EGY NAPPAL TOVÁBB, TÖBB PÉNZBŐL
Az előző évhez képest átlagosan egy nappal hosszabb idén a nyaralás, és 30 000 forinttal több is jut rá a magyar családoknál, bár a magyarok fele az idén sem utazik nyaralni – derül ki a Budapest Bank megbízásából készült, július legvégén napvilágra került reprezentatív kutatásból.
A hazai lakosságnak változatlanul nagyjából a fele – 48%-a – utazik el nyaralni idén, amit jellemzően júliusra vagy augusztusra időzít. A Budapest Bank azonos tárgyú, 2014- es felméréséhez képest ebben a szezonban nyolc napról átlagosan kilenc napra emelkedik az üdülésre szánt idő. A Balaton és más, belföldi célpontok töretlen népszerűsége mellett a tavalyi 16%-ról 23%-ra nőtt azoknak az aránya, akik idén valamilyen európai tengerpartot tűznek ki úti célul.
A nyaralás hosszabb időtartama, illetve a távolabbi úti célok valamivel nagyobb anyagi áldozatot is követelnek, így a pihenésre szánt átlagos összeg negyedével – több mint 30 000 forinttal – nőtt, a tavalyi 118 000 forintról 151 000 forintra. Ezen belül azonban nagy a szórás: közel azonos azoknak az aránya, akik 50 000 forintnál kevesebbet tudnak pihenésre költeni (22%), és azoké, akik 200 000 forintnál is többet szánnak a vakációra (23%).
A többség számára a nyári kikapcsolódás előre eltervezett kiadást jelent, amelyet a nyaralni készülők 79%-a elsősorban a spórolt pénzéből fedez. A kutatásban részt vevők nem szívesen folyamodnak kölcsönért nyári szabadságuk finanszírozásához; ha mégis, akkor inkább családtagokhoz, ismerősökhöz fordulnak segítségért (4%-uk), és még ennél is kevesebben igényelnek gyorskölcsönt vagy terhelik meg hitelkártyakeretüket (2-2%).
A fizetőeszközök tekintetében továbbra is tartja magát a jellemzően otthonról magunkkal vitt készpénz dominanciája, de emellett egyre inkább teret nyer a bankkártyás fizetés is (a tavalyi 17-ről 20%-ra nőtt). Ezen belül is tízből négyen már a gyors és praktikus érintés nélküli, paypassos vagy paywaves fizetést választják – igaz, egyelőre főleg belföldön.
A külföldön nyaraló válaszadók felkészülten indulnak útnak: 85%-uk tisztában van a célország fizetőeszközének árfolyamával. Ezen belül azok, akik már korábban is nyaraltak külföldön, ennél is nagyobb arányban tájékozottak: 96%-uk ismeri az éppen aktuális árfolyamot. A vásárlások terén is hasonló tudatosság mutatkozik meg: a válaszadók közel kétharmada tételtől függetlenül átszámítja az árakat.
Ugyanakkor a biztonsági szempontokkal kapcsolatban már kevésbé vagyunk előrelátóak: a külföldi vakáció során elveszett vagy ellopott bankkártyáját ugyanis a megkérdezetteknek csak egyharmada tudná azonnal letiltani, míg a többiek fele-fele arányban bankjuk telefonos ügyfélszolgálatán, illetve interneten tájékozódnának a teendőkről.
„A bankkártyás fizetés előnyeit nyaralás alatt is érdemes maximálisan kihasználni, és erre egyre többen ébrednek rá. Szintén örömmel tapasztaljuk, hogy a rendkívül kényelmes érintés nélküli technológiát is mind többen használják a vakációjuk során” – mondta el Zsoldics Arthur, a Budapest Bank lakossági számlavezetési szolgáltatásainak vezetője. „Nyaraláskor olyan kártyát érdemes magunkkal vinni, amely az utazás során kiaknázható előnyös szolgáltatásokat is biztosít. A Budapest Bank több ilyen betéti és hitelkártyát is kínál ügyfeleinek, amelyek amellett, hogy beépített utasbiztosítást tartalmaznak, kedvezményt biztosítanak például a világ bármely ATM-jéből történő pénzfelvételkor vagy üzemanyag-vásárláskor is, de olyan kártyánk is van, amelynek segítségével ügyfeleink díjmentesen vehetik igénybe a Liszt Ferenc repülőtér Sky Court terminálján található MasterCard Lounge szolgáltatásait.”
AUSZTRÁLIAI ÉS ÚJ-ZÉLANDI UTAZÁSRÓL ÁLMODOZNAK A MAGYAROK
Az év végére a magyarok összesen 27 százaléka mondhatja majd el magáról, hogy külföldön nyaralt, több mint egytizedük pedig repülővel fog utazni, és az utazásra a többség személyenként megközelítőleg 120 ezer forintot szán – derült ki az Emirates Airline megbízásából készített reprezentatív kutatásból, amely a magyarok nyaralási szokásait vizsgálta.
A repülővel nyaralni indulók 70 százaléka egyénileg foglalja repülőjegyét, és elsősorban az árat, valamint a poggyászkeretet veszi figyelembe a választása során. Hosszabb utak esetében viszont a felszolgált ételek és a fedélzeti szórakoztató rendszer minősége is döntést befolyásoló tényezők.
