Ilyenek a mindig elérhető fogyasztók

Kutatást készített az IPG-hez tartozó Panmedia médiaügynökség a mindig elérhető fogyasztókról abból a célból, hogy ügyfeleik számára jobb célzást tegyenek lehetővé a kampánytervezés során. A kutatási eredményeket zártkörű sajtótájékoztatón mutatták be szerda délelőtt.

Magyarországon, 2014 nyarán közel 840 ezer olyan ember élt, aki „mindig elérhető fogyasztónak” tekinthető, őket hívja a kutatás AlwaysON fogyasztóknak. Ők a lakosság azon szegmensét képezik, akik különböző helyszínekről, különböző eszközökkel, de folyamatosan az online térben mozognak. Jellemzően fiatalabb, magasabb iskolai végzettségű és magasabb jövedelmi státuszú emberekről van szó, akik leginkább városlakók, de nem kizárólagosan.

A mindig elérhető fogyasztók egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy számukra az internet alapvető fontosságú, léte nélkülözhetetlen. Ők számítanak a legtudatosabb internetezőknek, tisztában vannak a netezés veszélyeivel és hátrányaival is. Ugyanakkor az életük menedzseléséhez nagy intenzitással és folyamatosan használják a netet.

Szociodemográfiailag ezen fogyasztók több jellemzőben is eltérnek az alapul vett 15-75 éves alapsokasághoz képest. Egyrészt főleg városi lakosokról van szó, ezen belül is a megyeszékhelyeken és a fővárosban élők aránya, másrészt a fiatalabb korosztály (40 éven alattiak) aránya felülreprezentált a csoporton belül. Ha a fogyasztói státuszt tekintjük, főleg az AB, tágabban az ABC-státuszúak (főleg a C1) felülreprezentáltsága figyelhető meg, ha pedig az iskolai végzettséget nézzük, jelentős túlsúlyban van a főiskolát vagy egyetemet és a középiskolát végzők aránya.

Ha a mindig elérhető fogyasztók médiafogyasztását összevetjük a 15-75 éves lakosságéval, azt látjuk, hogy tévét és rádiót kevesebbet fogyasztanak, ellenben jóval inkább elérhetők online vagy közterületi médiumokon, magazinon és mozin keresztül, a napilapfogyasztás pedig egyenlőnek mondható.

A Millward Brown által elvégzett kvantitatív felmérésen kívül egy kvalitatív, fókuszcsoportos kutatás is készült az Ideablog-módszer segítségével. A 20 fős mintában fele-fele arányban voltak 18-35 év közötti férfiak és nők, akiknek legalább középfokú végzettsége volt, naponta többször neteztek több eszközön keresztül, és használták vásárlásra az internetet az elmúlt 6 hónapban. A kvalitatív kutatás öt területet ölelt fel, a vásárlást, az internetet, a képernyőt (multiscreening), a reklámot és a mobiltelefont.

A mindig elérhető fogyasztók az átlagnál intenzívebb tartalomfogyasztónak számítanak, ezért sok reklámmal találkoznak. A reklámokhoz való viszonyuk ambivalens. A kéretlen reklámokat gyűlölik, de a számukra releváns reklámüzenetekkel együtt tudnak élni. Az ötletes, színvonalas és szerethető reklámokat pedig kifejezetten kedvelik – akár azonnal meg is osztják azt a barátaikkal, ismerőseikkel, s így multiplikátorai lesznek az adott üzenetnek.

A mindig elérhető fogyasztók többet és gyakrabban vásárolnak az interneten az átlagnál. A kutatás tapasztalatai szerint az online vásárlás ma még elsősorban számítógépről történik (PC vagy laptop), elsősorban a nagyobb és átláthatóbb képernyő, valamint a kényelmesebb billentyűzet miatt. Ugyanakkor az információszerzésben és a döntés-előkészítésben a mobilnak meghatározó szerepe van. Ezért fontos, hogy a hirdetők rendelkezzenek mobilra optimalizált weboldallal, sőt márkázott mobilalkalmazással. Ez utóbbiból, a kutatás szerint, egyelőre az ingyenesen letölthető verziók a sikeresek.

