A hozzánk eljuttatott közleményükben azt írják, hogy a „békeidőben” 18 ezer munkavállalót foglalkoztató és 95-100 milliárd forint közötti forgalmat generáló hazai fürdőágazat képviseletében tett javaslataival hozzá kívánnak járulni a hazai gazdaság újraindításához, a példátlan pandémiás válságból kilábaló turizmus minél gyorsabb újraépüléséhez.
Az alábbi Fürdő Újraindítási Akciótervet a Fürdőszövetség eljuttatta az illetékes szaktárcákhoz és érdekképviseleti szervezetekhez annak érdekében, hogy a munkahelyek védelme érdekében az utolsó tartalékaikat is felhasználó fürdők az elmúlt közel egy év megpróbáltatásait követően fenntartható módon nyithassák meg kapuikat a látogatók előtt.
1. Felkészülési időszükséglet és szabályrendszer
§ Az újranyitás lehetséges időpontjának kitűzésekor javasoljuk annak mérlegelését, hogy a biztonságos üzemindításhoz két hetes felkészülési időre van szüksége a fürdőknek.
§ Kérjük, hogy a 2020. májusi eljárásrendtől eltérően a kültéri és beltéri medencék egy lépcsőben kerülhessenek megnyitásra a látogatók előtt. Egy esetleges részleges nyitás sok fürdő számára gazdaságilag lehetetlenné tenné a vendégek fogadását, egy ilyen feltétel csak tovább növelné a veszteségeket.
2. Bértámogatás kiterjesztése
§ A hazai fürdőágazat vélhetően élen jár a válságágazatok között azzal, hogy ez idáig - friss felmérésünk szerint - a munkahelyek 77 százalékát sikerült megmenteniük. Ebben a bruttó bérek után igényelhető 50 százalékos kormányzati bértámogatás jelentős pénzügyi eszközként nyújt segítséget. Azonban a november óta bevétel nélkül gazdálkodó munkáltatóknak elfogytak a lehetőségeik a bérek másik felének finanszírozásához, ezért csatlakozva más turisztikai szakszövetségekhez, javasoljuk a bértámogatás mértékének megemelését 75 százalékra és időbeli kiterjesztését 2021. augusztus 31-ig. Mindez a jelenleg érvényben levő munkáltatói járulékmentesség fenntartása mellett érdemi segítséget jelenhet a fürdőüzemeltetőknek.
§ A válság azokat a családokat az átlagosnál is erősebben sújtotta, ahol részmunkaidőben vagy csökkentett munkabérért kénytelenek dolgozni a családfenntartók. Javasoljuk, hogy az ő esetükben a munkavállalói társadalom-biztosítási járulékterhek kerüljenek elengedésre a 2020. tavaszi járulékmentességi modellhez hasonlóan.
§ A szezonalitásnak kitett turisztikai ágazatokban létfontosságú lesz, hogy a szolgáltatók tudnak-e alkalmazni elegendő új munkaerőt, ezért javasoljuk, hogy a fenti bértámogatást célzó javaslatok az újonnan felvételre kerülő munkavállalókra is kerüljenek kiterjesztésre.
3. Gyógyászati szakdolgozók bérrendezése, a társadalom-biztosítás (NEAK) fürdőgyógyászati térítési díjainak azonnali emelése
§ Javasoljuk, hogy a NEAK az általa támogatott kezelések felírásához szükséges fürdőorvosi vizsgálatok elvégzéséért biztosítsa a járóbeteg szakrendelőknek ugyanezen tevékenységért nyújtott finanszírozást.
4. Post-Covid rehabilitációs program indítása
Osztrák mintára a Fürdőszövetség Orvosi Szakbizottsága kidolgozza a súlyos Covid fertőzésen átesett páciensek rehabilitációs protokollját. Az egyénre szabott mozgásprogramok támogatják az izomzat újraépülését, a páciensek légzési, neurológiai és pszichés rehabilitációját. Ezeket a terápiákat kérjük bevonni a NEAK-finanszírozásba, ugyanis jelentősen tehermentesíti az állami egészségügyi ellátórendszert a fürdőgyógyászatok bevonása.
5. Erzsébet Családi Fürdőjegy Program indítása
A korábbi Erzsébet Fürdőjegy Program mintájára a magyar családok, kiemelten a nagycsaládosok részére minimális önerővel pályázható, 3 alkalomra szóló fürdőjegy program indítását javasoljuk 5 milliárd Ft keretösszeggel. A program kiválóan összekapcsolható a Kajla-programmal.
6. Széchenyi Pihenőkártyát érintő javaslatok
§ Javasoljuk a SZÉP-kártyát érintő kedvezményes adózású (szociális hozzájárulási adó alóli mentesség) 2021. június 30-ig tartó időszakának meghosszabbítását 2021. december 31-ig.
§ Az oltási hajlandóság támogatására a védőoltásban részült személyek számára egyszeri 10.000,- Ft összegű, a SZÉP-kártya egyes alszámláira utalható, kedvezményes adózású munkáltatói támogatás lehetővé tételét javasoljuk.
7. Kommunkációs kampányok indítása, támogatása
A fogyasztói bizalom erősítése és az utazásra, pihenésre szánt diszkrecionális jövedelmek itthon tartása érdekében olyan központi kommunikációs és marketing kampány indítását javasoljuk, amely kifejezetten a hazai fürdők, fürdővárosok látogatására ösztönöz.
8. Újranyitási támogatás
Javasoljuk egy olyan egyszeri újranyitási támogatási forrás allokálását, ami az üzemmérethez, az éves látogatószámokhoz sávosan igazítva segíti az üzemszünet utáni újranyitást.
9. Újraindítási Gyorskölcsön kiterjesztése
A napokban elinduló Újraindítási Gyorskölcsön program kiterjesztését javasoljuk az önkormányzati/állami tulajdonú fürdőkre is, mert jelen formájában az nem érhető el a fürdők túlnyomó többsége számára, azok nem kis- és középvállalkozások.
10. Ár- és díjemelési moratórium felfüggesztése
A koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges gazdasági intézkedésről szóló 603/2020. (XII. 18.) Korm. rendelet módosítását javasoljuk annak érdekében, hogy az önkormányzati tulajdonú fürdőüzemeltető társaságok érvényesíteni tudják a megnövekedő költségeiket az árazásban, ugyanis ezek a társaságok nem közszolgáltatást végeznek, hanem a versenypiacon nyújtják turisztikai szolgáltatásaikat.
....
13. A fürdőszolgáltatások áfa-kulcsának csökkentése
Továbbra is fenntartjuk kérésünket a fürdőszolgáltatások általános forgalmi adó kulcsának 5 százalékra csökkentésére.
14. Kiesett bevételek részleges visszapótlása
Nyugat-európai mintákhoz hasonlóan 2019. évi bevételek 50 százalékos mértékéig javasoljuk.
Forrás: Magyar Fürdőszövetség