A szakemberek egyetértettek abban, hogy a megélhetési költségek növekedésével csökken a szabadon elkölthető jövedelem és a szektorok közül a turizmus az első, amely megérzi legelőször a válságot, így az üzleti utaztatás és a rendezvénypiac is célkeresztben van.
A webinárium meghívott vendégeként Csóti Annamária, a Novotel Budapest City & Budapest Congress Center sales és marketing vezetője elmondta, hogy náluk az épület teljes felújítása és korszerűsítése hozhatna csak hathatós eredményt az energiagazdálkodásban, a jövedelmezőséget addig is apró takarékossági lépésekkel igyekeznek javítani. A keresletet tekintve azt érzékelik, hogy ambivalens a karácsonyi szezon, hiszen még most is kapnak lekéréseket, aktív az év végi érdeklődés, miközben mindenki arról beszél, hogy a nadrágszíj meghúzására előbb-utóbb szükség lesz.
Sok a karácsonyi megrendelés, de ultra last minute-ben
„Azok a cégek, amelyeknek van tartaléka, és terveztek is vele, elköltik. Nem nagyon kaptunk a karácsonyi időszakra lemondásokat a piaci szereplők részéről. Olyan ritka eset történt azonban, hogy a karácsonyi party-ra szánt összeget egy cég rezsitámogatásként adta oda dolgozóinak. A rezsi és az alapanyagárak emelkedésével a megrendelők is tisztában vannak, de kimondottan megértőek az ügyfelek. Ami érezhető, hogy minden foglalás egyre inkább az utolsó pillanatban érkezik, a Covid-dal indult last minute tendencia fokozódik. A külföldi megrendelőknél is a kivárás érzékelhető, szeretnék tudni, hogyan alakul a háborús konfliktus” – tapasztalja a szakember, aki hozzátette, úgy véli, a január, február, március lesz a kritikus időszak, amikor a megrendelők megkapják az energiaszámlákat. Itt akár egy befékezés is jöhet a rendezvények iránti keresletben.
Kenderesy Nadin, az Eventrend Group központi ügyfélkapcsolati igazgatója elmondta, hogy náluk ahány egység, szinte annyi tulajdonos és bérbeadó, akikkel zajlik jelenleg a szerződések újragondolása. Cégüknél a helyzethez alkalmazkodva foglalkoztatnak egy energetikai szakértőt, aki minden létesítmény egyedi adottságait figyelembe véve dolgozza ki a leghatékonyabb energiastratégiát, fejlesztési irányokat, teendőket. A szakember a Gundel épületét hozta példaként. A patinás étterem esetében szükséges lenne egy-egy új, jobb hatásfokú gázkazán beszerzése, a radiátorok kicserélése. Nemrég mozgásérzékelő lámpákat szereltek fel, és tervezik, hogy a konyha hőjét úgy alakítják át, hogy azzal tudják fűteni a helyiségeket. A napelemprojekt is hamarosan indul.
Folytatódhat a rendezvényszakma evolúciója: reziliencia 2.0
Kenderesy Nadin is arról számolt be, hogy egyelőre aktívak a corporate partnerek, nagyszámú lekérés érkezik az év végére, azt követően azonban inkább márciustól kezdődően látnak foglalásokat. A költséghatékonyság már tetten érhető a megrendelők részéről. Ennek jegyében extrém esetként említette azt az évzáró party-t, amelyet szeptemberi lebonyolítással rendeltek meg tőlük. "Akadtak lemondások is az árak alakulására, megtakarításra való hivatkozással, és sokszor elhangzik a kérdés: ti még nyitva lesztek? A nyitva maradás ma a legjobb marketing hívószó a rendezvénypiacon, mivel sok létesítmény dönt a téli bezárás mellett. Számos cég nem szeretné lemondani a rendezvényt, csak faragni némileg végösszegből, akár úgy, hogy eltekintenek bizonyos szolgáltatásoktól" - mondta Kenderesy Nadin, aki szerint most az a legfontosabb, hogy ebben partnerek legyenek a rendezvényszervezők. Elsőrendű jelentőségű az ügyfelek megnyugtatása, a bizalom közvetítése azzal kapcsolatban, hogy ezúttal nem lehetetlenül el a rendezvények megtartása, mint a Covid idején, legfeljebb mindkét oldalról kompromisszumokat kíván a megszületésük. A szakember hangsúlyozta, hogy az a rugalmasság, alkalmazkodókészség, radikális változtatni tudás akár egyik napról a másikra, amelyet a szakma a járvány alatt kifejlesztett és tanúsított most is kulcsfontosságú lesz a túléléshez.
Nálunk még messze az önvédelmi intézkedések
A beszélgetés házigazdája Székely Andrea, a Weco-Travel Konferencia- és rendezvényszervező részlegének vezetője rámutatott, hogy a német és svájci szállodák az utóbbi időszakban oly módon hárítják át növekvő energiaköltségeiket a vendégekre, hogy éjszakánként 9 euró energiadíjat számítanak fel. Ezzel kapcsolatban Csóti Annamária kiemelte, hogy hazánkban a megnövekedett, illetve folyton változó költségeket nem igazán tudják áthárítani a vendégekre, pedig a dinamikus árazás a körülmények figyelembevételével egyre fontosabbá válik világszerte az ágazatban. Kenderesy Nadin azt hangsúlyozta, hogy az eurós árazásnak sem örülnek az ügyfelek, és a magyar piacon még a jövő zenéje, hogy miként fogadják a szolgáltatók számára biztonsági rátartásként szolgáló hasonló intézkedéseket a megrendelők.
A webinárium felvételről megtekinthető: