletes kihasználását mutatta be.
{video|id=1370|width=560|height=340}
Titanium oroszlánt kapott még az Ikea Facebook Showroom, ami többek között a direkt kategóriában már kapott aranyat.
Megint a Philips filmjét csinálták meg a legjobban
Idén először a Cannes Lions reklámfesztivál elismerte a legjobb filmkészítői munkákat is. A film craft kategória idei debütálása ellenére komoly nevezésszámmal dicsekedhet: 41 országból 1110 szpotot küldtek be a versenyzők. A 96 döntősből végül 42-t díjaztak, a fődíjat a londoni DDB és produkciós cége, az RSA Films kapta – a filmet ez utóbbi nevezte a fesztiválra. A Philips mozi-tévéjét népszerűsítő, The gift című, közel 5 perces filmet Carl Erik Rinsch rendezte. A film egy öt részből álló, Parallel Lines címet viselő sorozat része, és hét hét alatt több mint nyolcmillió nézőt ért el a Youtube-on. (A sorozat többi része a Philips Cinema Youtube-csatornáján tekinthető meg.) A Philips ezzel a második cannes-i Grand Prix-jét kapta meg, a tavalyi filmes fődíjas, Carousel című munka ugyanis szintén nekik készült.