A vendégértékelések meghatározó ereje

Ha ma valaki utazást szervez, nem térképet nyit ki, hanem véleményeket. A turisztikai szektorban, különösen az élményalapú szolgáltatásoknál, a vendégértékelések irányt mutatnak, megerősítenek, vagy épp eltántorítanak az adott úti céltól.

GetYourGuide legfrissebb, 2025 tavaszára készült jelentése szerint

az online vélemények jelentősége az elmúlt években nemcsak megnőtt, hanem meghatározóvá vált. A platform adatai alapján 2019 óta több mint 420 százalékkal nőtt a véleményezési arány az utazási élmények kategóriájában, ami jóval meghaladja az iparági átlagot.

A digitalizáció következményeként a teljes vásárlói út az online térbe került:

az utazást tervezők már nem csupán foglalnak az interneten, hanem inspirációt keresnek, összehasonlítanak, kutatnak.

A fogyasztói pszichológia változását jól mutatja, hogy három értékelés már háromszoros konverziót hoz, tizenöt vélemény után pedig tízszer nagyobb az esély a foglalásra, mint ha egy terméknek semmilyen visszajelzése nem lenne.


Fotó: kerkom.hu

A kutatás egyik legérdekesebb következtetése a „super-spender” csoport, az ún. Explorerek magatartása. Ők a szabadidős utazási költések 60 százalékáért felelnek, és jellemző rájuk, hogy maguk szervezik meg az utazást, szeretnek kutatni, tervezni, és hiteles, személyes tapasztalatokra építeni a döntéseiket. 

Az Explorerek nem a prospektusok világában élnek, hanem más utazók élményei között keresik a saját útvonalukat

– mondja Tóth Mihály marketingkommunikációs szakértő, a MyReview.hu alapítója szerint az ő megszólításukhoz az adatvezérelt tartalom, a valódi fotók és a részletes, naprakész leírások jelentik az alapot.

A jelentés arra is rávilágít, hogy az élményalapú turizmusban a legfőbb örömforrás nem a program típusa, hanem az idegenvezető vagy a helyi személyzet: a pozitív értékelések 98 százaléka említi meg őket kulcsszereplőként. Érdekes módon

a legtöbb panasz viszont a logisztikai problémákból fakad: késések, félreérthető találkozási pontok vagy a program hosszának nem megfelelő kommunikálása rontják leginkább az élményt. 

Az is világos, hogy az értékelésre való ösztönzés nemcsak hogy megéri, de kötelező eleme kell, hogy legyen egy modern turisztikai cég CRM-rendszerének.

Az utazók több mint fele két-hat nap között ad értékelést, ha kap emlékeztetőt – a legjobb időzítés a harmadik nap. Az e-mail továbbra is a legjobban teljesítő csatorna, különösen akkor, ha az üzenet rövid, személyes, és azonnali cselekvésre ösztönöz.

A piaci különbségek is számítanak: míg a német és francia vendégek érzékenyek a zsúfoltságra és az ár-érték arányra, az amerikai utasokat a logisztika és az információhiány frusztrálja. A nemzetközi vendégkörhöz való alkalmazkodás nemcsak nyelvi vagy időzítési kérdés, hanem stratégiai előny is lehet. Az előzetes kommunikációban érdemes megemlíteni a várható torlódásokat, utazási időket, és még a kevésbé kellemes elemeket is – ezek az információk nem elriasztják, hanem megnyugtatják a vendéget.

A jelentés végkövetkeztetése: a vélemények mennyisége és minősége ma már nemcsak a vendégbizalmat befolyásolja, hanem a keresési rangsorokat és a foglalások számát is. 


Aranyáron kelnek el művei világszerte – most alkotásai a Városligetben láthatók

Aranyáron kelnek el művei világszerte – most alkotásai a Városligetben láthatók 

Világsiker után hazai premier: a festő, akit London, New York és Hongkong is ünnepel.
Jön a tatai korhű török fesztivál

Jön a tatai korhű török fesztivál 

Látványos hadijátékok színhelye lesz a pünkösdi hétvégén a tatai Öreg-tó partja.
Állandó áramlásban – kortárs horvát képzőművészeti kiállítás az Andrássy úton

Állandó áramlásban – kortárs horvát képzőművészeti kiállítás az Andrássy úton 

Keveset tudunk a kortárs horvát képzőművészetről, pedig a kultúra is fontos vonzereje lehetne annak az országnak, amely egyébként a magyar turisták legkedveltebb külföldi úti célja.
Hamarosan Belvárosi Kutyafesztivál

Hamarosan Belvárosi Kutyafesztivál 

Családi programokkal hívják fel a figyelmet a felelős kutyatartásra és az árva állatok örökbefogadására a Belvárosi Kutyafesztiválon szombaton Budapesten, az Olimpia Parkban.
Pünkösdi szezonnyitó esemény Siófokon

Pünkösdi szezonnyitó esemény Siófokon 

Az eseményen az is kiderül, hogy melyek lettek Siófok város borai 2025-ben.
Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben

Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben 

2025. június 8–9-én, vasárnap és hétfőn, immár 14. alkalommal rendezi meg a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum a Pünkösdi Örökség Ünnepet.
Már közel nyolcezer nevezés a hétvégi ALDI Női Futógálára

Már közel nyolcezer nevezés a hétvégi ALDI Női Futógálára 

És még nem zárult le a nevezési határidő.
Művészet, design, dizájnerek: mit mutat a kreatívipar legújabb felmérése?

Művészet, design, dizájnerek: mit mutat a kreatívipar legújabb felmérése? 

A teljes magyar divat-, design-, szépség-, valamint játékipari szektort érintő, átfogó felmérést kezdeményez a Magyar Divat & Design Ügynökség.
Új történetek, nyári városnéző séták Pécsett

Új történetek, nyári városnéző séták Pécsett  

A színes kínálat mind a helyiek, mind a városba látogató turisták részére tartogat számos új történetet.
Egy héttel később nyit a Lupa

Egy héttel később nyit a Lupa 

Az eredetileg tervezett időponthoz képest.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.