Magyarországon, 2014 nyarán közel 840 ezer olyan ember élt, aki „mindig elérhető fogyasztónak” tekinthető, őket hívja a kutatás AlwaysON fogyasztóknak. Ők a lakosság azon szegmensét képezik, akik különböző helyszínekről, különböző eszközökkel, de folyamatosan az online térben mozognak. Jellemzően fiatalabb, magasabb iskolai végzettségű és magasabb jövedelmi státuszú emberekről van szó, akik leginkább városlakók, de nem kizárólagosan.
A mindig elérhető fogyasztók egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy számukra az internet alapvető fontosságú, léte nélkülözhetetlen. Ők számítanak a legtudatosabb internetezőknek, tisztában vannak a netezés veszélyeivel és hátrányaival is. Ugyanakkor az életük menedzseléséhez nagy intenzitással és folyamatosan használják a netet.
Szociodemográfiailag ezen fogyasztók több jellemzőben is eltérnek az alapul vett 15-75 éves alapsokasághoz képest. Egyrészt főleg városi lakosokról van szó, ezen belül is a megyeszékhelyeken és a fővárosban élők aránya, másrészt a fiatalabb korosztály (40 éven alattiak) aránya felülreprezentált a csoporton belül. Ha a fogyasztói státuszt tekintjük, főleg az AB, tágabban az ABC-státuszúak (főleg a C1) felülreprezentáltsága figyelhető meg, ha pedig az iskolai végzettséget nézzük, jelentős túlsúlyban van a főiskolát vagy egyetemet és a középiskolát végzők aránya.
Ha a mindig elérhető fogyasztók médiafogyasztását összevetjük a 15-75 éves lakosságéval, azt látjuk, hogy tévét és rádiót kevesebbet fogyasztanak, ellenben jóval inkább elérhetők online vagy közterületi médiumokon, magazinon és mozin keresztül, a napilapfogyasztás pedig egyenlőnek mondható.
A Millward Brown által elvégzett kvantitatív felmérésen kívül egy kvalitatív, fókuszcsoportos kutatás is készült az Ideablog-módszer segítségével. A 20 fős mintában fele-fele arányban voltak 18-35 év közötti férfiak és nők, akiknek legalább középfokú végzettsége volt, naponta többször neteztek több eszközön keresztül, és használták vásárlásra az internetet az elmúlt 6 hónapban. A kvalitatív kutatás öt területet ölelt fel, a vásárlást, az internetet, a képernyőt (multiscreening), a reklámot és a mobiltelefont.
A mindig elérhető fogyasztók az átlagnál intenzívebb tartalomfogyasztónak számítanak, ezért sok reklámmal találkoznak. A reklámokhoz való viszonyuk ambivalens. A kéretlen reklámokat gyűlölik, de a számukra releváns reklámüzenetekkel együtt tudnak élni. Az ötletes, színvonalas és szerethető reklámokat pedig kifejezetten kedvelik – akár azonnal meg is osztják azt a barátaikkal, ismerőseikkel, s így multiplikátorai lesznek az adott üzenetnek.
A mindig elérhető fogyasztók többet és gyakrabban vásárolnak az interneten az átlagnál. A kutatás tapasztalatai szerint az online vásárlás ma még elsősorban számítógépről történik (PC vagy laptop), elsősorban a nagyobb és átláthatóbb képernyő, valamint a kényelmesebb billentyűzet miatt. Ugyanakkor az információszerzésben és a döntés-előkészítésben a mobilnak meghatározó szerepe van. Ezért fontos, hogy a hirdetők rendelkezzenek mobilra optimalizált weboldallal, sőt márkázott mobilalkalmazással. Ez utóbbiból, a kutatás szerint, egyelőre az ingyenesen letölthető verziók a sikeresek.
A mobil mellett, életük más-más helyszínein, más-más tevékenységek miatt, rendszeresen használnak PC-t, laptopot és táblagépet is – igaz, ez utóbbit egyelőre kisebb arányban. Ezek az eszközök egyre inkább helyettesítik egymást, sőt egyre inkább megfigyelhető a párhuzamos használatuk is. A „multitasking” vagy „multiscreening” legjellemzőbb időszaka az esti szórakozás, kikapcsolódás, ideértve a tévézést is. A kutatás tapasztalatai szerint a képernyőket rangsorolni értelmetlen: nem a képernyő a lényeg, hanem a tartalom, amit fogyasztanak és a helyzet, amiben az adott képernyőt használják
A mindig elérhető fogyasztók köre a jövőben várhatóan dinamikusan nőni fog. Jellemző tulajdonságaik, attitűdjeik és fogyasztási szokásaik megismerése egyre fontosabbá válik. Egyrészt azért, mert ez a szegmens kiemelt fogyasztási potenciállal bír. Másrészt közelebbi megismerésük segít előre látni a jövő fogyasztói típusainak alakulását, formálódását is.
A kutatás módszertanáról |
Az AlwaysON kutatás kvantitatív adatait a PanMedia és a PM Digital szakértői big data-módszerekkel, az évi 14 ezres TGI-adatbázis szabályalapú szegmentációjával nyerték ki. A kvalitatív információkat pedig egy Magyarországon még meglehetősen újnak számító, IdeaBlog nevű online kutatási módszerrel gyűjtötték egybe – mindkét kutatásnál a Millward Brown volt a segítségükre. A kutatás során használt szegmentációs módszert először a Forrester Research használta. |
Forrás: Élelmiszer Online