Így szerezd és tartsd meg a munkaerőt!

Ma a turisztikai munkaadók számára az egyik legnagyobb kihívás a megfelelő munkaerő megtalálása, esetleg kinevelése és nem utolsósorban megtartása. A Magyar Turizmus Akadémia Kft. egy teljes konferenciát szentelt a HR-témának szeptemberben, ahol azt is bemutatták, melyek a legjobb lehetőségek, eszközök arra, hogy a cégek megbirkózzanak a terület kihívásaival.

Lénárd Gábor, a Magyar Turizmus Akadémia Kft. ügyvezetője elmondta, hogy nagyon sokan regisztráltak rendezvényükre, ami azt is jelzi, hogy továbbra is nagy az érdeklődés az iránt, hogy milyen megoldások kínálkoznak a szakma számára a segítségnyújtásban, legégetőbb problémáik orvoslásában. Az MTSZA a szakmai szövetségek ernyőszervezeteként hasznára igyekszik válni a turizmus-vendéglátás iparágnak, és a Magyar Turizmus Akadémia Kft.-t ennek eszközeként hozta létre, amely képzést, továbbképzést próbál biztosítani azok számára, akik rendelkeznek már valamilyen turisztikai képesítéssel és szeretnének belépni a szakmába, vagy megmaradni a turizmus területén, esetleg hasznos információkat gyűjtenének, ami a mindennapi kompetenciáikhoz megfelelő segítséget adhat.

Bacsi Krisztina a Magyar Turizmus Akadémia szakmai vezetője elmondta, hogy megújultak és szeptembertől elérhetők kompetenciafejlesztő és szakmai képzéseik, tréningjeik, amelyek online platformon futó, valós idejű vagy akár jelenléti 4-6 órás képzések lesznek élményalapú módszertannal, hiteles szakembergárdával. Az Akadémia portfóliója pedig hamarosan kiegészül az egyes alszektorokra specializált 30-60 órás kompetenciafejlesztéssel is, például utazási irodás szakemberré való átképzéssel.

Az is kiderült, hogy a képzéseket egy új e-learning felület támogatja meg. A személyes képzési anyagok kiegészítéseként élményalapú online tananyagok is létrejöttek az otthoni tanuláshoz segédanyagként, amelyek ráadásul ingyenesen lesznek elérhetők október 1-től az akadémia honlapján.

Fontosnak tartják a képzést, de még nem áldoznak rá

Hazánk vezető munkaerő-közvetítő cége, a Randstad Hungary Kft. operációs vezetője Polgár Petra igyekezett globális kitekintést adni a nemzetközi és magyarországi munkaerőpiac trendjeiről. Legutóbbi felmérésük is azzal a céllal készült, hogy segítsenek a hazai cégeknek még tudatosabb munkaadókká válni. Az év elején több mint 500 cégvezetőt, HR igazgatót kérdeztek meg hazánkban  arról, hogy melyek a legnagyobb kihívásaik. A három dobogós tényezőből kettő a munkaerőt illeti: a profitabilitás mellett a növekvő munkaerőköltségek és a rendkívül magas fluktuáció okozza a legnagyobb fejfájást a cégeknek. Fontos megállapítás volt a megkérdezettek 75 százaléka részéről, hogy óriási a képességek, készségek hiánya az állásra jelentkezőknél, ennek megoldását pedig részben a belső képzésben, átképzésben látják megoldásként a vezetők, ugyanakkor az is kiderült, hogy egyelőre csak 29 százalékuk fektet ebbe igazán.

Nem a másik hotel a legnagyobb versenytárs

Kiderült, hogy az üzleti szolgáltató központok rengeteg angolul vagy/és más nyelven magas szinten kommunikáló, pályakezdő, vagy régi motoros turisztikai szakembert szippantottak fel a pandémia alatt és masszív átképzési programmal konvertálták őket értékes munkaerővé, és továbbra is több ezer ilyen állást hirdetnek. Kérdés, hogy mennyire tudják megtartani ezeket a nagyon más típusú területről érkezett munkavállalókat. A helyzet az, hogy rendkívül tudatos munkaadókról van szó a szolgáltatóközpontok esetében, akik rengeteget tesznek azért, hogy az ott dolgozók jól érezzék magukat, komoly energiát fektetnek abba, hogy jól értsék, ismerjék, mivel lehet ezt a megszerzett munkaerő csoportot megtartani. Vagyis ez a szektor a turizmus számára továbbra is rendkívül komoly versenytárs lesz.

HR igazgatók 80 százaléka azt mondta, küzdelmeik fő fókusza az irreális bérigények. A fokozódó infláció és a folyamatosan emelkedő élelmiszárak nagyon kihatnak a jelöltek gondolkodására, bérsávjaikra, aminek eredményeként számos cég kezdett nagyon intenzív bérfejlesztésbe. A válaszadók 62 százaléka pedig azt hangsúlyozta, hogy képzésbe fektet. Jól látszó trend az is, hogy a kiélezett munkaerőpaci helyzet rákényszeríti a vállalatokat arra, hogy rugalmasabbak legyenek: például megsokszorozódott azon cégek száma, akik végre hajlandók részmunkaidős kollégákat is alkalmazni.

Az egyik legkevésbé szexi szakma most a turizmus-vendéglátás

A munkavállalói oldalról úgy néz ki a kép, hogy a Horeca szektor foglalkoztatói közepes ismertséggel rendelkeznek a jelöltek körében, és az ágazat a pénzügyi szektor után a második legkevésbé vonzó iparág. Kiugróan magas a váltási kedv 2022-ben nemcsak a turizmusban, hanem globálisan, és igaz az is ma a magyar munkavállalókra, hogy fontos számukra, hogy jól bánjanak velük, valamint a pénzügyi biztonság és a munkahely biztonsága is a dobogón szerepel. A munka-magánélet egyensúly nagyon feljött az utóbbi időben, sokan dolgoznának home office-ban is, és fontos számukra, hogy beoszthassák a szabadságukat. Arról is szó esett, hogy a magyar munkavállalónak az összeurópai átlagnál fontosabb a karrierépítés, a fejlődés lehetősége.

Alulképzett munkaerő növekvő igényekkel

Bagyánszki Éva,  a Nitro Communications munkatársa közölte annak a 2021-es munkaerőpiaci felmérésnek az eredményeit a turizmus-vendéglátás ágazatban, amelynek elvégzésére az MTSZA kérte fel egy éve. Az 1000 fős munkadói felmérés legfontosabb és még mindig aktuális megállapításai, hogy ma alapvetően a munkavállaló diktál. Elhangzott az is, hogy a munkaadók a munkaerő-megtartásban a legnagyobb három kihívásnak a folyamatos béremelést, a jó csapat kiépítését  és a munkahely bizonytalansága érzésének csökkentését látják. Általános tapasztalatuk, hogy egyre több az egyre alacsonyabb képzettségű munkavállaló, aki egyre nagyobb bérigényekkel jelenik meg. Ilyen helyzetben nagyon nehéz stabilitást biztosítani a csapatban. A munkarőtoborzás területén az elsőszámú gond, hogy nincs elég jelentkező, második helyen áll az, hogy a munkához való hozzáállásuk nem megfelelő a jelölteknek (ami a fiatal generációk körében különösen igaz), és dobogós még, hogy a jelentkezőknek nincs megfelelő szakképesítése, majd ezt követi a túl magas bérigény és a gyakorlati tudás hiányossága.

Az 1500 fős munkavállalói kérdőív megállapítása, hogy a leglényegesebb szempont a turisztikai munkavállalóknak a munkahelyi stabilitás. Az átlag magyar dolgozóhoz képest jóval nagyobb mértékben ingott meg a turisztikai dolgozók bizalma a saját szektorukban, ami érthető, hiszen ezt az ágazatot sújtotta leginkább a járvány. A pandémia hatására tehát tovább erősödött az az elvárás a munkavállalókban, hogy kiszámítható egzisztenciájú legyen a munkahelyük, bízhassanak abban, hogy évek múlva is meglesz, mindez pedig a járvány lecsengésével nem lett kevésbé fontos, sőt, azóta is erősödik. A fizetés és egyéb juttatások is komolyan nyomnak a latba a munkakereséskor. Harmadik legfontosabb szempont pedig a munkakereséskor a jó csapat és a munkatársak, amely főként a vendéglátásban dolgozók számára kiemelkedő jelentőségű.

Ami egyszer eltörött…

Elhangzott az is, hogy az elveszített bizalmat nagyon nehéz, de alapvető feladat visszaépíteni, ezzel fékezni, netán visszafordítani lehetne az elvándorlást, ami a már említett szektorközi kiélezett versenyben különösen nehéz feladatnak bizonyul. A járvány alatt míg a magyar dolgozók 58 százaléka keresett állást, addig a turizmusban dolgozóknál 77 százalék volt ez az arány. A pandémia alatt állást kereső turisztikai szakemberek 90 százaléka más iparágakban is keresett munkát. Az ágazatban domináló létszámú kékgallérosok csoportját elsősorban a kis- és nagykereskedelem, az élelmiszeripar és a szállítmányozás területei szívták fel a pandémia időszakában. Jó hír azonban, hogy a megkérdezettek harmada nem tervezi a pályaelhagyást, mert elsősorban a szakma szeretete visszatartja őket, másodsorban szeretik a munkatársaikat, harmadsorban pedig azt csinálhatják, amihez értenek. A váltást tervező kétharmad legfontosabb érve, hogy bármikor történhet újra hasonló, ami parkolópályára teszi a szakmát és az állásukat is egyben, ami azt is jelzi, hogy hosszútávon és komolyan rendült meg a bizalom a szakmában. És előkelő helyen van az az érv is, hogy egyre több a tapasztalatlan kolléga, akik helyett nem hálás feladat dolgozni.

A szakember szerint mindebből az rajzolódik ki, hogy az elsődleges és legfontosabb cél, hogy az iparág igyekezzen megtartani az embereket vonzerejének növelésével. A megtartásban fontos eszköz a jó fizetés és a juttatások, a tiszta feladatkörök, világos elvárások, fejlesztések és képzések. Ahhoz hogy mindezt egy munkaadó képes legyen nyújtani, fontos, hogy tisztában legyen azzal, hogy milyen csapatra van szüksége, milyen ember illik a csapatába, aki milyen tudással rendelkezik, illetve milyennel nem, és el kell dönteni azt is, hogy a tudás megszerzésére szolgáló képzésre érdemes-e invesztálni az esetében? – emelte ki a szakember.

Boomerek vs. Z-generáció képzése

Steigervald Krisztián generáció kutató szórakoztató stand up show-nak is beillő előadásában azt igyekezett színes és humoros példákkal megértetni a hallgatósággal, hogy egyik generáció sem rosszabb vagy jobb a másiknál munkaadói szempontból, pusztán eltérő készségekkel rendelkeznek attól függően, hogy hanyas években születtek. A folyamatosan zajló globális kultúraváltás miatt – amelyben napjainkban a digitális szocializáció egyre nagyobb szerepet élvez - egészen máshogy van huzalozva egy negyvenes, ötvenes éveit taposó ember agya, mint a huszas éveikben járóké – emelte ki a terület jó ismerője.

A mai fiataloknak például a digitális eszközhasználatból adódóan rendkívül polarizált a figyelmük, jóval rövidebb ideig képesek csak intenzíven fókuszálni, mint a középkorúak, hosszútávú memóriára nincs szükségük, ezért azzal nem is rendelkeznek, ugyanakkor jobban adaptálódnak a gyors változásokhoz, kevésbé ijednek meg a feladatoktól. A mai negyven pluszosok mellett viszont az szól, hogy ugyan hosszabb idő alatt tanulnak meg valamit, de azt sokkal kevesebb hibával, sokkal hatékonyabban fogják végrehajtani, mint a mostani fiatalok.

Cigiszünet helyett kütyüpercek

A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy más-más módon szükséges kezelni is a különböző generációkat. Ma a fiatal Horeca-dolgozóknak sokkal inkább Insta és Facebook szünetre semmint cigiszünetre van szüksége, mivel ezt a generációt a digitális kapcsolattartás és élménymegosztás élteti. Szakemberek azt tapasztalták, ha korlátok között szabad mobilozniuk az ifjú alkalmazottaknak, nő a jókedvük, lojálisabbak a munkahelyhez és kevésbé fontolgatják a váltást. A közösségi média-használat engedélyezésének - ami egyfajta szelepnek is tekinthető a kuktán - előnyét Csányi Cecília, a Danubius Hotels képzési és szervezetfejlesztési igazgatója is megerősítette a későbbi kerekasztal-beszélgetés folyamán, és hozzátette, náluk kifejezetten képzik a vezetőket arra, miként tudják motiválni a dolgozókat.

Steigervald Krisztián arra is rámutatott, hogy bár lehet, hogy a munkáltatók számára az igazán nagy potenciált ígérő munkavállalók a 25-44 éves korosztályból kerülnek ma ki, nem szabad figyelmen kívül hagyni a 45 felettieket sem, akik a várható élettartam és az öregedő korfa miatt akár 75 éves korukig is dolgozni kényszerülnek. A fiataloknak ezzel egyidőben pedig eszük ágában sem lesz 30 éves koruk alatt dolgozni, ha hosszú évtizedek várnak rájuk a munka taposómalmában. Az előadó szerint tehát érdemes megbecsülni a középkorú kollégákat, tekintve, hogy 8 éven belül minden 3. munkavállaló 55 év feletti lesz, az utánpótlás pedig még nem hajlandó belépni a piacra.

Elhalászás helyett kinevelés

A kerekasztal-beszélgetés során a résztvevők tapasztalataikkal alátámasztották a korábban már elhangzottakat. Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezető igazgatójaként megerősítette, hogy a fiatal kollégák gyorsan tanulnak, főleg a digitális készségek terén nagyon gyorsan fejlődnek, és míg régen 1 év után, ma már egy hónap után el lehet engedni egy friss kolléga kezét. A cégnél nagy hangsúlyt fektetnek a belső képzésre, és ahelyett, hogy tapasztalt kollégákat csábítanának el a konkurenciától, a friss munkaerőt képzik tovább cégen belül – hangsúlyozta a szakember, aki hozzátette, hogy az ismeretátadás módszertanán is változtatni kell, mivel az a tapasztalat, hogy a kollégák, akik képesek megszólítani a fiatalokat, és megtalálni velük a hangot, sikeresebben tudnak oktatni, mint a konzervatívabb előadók.

Müller-Pápai Zsuzsa, a Naturmed Hotel Carbona vezérigazgatója elmondta, a nagyfokú pályaelhagyás miatt nem tudták feltölteni az üres munkahelyeiket egyes, elsősorban kékgalléros területeken. A mester szakmákban pedig különösen meg kell becsülniük a munkaerőt – ezt elsősorban a bérezéssel teszik - hiszen van, ahol életveszélyes helyzetek is adódhatnak abból, hogy az illető nem rendelkezik elegendő szakmai tapasztalattal.  A belső képzésre nagy hangsúlyt fektet a cég, például digitális nyelvi képzést nyújtanak alkalmazottjaiknak. A szakember óriási kihívásnak látja, hogy a tapasztalt kollégák, a követhetetlen fluktuációban meg tudják őrizni az elhivatottságukat és lelkesedésüket az iránt, hogy egyéb feladataik mellett még fel is készítsék a belépő kollégákat, továbbadják szaktudásukat a betanulóknak, akik nem ritkán havonta adják egymásnak a stafétát.

Élményalapú képzés bárhol, bármikor

Duca Andrea, a HD Group és Microcosmos ügyvezető partnere azt emelte ki, hogy sokkal nagyobb mértékben érdemes befektetni a humán erőforrásba, mint ahogy eddig tettük, házon belül szükséges nagy erőkkel képezni az új generációkat, a tudás átörökítésével és a szakképzettség színvonalának emelkedésével pedig az iparág presztízse is nő majd, ami magával vonja azt is, hogy egyre többen áramolnak majd a vonzóvá váló iparágba.

Koltányi Gergely, Nitrolearning Zrt. tanulási élmény tervezési vezetője, ahogyan a generációkutató is, arra hívta fel a figyelmet, hogy a világ változik, ehhez adaptálódnak a születő generációk, ezért számos dolgot másként kell csinálni most, többek között tanítani is, mint mondjuk azt 20-30 éve tették. A hihetetlen médiazajban a frontális, sőt akár a jelenléti oktatás is korszerűtlennek tűnhet ma. A legfiatalabb, de akár az idősebb generációkat is nagyobb sikerrel tudjuk megszólítani a digitális világban, fontos, hogy meg tudjuk ragadni a figyelmüket, kíváncsivá tudjuk tenni őket. Élménygazdag eszközökkel, releváns információt tudnunk kell adni, ami számukra értékes, ráadásul bárhol, bármikor elérhető, ami az e-learning esetében adott. Fontos az is, hogy hogy a tanulási folyamatban sikerélményre találjon a tanuló és az új képességet ki is tudja próbálni. az pedig, hogy visszajelezhessen, elmondhassa a véleményét, különösen fontos opció.

