A pénzügyi szolgáltató közlése szerint az idén is a 18-69 éves lakosság nyolctizede fog ajándékot vagy ahhoz szükséges alapanyagokat vásárolni. Saját kezűleg továbbra is a magyarok ötöde tervez ajándékot készíteni. Az ajándékok beszerzésének elsődleges helyszíne idén is a pláza, ezt követi a hiper- és szupermarket. A karácsonyi vásárlási trendekben fordulat, hogy idén körülbelül 10 százalékkal kevesebben terveznek webshopból vagy szaküzletből ajándékot venni, mint tavaly.
A felmérés szerint a legnépszerűbb ajándék még mindig a kozmetikum, a ruha, a könyv, az élelmiszer és a játék. Drágább ajándékokat, mint például ékszereket vagy wellness-, utazás- vagy belépőjegyeket a válaszadók kevesebb, mint ötöde tervez vásárolni - írták.
A felmérés szerint a karácsony kapcsán felmerülő terhek a nők vállát jobban nyomják, és túlhajszoltabbnak is érzik magukat, mint a férfiak. Mégis összességében a nőkre jellemzőbb, hogy az ünnepeket örömnek és nem tehernek élik meg. De a mérleg összességében pozitív: a magyarok hattizede szereti a karácsonyt, és csak 16 százaléka nem.
A Jófogás lapunkhoz eljuttatott közleményében azt írta, ajándékra átlagosan 10 és 50 ezer forint közötti összeget szánnak a háztartások ebben az évben, de minden tizedik választó akár 200 ezer forintnál is többet költ erre a célra. A válaszadók 15 százaléka viszont egyáltalán nem ajándékoz karácsonykor.
A portál több mint 10 ezer használója által kitöltött kérdőív alapján az állapítható meg, hogy csaknem minden második ember még mindig plázákban és boltokban szerzi be az ajándékokat, de egyre népszerűbb az online vásárlás is, 30 százalék már az interneten keresztül rendel.
Az eredmények alapján viszont ünnepi vásárokban rendkívül kevesen (2%) szoktak ajándékokat vásárolni, és a saját készítésű, kézműves meglepetések is a lista végén kullognak.
A többség nem sieti el az ajándékok megvásárlását, 45 százalék az utolsó két hétben tér be a boltokba, 18 százalék viszont már az ősszel beszerzi az ajándékot. Minden tizedik ember viszont az utolsó napokra hagyja a vásárlást.
A Jófogás felmérése fenntarthatósági kérdésekre is kitért, e szerint a válaszadók közel fele karácsonykor is nagyon fontosnak tartja a környezetvédelmet, és odafigyel, hogy ilyenkor se terhelje jobban a környezetet. Egyre többen vannak (20%), akik idén először erre is szeretnének jobban odafigyelni. Ez elsősorban a használt áruk beszerzésében ölt testet a Jófogás felmérésében, a válaszadók 37 százaléka mondta azt, hogy szívesen vásárolna használt terméket karácsonyra.
Forrás: MTI/Turizmus Online