Júniusban romlott a turisztikai cégek helyzete

Elkészült a júniusi Turizmus Konjunktúra Index (TKI). Szezon ide vagy oda, nem mutat felfutást és csodás kilátásokat az ágazat - tájékoztatta lapunkat a VIMOSZ.

A tágabb értelemben vett turisztikai ágazat (turizmus, vendéglátás, rendezvényszervezés stb.) régóta küzd információhiánnyal. A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen ennek hiánypótlására megalkotta a Turizmus Konjunktúra Indexet, mely a jövőben havi gyakorisággal méri az ágazatban a konjunktúra várható alakulását, a piac és a közvélemény számára ezzel információt biztosítva a közeljövőben várható trendekről.

Tavasszal rózsásabb volt a helyzet

A TKI index 2022 júniusában +6 ponton áll (-100 és +100 közötti skálán értelmezve), mely azt jelenti, hogy az ágazat szereplői már csak enyhe konjunktúrát érzékelnek. A turisztikai ágazat működésének szezonális jellege normál esetben a nyári hónapokra a teljesítmény felfutását és az optimizmust kellene mutassa, ennek ellenére az index értéke májushoz képest 6 ponttal csökkent. Ennek hátterében elsődlegesen az áll, hogy a magyar lakosság előzetes költségtervei főként az inflációs hatások (mely mögött az orosz-ukrán konfliktus és a euró-forint árfolyam kedvezőtlen hatásai állnak) miatt átárazódnak és egyebek között a turisztikai kiadásokból is lefaragnak.

A szálláshely-szolgáltatásban +4 pont (májushoz képest 8 pontos visszaesés), a vendéglátásban +4 pont (10 pontos visszaesés), az egyéb turisztikai szektorokban pedig +11 pont (4 pontos emelkedés) volt a konjunktúra index értéke 2022 hatodik hónapjában. Létszámkategóriák szerinti bontásban a konjunktúraindex értéke a 15 főnél többet alkalmazó cégek esetében a legmagasabb (+8 pont), ugyanakkor májushoz képest csökkent. Az alacsonyabb létszámmal működő kategóriákban inkább stagnálásközeli állapot jellemző.

Eltérő várakozások 

A foglalkoztatott létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest +10 ponton áll, mely lassú ütemben növekvő munkaerő keresletet  mutat. A mutató mindhárom alszektorban pozitív, ezen belül is leginkább a szálláshely-szolgáltatásban, legkevésbé pedig az egyéb turisztikai alszektorban. A foglalkoztatott létszám alakulása a következő három hónapra vonatkozóan +9 pontot jelez, mely enyhe túlkeresletet jelent, enyhébbet, mint májusban. A mutató értéke egy hónap alatt 13 pontot csökkent, amely azt jelenti, hogy a cégek növelik ugyan az állományukat, azonban a bővülés mértéke csökkenő. A júniusi index érték két alszektorban, a vendéglátásban és az egyéb turisztikai szektorokban pozitív, míg a szálláshely-szolgáltatás reprezentánsai inkább stagnálást várnak. Ez az index 2022 júniusában kissé meghaladta a GKI EU számára végzett konjunktúrakutatásában mért, szolgáltatási szektorra számított index értékét (+6), ugyanakkor megegyezett a nemzetgazdasági átlaggal.

A vállalkozások átlagos üzleti helyzete az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest javult, +26 ponton állt 2022. júniusban. Májushoz képest azonban 4 ponttal csökkent a mutató értéke. A mutató mindhárom alszektorban pozitív, de a vendéglátásban a legalacsonyabb. Az üzleti tevékenység eredményének indexe a következő három hónapra a jelenhez képest +14 ponton áll, mely közepesen erős javulást jelent, ugyanakkor az előző hónapban zajlott felméréshez képest romlást.
A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 50%-a növekedést vár a vendégéjszakák számában, míg a vendéglátásban működők 38%-a vár vendégforgalom növekedést.

A szolgáltatók 80 százaléka árat emelt


A turisztikai cégek 85%-a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan, míg a fennmaradó 15% szerint nem változtak e költségei. A költségnövekedés átlagosan 21%-ot tett ki. A cégek 80%-a számolt be szolgáltatási árainak növekedéséről az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan. Az áremelkedés átlagosan 14%-ot tett ki. A következő 3 hónapban a cégek 35%-a tervez emelni, utóbbiak döntő többsége a közelmúltban is emelt és a közeljövőben is emelni fog.
A turisztikai cégek 26%-a gondolkodik a következő 1 évben fejlesztésben, mely alacsonyabb arány, mint az 1 hónappal ezelőtt mért 45%. A fejlesztést megvalósítók közel háromnegyedénél e fejlesztések főként a szezon kezdetével már elkezdődtek és azóta be is fejeződtek.

A bővebb elemzést a csatolmányban olvashatják.


Körkép Budapest gyógyfürdőiről – ez várható 2025-ben

Körkép Budapest gyógyfürdőiről – ez várható 2025-ben 

Tény, hogy egyik legfontosabb turisztikai vonzerőnk, a fővárosi történelmi fürdőinek egy része felújításra szorul.
Kakasozás és pittyezés: majális a Skanzenben

Kakasozás és pittyezés: majális a Skanzenben 

Májust gyakran nevezik zöld hónapnak, hiszen a természet, a fák és virágok újjászületésének ideje.
A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten

A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten 

Három nő, három művészeti ág, egy közös nyelv: megnyílt a PRIMAVERA kiállítás a FISE Galériában.
Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál

Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál 

Június 7-én és 8-án rendezik meg negyedik alkalommal Békéscsabán, Békésen és Gyulán a Háromváros Kerékpáros Fesztivált .
Programhegyek az Európa-napon

Programhegyek az Európa-napon 

Izgalmas programokkal és hasznos információkkal várják a szervezők az érdeklődőket az Európa-napon és az immár hagyományos EU-s futáson.
Kék Zóna Noszvajon

Kék Zóna Noszvajon  

Különleges eseménynek adott otthont a Nomád Hotel & Glamping.
Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat

Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat 

Hatvanhárom pályázat érkezett a MaReSz idei versenyére.
Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar

Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar 

Június 11-én először lép fel önálló koncerttel Magyarországon a Biffy Clyro.
Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?

Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?  

Egy hétvégi séta vagy reggeli kocogás során, ahogy a városban haladunk, láthatjuk, hogy rengeteg bolt kirakatán található fólia vagy valamilyen matrica. Ezek többféle célt szolgálhatnak, amelyek közül az első a figyelemfelkeltés. Ez egy jól bevált offline marketingeszköz, amit érdemes minden vállalkozásnak használnia.
Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány

Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány 

A Győr-Moson-Sopron vármegyei Rábapordányban is találtak ragadós száj- és körömfájásban fertőzött szarvasmarhát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.