 

Hogyan teljesít Dr. House nyomás alatt?

Az esemény zárásaként Tóthné Márton Gabriella, az akadémia módszertani vezetője, és Szűcsné Szabó Katalin  az akadémia stratégiai partnere, egyben a Kontakt Szervezetfejlesztő Kft. munkatársai izgalmas prezentációban, videós bejátszásokkal azt szemléltették, hogy kollégáink melyik 4 különböző személyiségtípusba tartozhatnak a munkahelyen és ez hogyan határozza meg viselkedésüket a mindennapi munkahelyi helyzetekben, interakciókban. A döntésképes, interaktív, körültekintő és stabilizáló személyiségek jellemző vonásait, előnyös és hátrányos viselkedésformáit amerikai sorozatok karaktereinek elemzésével hozták közelebb a hallgatósághoz. A szakember kiemelte, hogy a munkavállalók munkájának hatékony összehangolásához, a csapatmunkához hatékony lehet a különböző tipológiák ismerete, az Akadémia több képzésébe is beépítésre került a személyiségtípusok megfelelő ismerete.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 














Különleges vasalószobát találtak Veszprémben

Különleges vasalószobát találtak Veszprémben 

Meglepő helyen, az 1770-es évek elején épült Szent József Ház vasalószobájának mennyezetén tártak fel díszítőfestést a veszprémi várnegyed megújítását végző szakemberek
Rangos díjra jelölték az atlétikai központot

Rangos díjra jelölték az atlétikai központot 

A központ a neves ArchDaily építészeti portál 2025-ös Év Épülete díjának sport kategóriájában kapott jelölést.
Repülős programok egész évre

Repülős programok egész évre 

Ebben az évben is programkavalkáddal várják a látogatóikat a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban.
Lepipálták a külföldiek a magyarokat

Lepipálták a külföldiek a magyarokat 

Összesen 22 206 turisztikai szálláshely, ezen belül 2149 kereskedelmi, illetve 20 057 magán- és egyéb szálláshely fogadott vendégeket.
Bejelentették, kik lépnek fel idén a Szigeten

Bejelentették, kik lépnek fel idén a Szigeten 

ASAP Rocky, Post Malone és Shawn Mendes is a Szigetre látogat.
Bélyegritkaságok a Pénzmúzeumban – új időszaki kiállítás

Bélyegritkaságok a Pénzmúzeumban – új időszaki kiállítás 

Csaknem 200 év hazai és nemzetközi bélyegritkaságai a Pénzmúzeum és a Bélyegmúzeum közös tárlatán.
Egy hazánkban jelen lévő utazásszervező csődöt jelentett – FRISSÍTVE

Egy hazánkban jelen lévő utazásszervező csődöt jelentett – FRISSÍTVE 

Alább közöljük az ezzel kapcsolatos részleteket.
IBUSZ: ahol 2025-re magasra tették a lécet a piac többi szereplőjének  – videóval

IBUSZ: ahol 2025-re magasra tették a lécet a piac többi szereplőjének – videóval 

Az IBUSZ exkluzív partnerrendezvényén jártunk január 23-án, a Várkert Bazár elegáns tereiben, ahol a tartalmas szakmai részt követően gáláns fogadás, majd ezt követően zene, tánc zárta a programot.
Napokon belül lejár az MI-jártasságra adott határidő

Napokon belül lejár az MI-jártasságra adott határidő 

A munkatársak képzését február 2-ig kell biztosítania a cégeknek.
Páratlan műkincsek az idei antik vásáron

Páratlan műkincsek az idei antik vásáron 

Az idei Art and Antique Budapest kiállításon és vásáron 40 galéria vesz részt, festmények, szobrok, ékszerek, értékes könyvek, szőnyegek és bútorok is szerepelnek majd a kínálatban.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.