Egy háromszáz éves, alig száz lelkes falu a Vázsonyi-medencében, amit máig megmaradt, szinte egybefüggő kőpajta sora és rendhagyó településszerkezete egyedülállóvá tesz Magyarországon.
Itt, Vöröstón él a Mezőszemeréről származó Jakab Éva táncművész-tanár, az egyik pajta, az Édenkert Kultháló bázis tulajdonosa, aki régi barátját, Bukta Imre Kossuth-díjas festőművészt hívta meg vendégségbe, hogy ő és művészbarátai segítségével más megközelítésből láthassunk rá a vidékre.
Az itt töltött időszak egyik fontos állomása A vidék és benne az ember térspecifikus installáció, melynek megvalósulását Barakonyi Szabolcs követte végig. Fotói realisztikusan, a bűnügyi helyszínek dokumentációira emlékeztető tárgyilagossággal nyújtanak betekintést a folyamat kulisszái mögé.
Miként lehet újfajta szemszögből megmutatni a vidéket? Hogyan tanuljuk meg más szemmel látni akár egy olyan, mindenki számára ismertnek és ismerősnek vélt környezetet, mint a Balaton és a Balatonfelvidék?
Bukta Imre, a magyar kortárs képzőművészet egyik meghatározó, nemzetközileg is jelentős mesterének kiapadhatatlan témája a vidék, a falu és benne az ember. Alkotásai magas esztétikai igénnyel, aktuális tartalmakkal reflektálnak a világra, legyen szó az őt körülvevő mikrokörnyezetről vagy a mai vidéki Magyarországról. Művei úgy mutatják meg a kendőzetlen valóságot, hogy nem hiányzik belőlük a szakralitás, a szimbolika és a művész ironikus humora.Először két éve tartott Vöröstón művésztelepet helybéli, laikus festőknek, júniusban pedig visszatért a faluba, hogy saját installációt készítsen az Édenkert Porta pajtájában.
Barakonyi Szabolcs fotóművész szereti és ismeri Bukta Imre munkásságát, szerette volna testközelből látni, miként dolgozik. Szerinte egy fotósnak ugyanis az a nagy előnye az életben, ha ügyes, tulajdonképpen bárkivel megismerkedhet, és csak a két ember közötti kommunikáción múlik, mennyire lesz kellemes a közös időtöltés. Annyit elárhulhatunk, a vöröstói néhány nap kifejezetten pozitív élmény volt.
“A bázison zajló folyamatok lekövetése szituációs játékhoz hasonlítható, melyben óhatatlanul megjelennek az eseményfotó és a dokumentáció stílusjegyei. Az utóbbi időben sokat foglalkoztam rendőrségi fotózással. Egy rendőrségi fotónál pedig nincs valóságosabb fénykép. Ezért az onnan átvett tárgyilagossággal próbáltam dolgozni: megfigyeltem a változásokat, a struktúrákat, az elvégzett műveleteket. A lehető legegyszerűbben, szenvtelenül leíró módon. A belső tér sötét volt, a vaku használata adta magát, amit én a “legegyszerűbb” állásban használtam. Szakzsargonnal azt mondhatnám, kobráztam. Az eredmény már-már az amatőr fotó határait súroló képek” - meséli Szabolcs.
A közös munkának még egy érdekes hozadéka volt. Bár az elején úgy tűnt, nem megoldható a talaj felásása, Szabolcs is bíztatta Imrét, hogy keressenek megoldást, és az eredeti terveknek megfelelően készüljön el a két gödör. Ezek az egyik installáció vetítéséhez voltak nélkülözhetetlenek. S bár a fotós felajánlotta a segítségét, Bukta Imre végül maga ásta ki az árkokat másfél napon keresztül…
Bukta Imre önálló pajta kiállításával vezette fel a nyár második felében kibontakozó átfogó szakmai programot. Augusztus 20-tól művésztársaival a "KÉK BALATON, VÖRÖSTÓ" Szabadegyetemen egyedülálló komplexitást és látásmódot adnak át a résztvevőknek, miközben közösen keresik a táj, a Balaton, Vöröstó különleges eddig még fel nem fedezett árnyalatait.
Az év a mesterek Vöröstón készült Adventi Tárlatával zárul majd a Veszprémi Művészetek Házában. De az Édenkert Porta egész évben várja a látogatókat a kortárs képzőművészet, a fotóművészet, a modern tánc- és mozgásművészet, annak rekreációs peremterületei, valamint a rézfúvós kamaramuzsika komplex élményeivel.
Forrás: Robert Capa Központ / Turizmus Online