A vendégértékelések meghatározó ereje

Ha ma valaki utazást szervez, nem térképet nyit ki, hanem véleményeket. A turisztikai szektorban, különösen az élményalapú szolgáltatásoknál, a vendégértékelések irányt mutatnak, megerősítenek, vagy épp eltántorítanak az adott úti céltól.

GetYourGuide legfrissebb, 2025 tavaszára készült jelentése szerint

az online vélemények jelentősége az elmúlt években nemcsak megnőtt, hanem meghatározóvá vált. A platform adatai alapján 2019 óta több mint 420 százalékkal nőtt a véleményezési arány az utazási élmények kategóriájában, ami jóval meghaladja az iparági átlagot.

A digitalizáció következményeként a teljes vásárlói út az online térbe került:

az utazást tervezők már nem csupán foglalnak az interneten, hanem inspirációt keresnek, összehasonlítanak, kutatnak.

A fogyasztói pszichológia változását jól mutatja, hogy három értékelés már háromszoros konverziót hoz, tizenöt vélemény után pedig tízszer nagyobb az esély a foglalásra, mint ha egy terméknek semmilyen visszajelzése nem lenne.


Fotó: kerkom.hu

A kutatás egyik legérdekesebb következtetése a „super-spender” csoport, az ún. Explorerek magatartása. Ők a szabadidős utazási költések 60 százalékáért felelnek, és jellemző rájuk, hogy maguk szervezik meg az utazást, szeretnek kutatni, tervezni, és hiteles, személyes tapasztalatokra építeni a döntéseiket. 

Az Explorerek nem a prospektusok világában élnek, hanem más utazók élményei között keresik a saját útvonalukat

– mondja Tóth Mihály marketingkommunikációs szakértő, a MyReview.hu alapítója szerint az ő megszólításukhoz az adatvezérelt tartalom, a valódi fotók és a részletes, naprakész leírások jelentik az alapot.

A jelentés arra is rávilágít, hogy az élményalapú turizmusban a legfőbb örömforrás nem a program típusa, hanem az idegenvezető vagy a helyi személyzet: a pozitív értékelések 98 százaléka említi meg őket kulcsszereplőként. Érdekes módon

a legtöbb panasz viszont a logisztikai problémákból fakad: késések, félreérthető találkozási pontok vagy a program hosszának nem megfelelő kommunikálása rontják leginkább az élményt. 

Az is világos, hogy az értékelésre való ösztönzés nemcsak hogy megéri, de kötelező eleme kell, hogy legyen egy modern turisztikai cég CRM-rendszerének.

Az utazók több mint fele két-hat nap között ad értékelést, ha kap emlékeztetőt – a legjobb időzítés a harmadik nap. Az e-mail továbbra is a legjobban teljesítő csatorna, különösen akkor, ha az üzenet rövid, személyes, és azonnali cselekvésre ösztönöz.

A piaci különbségek is számítanak: míg a német és francia vendégek érzékenyek a zsúfoltságra és az ár-érték arányra, az amerikai utasokat a logisztika és az információhiány frusztrálja. A nemzetközi vendégkörhöz való alkalmazkodás nemcsak nyelvi vagy időzítési kérdés, hanem stratégiai előny is lehet. Az előzetes kommunikációban érdemes megemlíteni a várható torlódásokat, utazási időket, és még a kevésbé kellemes elemeket is – ezek az információk nem elriasztják, hanem megnyugtatják a vendéget.

A jelentés végkövetkeztetése: a vélemények mennyisége és minősége ma már nemcsak a vendégbizalmat befolyásolja, hanem a keresési rangsorokat és a foglalások számát is. 


Rekordszámú résztvevő a LIDL Balaton-átúszáson

Rekordszámú résztvevő a LIDL Balaton-átúszáson 

A Balaton-átúszás 5,2 km-es távján 10500-an vágnak majd neki, hogy Révfülöpről átússzanak Balatonboglárra.
Ízek, illatok, zongora, Balaton

Ízek, illatok, zongora, Balaton 

Nem minden nap láthatunk olyan zongorát a balatoni utcákon, amelyet külön biztonsági szakemberek őriznek.
Fiatal vitorlázók és liberázás Balatonfüreden

Fiatal vitorlázók és liberázás Balatonfüreden 

Közel kétszáz, a Balaton térségében tanuló általános és középiskolás ismerkedhetett meg a vitorlázással három napon keresztül Balatonfüreden, a Kékszalag Portban.
Karikó Katalin Nobel-díját is kiállítják a Múzeumok Éjszakáján

Karikó Katalin Nobel-díját is kiállítják a Múzeumok Éjszakáján 

Van egy hely Budapesten, ahol a tudomány több száz éves öröksége, legendás történetek és modern kérdések találkoznak.
Kína üzleti világa és kultúrája Budapesten

Kína üzleti világa és kultúrája Budapesten 

Június 26–27-én Budapestre érkezik a China Brand Fair, Közép-Európa egyik legnagyobb kínai üzleti és kulturális rendezvénye.
Muzsikaszó csendült fel az ország több helyszínén

Muzsikaszó csendült fel az ország több helyszínén 

Mintegy 140 cigányzenekar szórakoztatta a magyar vendéglátóhelyek közönségét a Dankó Pista Emléknapon.
Panaszkodnak a Balaton zöld vízére

Panaszkodnak a Balaton zöld vízére 

Az összegyűlt algatömeg a szél keltette áramlások hatására gyorsan el is tűnhet, míg más tóterületeken akár meg is jelenhet.
Életmű-kiállítás Szipál Márton fotóiból

Életmű-kiállítás Szipál Márton fotóiból 

A tárlaton Hollywood magyar királyának műtermét is megidézik.
Magyar siker a nemzetközi ingatlanfejlesztési élvonalban

Magyar siker a nemzetközi ingatlanfejlesztési élvonalban  

A világ legjobb városrész-fejlesztése díjat nyerte el a Liget Budapest Projekt az ingatlanok Oscar-díjának is hívott megmérettetésen.
Rejtett veszély a Balaton déli oldalán

Rejtett veszély a Balaton déli oldalán 

A marásvonal mintegy 60 kilométer hosszú, víz alatti árok, amely Balatonkeresztúr és Balatonvilágos között található, jellemzően 500-1000 méterre a parttól.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.