A mobil mellett, életük más-más helyszínein, más-más tevékenységek miatt, rendszeresen használnak PC-t, laptopot és táblagépet is – igaz, ez utóbbit egyelőre kisebb arányban. Ezek az eszközök egyre inkább helyettesítik egymást, sőt egyre inkább megfigyelhető a párhuzamos használatuk is. A „multitasking” vagy „multiscreening” legjellemzőbb időszaka az esti szórakozás, kikapcsolódás, ideértve a tévézést is. A kutatás tapasztalatai szerint a képernyőket rangsorolni értelmetlen: nem a képernyő a lényeg, hanem a tartalom, amit fogyasztanak és a helyzet, amiben az adott képernyőt használják

A mindig elérhető fogyasztók köre a jövőben várhatóan dinamikusan nőni fog. Jellemző tulajdonságaik, attitűdjeik és fogyasztási szokásaik megismerése egyre fontosabbá válik. Egyrészt azért, mert ez a szegmens kiemelt fogyasztási potenciállal bír. Másrészt közelebbi megismerésük segít előre látni a jövő fogyasztói típusainak alakulását, formálódását is.

A kutatás módszertanáról
Az AlwaysON kutatás kvantitatív adatait a PanMedia és a PM Digital szakértői big data-módszerekkel, az évi 14 ezres TGI-adatbázis szabályalapú szegmentációjával nyerték ki. A kvalitatív információkat pedig egy Magyarországon még meglehetősen újnak számító, IdeaBlog nevű online kutatási módszerrel gyűjtötték egybe – mindkét kutatásnál a Millward Brown volt a segítségükre. A kutatás során használt szegmentációs módszert először a Forrester Research használta.

TKI index: enyhén negatívnak érzékelték helyzetüket az ágazat szereplői

TKI index: enyhén negatívnak érzékelték helyzetüket az ágazat szereplői  

A szolgáltatási szektor - és benne a turizmus - továbbra is sokkal jobban teljesít, mint a gazdaság többi szektora.
Budapest gyógyfürdőibe csábít az amerikai szaklap

Budapest gyógyfürdőibe csábít az amerikai szaklap  

A magyar főváros termálkincseiről is beszámolt az amerikai turisztikai szaklap.
Megnyílt a Néprajzi Múzeum minden eddiginél nagyobb állandó kiállítása

Megnyílt a Néprajzi Múzeum minden eddiginél nagyobb állandó kiállítása 

A 3600 műtárgyat bemutató tárlat október 11-től látogatható.
Elstartolt a kreativitás legnagyobb ünnepe - dübörög a Budapest Design Week

Elstartolt a kreativitás legnagyobb ünnepe - dübörög a Budapest Design Week 

A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) szervezésében, 2024. október 10-én vette kezdetét az ország legnagyobb designfesztiválja, a Budapest Design Week.
Turisztikai fejlesztések indulnak a Pallavicini-kastélynál

Turisztikai fejlesztések indulnak a Pallavicini-kastélynál 

A közlemény szerint a fejlesztések 319 millió forintos költségeit uniós támogatás fedezi, a munkálatok a kivitelezési szerződések aláírása után kezdődhetnek meg.
Acappella zene ünnepe Szegeden

Acappella zene ünnepe Szegeden 

A XVII. Fool Moon Acappella Fesztiválon a műfaj legjobb hazai képviselői és nemzetközi nagyágyúi lépnek majd fel, együtt bemutatva a vokális zene gazdag világát.
Ennyit töltöttek SZÉP Kártyákra 2024-ben

Ennyit töltöttek SZÉP Kártyákra 2024-ben 

2024 augusztus végén a SZÉP kártyákon összesen 96,5 milliárd forint állt rendelkezésre.
Városi séta a miniszobrok nyomában

Városi séta a miniszobrok nyomában 

A főváros utcáin időről-időre felbukkanó miniszobrok nyomába ered október 12-én egy városi séta.
Ez a Klauzál tér már nem az a tér,  ami emlékeiben él

Ez a Klauzál tér már nem az a tér, ami emlékeiben él 

Meghatározó szempont volt, hogy a tér a történelmi öröksége miatt ne csak a kikapcsolódás és a pihenés, hanem a méltó megemlékezés helyszíne is legyen.
A jövő burkolati trendje: vissza a természethez

A jövő burkolati trendje: vissza a természethez 

Organikus formák és természetes árnyalatok uralják a 2025-ös burkolati trendeket.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.