Ilyenek a mindig elérhető fogyasztók

Kutatást készített az IPG-hez tartozó Panmedia médiaügynökség a mindig elérhető fogyasztókról abból a célból, hogy ügyfeleik számára jobb célzást tegyenek lehetővé a kampánytervezés során. A kutatási eredményeket zártkörű sajtótájékoztatón mutatták be szerda délelőtt.

Magyarországon, 2014 nyarán közel 840 ezer olyan ember élt, aki „mindig elérhető fogyasztónak” tekinthető, őket hívja a kutatás AlwaysON fogyasztóknak. Ők a lakosság azon szegmensét képezik, akik különböző helyszínekről, különböző eszközökkel, de folyamatosan az online térben mozognak. Jellemzően fiatalabb, magasabb iskolai végzettségű és magasabb jövedelmi státuszú emberekről van szó, akik leginkább városlakók, de nem kizárólagosan.

A mindig elérhető fogyasztók egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy számukra az internet alapvető fontosságú, léte nélkülözhetetlen. Ők számítanak a legtudatosabb internetezőknek, tisztában vannak a netezés veszélyeivel és hátrányaival is. Ugyanakkor az életük menedzseléséhez nagy intenzitással és folyamatosan használják a netet.

Szociodemográfiailag ezen fogyasztók több jellemzőben is eltérnek az alapul vett 15-75 éves alapsokasághoz képest. Egyrészt főleg városi lakosokról van szó, ezen belül is a megyeszékhelyeken és a fővárosban élők aránya, másrészt a fiatalabb korosztály (40 éven alattiak) aránya felülreprezentált a csoporton belül. Ha a fogyasztói státuszt tekintjük, főleg az AB, tágabban az ABC-státuszúak (főleg a C1) felülreprezentáltsága figyelhető meg, ha pedig az iskolai végzettséget nézzük, jelentős túlsúlyban van a főiskolát vagy egyetemet és a középiskolát végzők aránya.

Ha a mindig elérhető fogyasztók médiafogyasztását összevetjük a 15-75 éves lakosságéval, azt látjuk, hogy tévét és rádiót kevesebbet fogyasztanak, ellenben jóval inkább elérhetők online vagy közterületi médiumokon, magazinon és mozin keresztül, a napilapfogyasztás pedig egyenlőnek mondható.

A Millward Brown által elvégzett kvantitatív felmérésen kívül egy kvalitatív, fókuszcsoportos kutatás is készült az Ideablog-módszer segítségével. A 20 fős mintában fele-fele arányban voltak 18-35 év közötti férfiak és nők, akiknek legalább középfokú végzettsége volt, naponta többször neteztek több eszközön keresztül, és használták vásárlásra az internetet az elmúlt 6 hónapban. A kvalitatív kutatás öt területet ölelt fel, a vásárlást, az internetet, a képernyőt (multiscreening), a reklámot és a mobiltelefont.

A mindig elérhető fogyasztók az átlagnál intenzívebb tartalomfogyasztónak számítanak, ezért sok reklámmal találkoznak. A reklámokhoz való viszonyuk ambivalens. A kéretlen reklámokat gyűlölik, de a számukra releváns reklámüzenetekkel együtt tudnak élni. Az ötletes, színvonalas és szerethető reklámokat pedig kifejezetten kedvelik – akár azonnal meg is osztják azt a barátaikkal, ismerőseikkel, s így multiplikátorai lesznek az adott üzenetnek.

A mindig elérhető fogyasztók többet és gyakrabban vásárolnak az interneten az átlagnál. A kutatás tapasztalatai szerint az online vásárlás ma még elsősorban számítógépről történik (PC vagy laptop), elsősorban a nagyobb és átláthatóbb képernyő, valamint a kényelmesebb billentyűzet miatt. Ugyanakkor az információszerzésben és a döntés-előkészítésben a mobilnak meghatározó szerepe van. Ezért fontos, hogy a hirdetők rendelkezzenek mobilra optimalizált weboldallal, sőt márkázott mobilalkalmazással. Ez utóbbiból, a kutatás szerint, egyelőre az ingyenesen letölthető verziók a sikeresek.

A mobil mellett, életük más-más helyszínein, más-más tevékenységek miatt, rendszeresen használnak PC-t, laptopot és táblagépet is – igaz, ez utóbbit egyelőre kisebb arányban. Ezek az eszközök egyre inkább helyettesítik egymást, sőt egyre inkább megfigyelhető a párhuzamos használatuk is. A „multitasking” vagy „multiscreening” legjellemzőbb időszaka az esti szórakozás, kikapcsolódás, ideértve a tévézést is. A kutatás tapasztalatai szerint a képernyőket rangsorolni értelmetlen: nem a képernyő a lényeg, hanem a tartalom, amit fogyasztanak és a helyzet, amiben az adott képernyőt használják

A mindig elérhető fogyasztók köre a jövőben várhatóan dinamikusan nőni fog. Jellemző tulajdonságaik, attitűdjeik és fogyasztási szokásaik megismerése egyre fontosabbá válik. Egyrészt azért, mert ez a szegmens kiemelt fogyasztási potenciállal bír. Másrészt közelebbi megismerésük segít előre látni a jövő fogyasztói típusainak alakulását, formálódását is.

A kutatás módszertanáról
Az AlwaysON kutatás kvantitatív adatait a PanMedia és a PM Digital szakértői big data-módszerekkel, az évi 14 ezres TGI-adatbázis szabályalapú szegmentációjával nyerték ki. A kvalitatív információkat pedig egy Magyarországon még meglehetősen újnak számító, IdeaBlog nevű online kutatási módszerrel gyűjtötték egybe – mindkét kutatásnál a Millward Brown volt a segítségükre. A kutatás során használt szegmentációs módszert először a Forrester Research használta.

A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról

A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról 

A SZÉP-kártya felhasználási szabályainak 2025. január elsejei módosítása milyen hatással lehet a hazai turizmus és vendéglátás szektorra?
Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét

Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét 

A közlekedési szakértőként elhíresült politikus legfrissebb Facebook bejegyzésében részletesen beszámol arról, miért tartotta fontosnak, hogy a 2025. évi költségvetésben megvonják a főváros marketingügynökségének, a Budapest Brand forrásainak nagy részét.
Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló

Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló 

Október végén robbant a hír, hogy lebontás fenyegeti a Körszállót, hivatalos nevén a Hotel Budapestet, most újabb részletek derültek ki.
Márciusban életre kel a rakpart

Márciusban életre kel a rakpart 

Télen kell készülni a nyárra, idén is lesz rakpartnyitás, nem is akárhogy – írta a főpolgármester a Facebook-oldalán csütörtökön.
Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál

Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál 

Közösen dolgozik Salgótarján és a szlovákiai Sátorosbánya önkormányzata, valamint a salgótarjáni Dornyay Béla Múzeum Somoskő és Salgó várainak értékmentésén európai uniós támogatással.
Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is

Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is 

Szerdán több helyen hullott néhány centiméter hó, de ez még nem elegendő a sípályák üzemeltetéséhez.
Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re

Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re 

Egy friss tanulmány áttekintést ad a globális rendezvényágazat idei évi kilátásairól, trendjeiről.
Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat

Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat 

A Király utcai Central Passage Társasház már megtalálta a módját, hogy továbbra is szálláshelyként működhessenek a lakásai.
Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből

Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből 

Egy híres magyar művész képei az űrben és David Bowie szívében is helyet kaptak. Most alkotásaival a Balatonra csalogatják a turistákat. A Vasarely kiállítás január 18-tól március 9-ig lesz látható Balatonfüreden.
Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő

Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő 

Az ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.