A magyarok több mint negyedének nyílik lehetősége idén külföldön nyaralni, többségük közeli úti célt választ. Ausztria, Olaszország és Horvátország vezeti 2014–2015 legnépszerűbb üdülőhelyeinek listáját, szorosan a nyomukban Szlovákiával, Görögországgal, az Egyesült Királysággal, Franciaországgal, Németországgal, Romániával és Csehországgal. A távoli desztinációk között az Egyesült Államok, az Egyesült Arab Emirátusok és Kanada alkotják a top 3-at.
A válaszadók 79 százaléka utazásait megtakarításból finanszírozza, és az utazók közel háromnegyede köt külön utasbiztosítást a külföldi útra. Azok, akik repülővel utaznak, fejenként átlagosan 118 ezer forintot szánnak a nyaralásra, a repülést mellőzők pedig személyenként átlagosan 77 ezer forintból gazdálkodnak.
A magyar utazók körében akkor is kiemelten népszerű maradna az öreg kontinens, ha minden megkötés nélkül választhatnának úti célt: a válaszadók 62 százaléka találja vonzónak a dél- és a nyugat-európai országokat. Az egzotikus és távoli desztinációkról is sokan álmodoznak: minden második magyar szeretne ellátogatni Ausztráliába és Új-Zélandra, 39 százalék pedig szívesen felfedezné Délkelet-Ázsiát. A Közel-Kelet továbbra is népszerű, a magyarok mintegy negyede szeretne ebben a régióban nyaralni.
A LEGSZÍVESEBBEN PÁRBAN UTAZUNK KÜLFÖLDRE
A magyarok 66 százaléka a párjával nyaral külföldön, 24 százaléka viszi magával a gyerekeket is, 30 százalék pedig baráti körével nyaral, de az utazni vágyók több mint egytizede inkább egyszemélyes utat tervez 2015 második felére.
DÖNTÉST BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐ A POGGYÁSZKERET
A külföldre indulók fele repülővel utazik majd, és a többség saját maga keresi meg a legjobb ajánlatokat az interneten (70%), de jelentős azok aránya is (22%), akik utazási irodára bízzák a foglalást.
A többség (91%) számára a repülőjegy foglalásakor a legfontosabb szempont az ár, amit a poggyászméret követ. Utóbbi különösen fontos a hosszú útra indulók (82%) esetében. Meglepő módon az átszállások száma és időtartama csak a prioritási sorrend harmadik helyén szerepel.
A kutatás rámutatott arra is, hogy a hosszú utak esetén fontos az ismerősök ajánlása, ugyanis a válaszadók 49 százaléka ad ismerősei véleményére a légitársaság kiválasztásakor. A hosszabb repülőútra készülők 43 százaléka fektet komoly hangsúlyt a fedélzeti étkeztetés minőségére, harmaduk választását pedig a fedélzeti szórakoztató rendszer is befolyásolja.
WIFIS NYARALÓHELYET KERES A MAGYAR
A nyár végén a Paypal megbízásából a GfK is végzett egy felmérést a magyarok utazási szokásairól. Az augusztus eleji megkérdezés időpontjáig a magyarok 37%-a még nem volt idén nyaralni.
Legtöbben maximum 7 napot töltünk üdüléssel egy évben és maximum 500 eurót költünk el egy alkalommal – derül ki a felmérésből. Az üdülni vágyók 76,2%-a számára a legfontosabb szempont, hogy az út legyen pihentető, 42,3% számára elsődleges szempont a felfrissülés, 40,1%-nak a sok napfény a legfontosabb, és 34,5% azoknak az aránya, akik kifejezetten kulturális céllal tervezik utazásaikat.
A magyarok körében a legnépszerűbb szálláshelyek 53,9%-kal a bérelhető házak és apartmanok, továbbá a hotelek (47,3%), a barátok nyaralói, lakásai (23,2%), végül a kempingek (18,5%). A szálláshely kiválasztásánál a legfőbb szempont az ár (62%), a barátok véleménye és az online értékelések (32,6%), valamint a Wifi-kapcsolat (19,1%).
A legnépszerűbb utazási formák az autó (62,4%), a vonat (19,4%) és a repülőgép (11,6%). Légitársaságot és járatot elsősorban ár alapján (89,2%) és a poggyászkezelési szabályzat (73%) alapján választunk. Emellett a kedvezmények és az alacsonyabb árakat biztosító promóciók is fontos tényezők a vásárlások során (7,5%).
A kutatás alapján idén az online csatornák mindkét esetben népszerűbbnek bizonyultak, mint a hagyományos megoldások. Például, a lakosságnak csupán 12,5%, illetve 15,4%-a keres ajánlatokat, illetve részletes információkat utazási irodákban személyesen vagy telefonon, míg ugyanezeket az információkat 32,9% és 25,4% keresi utazási irodák weboldalán vagy közösségimédia- profiljukon. A keresőmotorok és az önálló utazási oldalak is nagyon népszerűek, a válaszadók 82,4%-a keres ezeken információkat.
A nemzetközi kutatást a PayPal megbízásából a GFK közvélemény- és piackutató készítette 2015 augusztusában. A felmérés során 1200, 18 évesnél idősebb internetfelhasználó online kérdőíves interjú során adott válaszait dolgozták fel Magyarországon, Lengyelországban, Csehországban és Romániában.