A vendégértékelések meghatározó ereje

Ha ma valaki utazást szervez, nem térképet nyit ki, hanem véleményeket. A turisztikai szektorban, különösen az élményalapú szolgáltatásoknál, a vendégértékelések irányt mutatnak, megerősítenek, vagy épp eltántorítanak az adott úti céltól.

GetYourGuide legfrissebb, 2025 tavaszára készült jelentése szerint

az online vélemények jelentősége az elmúlt években nemcsak megnőtt, hanem meghatározóvá vált. A platform adatai alapján 2019 óta több mint 420 százalékkal nőtt a véleményezési arány az utazási élmények kategóriájában, ami jóval meghaladja az iparági átlagot.

A digitalizáció következményeként a teljes vásárlói út az online térbe került:

az utazást tervezők már nem csupán foglalnak az interneten, hanem inspirációt keresnek, összehasonlítanak, kutatnak.

A fogyasztói pszichológia változását jól mutatja, hogy három értékelés már háromszoros konverziót hoz, tizenöt vélemény után pedig tízszer nagyobb az esély a foglalásra, mint ha egy terméknek semmilyen visszajelzése nem lenne.


Fotó: kerkom.hu

A kutatás egyik legérdekesebb következtetése a „super-spender” csoport, az ún. Explorerek magatartása. Ők a szabadidős utazási költések 60 százalékáért felelnek, és jellemző rájuk, hogy maguk szervezik meg az utazást, szeretnek kutatni, tervezni, és hiteles, személyes tapasztalatokra építeni a döntéseiket. 

Az Explorerek nem a prospektusok világában élnek, hanem más utazók élményei között keresik a saját útvonalukat

– mondja Tóth Mihály marketingkommunikációs szakértő, a MyReview.hu alapítója szerint az ő megszólításukhoz az adatvezérelt tartalom, a valódi fotók és a részletes, naprakész leírások jelentik az alapot.

A jelentés arra is rávilágít, hogy az élményalapú turizmusban a legfőbb örömforrás nem a program típusa, hanem az idegenvezető vagy a helyi személyzet: a pozitív értékelések 98 százaléka említi meg őket kulcsszereplőként. Érdekes módon

a legtöbb panasz viszont a logisztikai problémákból fakad: késések, félreérthető találkozási pontok vagy a program hosszának nem megfelelő kommunikálása rontják leginkább az élményt. 

Az is világos, hogy az értékelésre való ösztönzés nemcsak hogy megéri, de kötelező eleme kell, hogy legyen egy modern turisztikai cég CRM-rendszerének.

Az utazók több mint fele két-hat nap között ad értékelést, ha kap emlékeztetőt – a legjobb időzítés a harmadik nap. Az e-mail továbbra is a legjobban teljesítő csatorna, különösen akkor, ha az üzenet rövid, személyes, és azonnali cselekvésre ösztönöz.

A piaci különbségek is számítanak: míg a német és francia vendégek érzékenyek a zsúfoltságra és az ár-érték arányra, az amerikai utasokat a logisztika és az információhiány frusztrálja. A nemzetközi vendégkörhöz való alkalmazkodás nemcsak nyelvi vagy időzítési kérdés, hanem stratégiai előny is lehet. Az előzetes kommunikációban érdemes megemlíteni a várható torlódásokat, utazási időket, és még a kevésbé kellemes elemeket is – ezek az információk nem elriasztják, hanem megnyugtatják a vendéget.

A jelentés végkövetkeztetése: a vélemények mennyisége és minősége ma már nemcsak a vendégbizalmat befolyásolja, hanem a keresési rangsorokat és a foglalások számát is. 


Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány

Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány 

A Győr-Moson-Sopron vármegyei Rábapordányban is találtak ragadós száj- és körömfájásban fertőzött szarvasmarhát.
Májusban jön a Budapest100

Májusban jön a Budapest100 

Rekordmennyiségű ház- és közösségi kert nyitja meg idén a kapuit.
Húsvéti tojáskeresés a DinoParkban

Húsvéti tojáskeresés a DinoParkban 

Izgalmas kalanddal várja a DinoPark KÖKI látogatóit a húsvéti ünnepek alatt.
Vízi, szárazföldi és légi járművek főszerepben: jönnek az Esztergom Napok

Vízi, szárazföldi és légi járművek főszerepben: jönnek az Esztergom Napok 

Két hétvége, négy rendezvény: tavaszi pezsgés Esztergomban.
Új világsztárokat és az E.T. -t is elhozta a húsvéti nyúl a Madame Tussauds-ba

Új világsztárokat és az E.T. -t is elhozta a húsvéti nyúl a Madame Tussauds-ba 

Húsvét a Madame Tussauds Budapestben: programok és új figurák várják a látogatókat.
Nincs húsvét Tojás-kút nélkül

Nincs húsvét Tojás-kút nélkül 

Húsvét és tavaszi szünet Székesfehérváron.
Varázslatos világot idéző produkció a Millenárisban

Varázslatos világot idéző produkció a Millenárisban  

Elkezdődött a mitikus világot megidéző Walk My World immerzív produkció építése a Millenárison
Három nap – nyolc világsztár Paloznakon

Három nap – nyolc világsztár Paloznakon 

Idén nyáron ismét jazzbe borul a Balaton-felvidék.
Pár napig még megnézheti a Munkácsy-kiállítást

Pár napig még megnézheti a Munkácsy-kiállítást 

A nagy érdeklődésre való tekintettel a tervezetthez képest három héttel később, április 21-én, húsvéthétfőn zár a Szépművészeti Múzeum Munkácsy-kiállítása,
Két hétvége, két piknik a Zsolnay-negyedben

Két hétvége, két piknik a Zsolnay-negyedben 

Májusban újra a szabadtéri élményeké a főszerep a Zsolnay Negyedben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.