Friss felmérés: fizetési szokásokról külföldön

A leghosszabb külföldi utazására a válaszadók közel fele 80 és 320 ezer forint közötti összeget szán személyenként, és a magyar utazók 84 százaléka kártyával, okostelefonnal vagy okosórával fizet majd a nyaralóhelyen.

A magyarok 40 %-a tervez idén külföldi nyaralást, a legnépszerűbb úticélok pedig fej-fej mellett Olaszország és Horvátország. Az OTP Bank ügyfeleinek kártyahasználati tapasztalati is azt mutatják, hogy nyáron ez a két ország a legnépszerűbb hely a nyaralók körében. A leghosszabb külföldi utazására a válaszadók közel fele 80 és 320 ezer forint közötti összeget szán személyenként, és a magyar utazók 84%-a kártyával, okostelefonnal vagy okosórával fizet majd a nyaralóhelyen. Közülük 27% a mobilfizetést preferálja, amellyel a megkérdezett országok élmezőnyébe tartozunk – jelzi előre a Visa 2024. évi közép-kelet európai utazási és fizetési szokásokat vizsgáló felmérése, amely hét régiós ország, köztük Magyarország lakosainak megkérdezésével készült.

Ahogy a felmérés is mutatja, a digitális fizetések jelentősége egyre nő a közép- és kelet-európai kártyabirtokosok körében

A régióból külföldre utazó válaszadók mind nagyobb valószínűséggel használják ezt a fizetési módot a helyszínen: a legnépszerűbb választás a kártya, az okostelefon és az okosóra, amelyet a turisták 80%-a választ (szemben a 2023. évi 77%-kal). A Magyarországról útnak indulók is követik a növekvő tendenciát, sőt a digitális fizetések nagy népszerűségének köszönhetően a régiós átlagnál magasabb arányban (84%) terveznek ilyen módon fizetni, amikor külföldre utaznak.

A megkérdezett közép- és kelet-európai országok utazói, akik külföldön fizetésre használják a kártyájukat, érzékelik annak előnyeit, különösen a kártyás vásárlás által nyújtott kényelmet (61%), a gyorsaságot (55%) és azt, hogy elkerülhetik a készpénz elvesztésének kockázatát (54%). Ezeket az előnyöket a magyar válaszadók még nagyobb hányada emelte ki: a kényelmet 73%, a gyorsaságot 70% és a készpénzmentesség biztonságát 53% jelölte meg.

A legnépszerűbb választás a kártya, az okostelefon és az okosóra
A legnépszerűbb választás a kártya, az okostelefon és az okosóra
Fotó: Visa

 

A tanulmány szerint a magyar fiatalok is szívesen fizetnek mobillal, különösen a 18-25 év közötti válaszadók, akiknek 39%-a tervezi, hogy okostelefonnal vagy okosórával fizet utazása során. 

Az idei évben külföldi nyaralást tervező közép- és kelet-európaiak többsége (75%) az indulás előtt dönt arról, hogyan fizet majd az út során. Ha olyan országba utaznak, ahol más pénznemben fizetnek, 53%-uk ugyanazt a kártyát tervezi használni, amelyet otthon is használ. A magyarok és a románok döntenek leginkább másik kártya használata mellett. A kártyahasználó hazai utazók 59%-a, olyan kártyát választ az utazásához, amely többdevizás számlához kapcsolódik.   

Nőtt a magyarok utazási kedve

Idén a magyarok 40%-a külföldi nyaralást tervez, szemben a 2023-as 32%-kal. Idén is az európai úticélok a legnépszerűbbek: a megkérdezettek többsége Olaszországba, Horvátországba vagy Ausztriába szeretne ellátogatni. Idén átlagosan 7 napot nyaralunk majd, a külföldön töltött időt pihenésre (56%) és városnézésre (57%) fordítjuk, de az utazók 18%-a barátokat, családtagokat látogat meg.  2023-hoz képest némileg csökkent azoknak a száma, akik elé az infláció és a megélhetési költségek emelkedése utazási akadályt gördít, idén ez 23%-ot jelent, míg tavaly 26% nyilatkozott így. Emellett a magyarok fele akár két-három külföldi utazást is tervez, és a legtöbb utazásra a főszezonban kerül sor, aminek fő okaként a barátokkal, családtagokkal való szabadságok összeegyeztetését nevezték meg.

Utazás tervezésekor szívesen használjuk az internetet
Utazás tervezésekor szívesen használjuk az internetet
Fotó: Visa

Az idénre tervezett utazások 65%-át önállóan szervezzük meg, ez Magyarországon a legjellemzőbb a vizsgált országok között. Az utazás tervezésekor szívesen használjuk az internetet - a kutatása szerint az önállóan szervezett utazások esetén a szállást (64%) és az utazást (32%) is ilyen módon vásároljuk meg. Mindkét szolgáltatás esetében a legnépszerűbb fizetési módnak a bankkártya bizonyult. Az önálló nyaralásszervezés az összes közép-kelet-európai ország körében a legnépszerűbb módja az utazás megtervezésének.

 

Az utazásaink 29%-a szervezett utazások formájában valósul meg, az ilyen utak 61%-át online, az utazási iroda weboldalán keresztül, 16%-át aggregátor platformokon keresztül, 23%-át pedig fizikai irodában vásároljuk meg. A független utazásokhoz hasonlóan a szervezett utazások esetében is a kártya a leggyakrabban megjelölt fizetési mód az online vásárláskor.  

A tanulmány azt is mutatja, hogy különösen a fiatal generációba tartozó magyarok, akik beágyazottabbak az online világba, még nagyobb arányban foglalnak online nyaralást (85%) és szívesen fizetnek digitálisan (83%).

Mire és mennyit költünk nyaraláskor?

Ebben az évben átlagosan 328 ezer forintot szánunk személyenként a leghosszabbra tervezett külföldi utazásunkra. A nyaralók közel fele (47%) azonban 80-320 ezer forint közötti kiadással tervez, 9%-uk pedig nem tudja pontosan, hogy mennyit költ majd. A pihenés helyszínén elsősorban ételre és italra, szórakozásra és ajándéktárgyak vásárlására költenének a legtöbben. A Visa kártyával az utazók világszerte több mint 130 millió kereskedőnél, több mint 180 pénznemben fizethetnek az utazás során.

Az idénre tervezett utazások 65%-át önállóan szervezzük meg
Az idénre tervezett utazások 65%-át önállóan szervezzük meg
Fotó: Visa

„A felmérés szerint a magyarok legtöbbször az éttermekben, élelmiszerboltokban és az ajándéküzletekben fizetnek kártyával vagy okostelefonnal. Visa kártyával a helyszíntől függetlenül védettek a csalás, a kártya elvesztése és ellopása ellen az utazók, hiszen visszakaphatják a pénzüket, ha valami baj történne”

- tette hozzá Sármay Bence.

A kutatás további kedvező megállapítása, hogy a magyar utazók 24%-a fizetne szívesen többet a "zöld", fenntartható megoldásokért utazás közben, és további 21% hajlandó lenne környezetbarát módon utazni, ha ezzel megtakarítást érhet el. Ezzel az aránnyal a régiós országok élmezőnyében vagyunk, csak a román válaszadók előztek meg bennünket a maguk 28%-ával.

 

 


Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények 

Az idei évben különös figyelmet kap a Balaton négyévszakos turizmusa, míg a nemzetközi vendégek közül Szlovákia mutatkozik be különleges gasztronómiájával és kulturális örökségével.
 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.