A kivitelezés elhalasztása, elmaradása a Budapest felé tartó és azt elhagyó regionális, országos és nemzetközi forgalom állandó, súlyos akadályoztatását, ezzel együtt a baleseti statisztika jelentős romlását eredményezte volna – indokolták a döntést az Infostart írása szerint.
A Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK) közleménye a bővítés „koncessziós kivitelezési körbe kerüléséről” azt írja, azért szükségszerű a beruházás, mert az országos úthálózat egyik legfontosabb, jelentős kelet-nyugati tranzit- és személyforgalmat lebonyolító szakaszáról van szó. Emellett az M1-es autópálya közvetlenül kapcsolódik az M0-s körgyűrűhöz, így ezen halad keresztül a dél – az M6-os és az M5-ös autópálya –, valamint a kelet – az M4-es és az M3-as autópálya – felé irányuló tranzitforgalom, és ez kimerítette az útszakaszok teljesítőképességét.