Több éves történet már a 90/314/EGK, az utazási csomagot szabályozó közösségi irányelv modernebb idők kihívásainak való megfeleltetése. Felülvizsgálatát indokolják az utazási piac internet eljövetelével történt gyökeres változásai - tudtuk meg dr. Gyenizse Dorottyától, az NGM jogi főtanácsosától, az Utazás Kiállítás szakmai fórumának jogi workshopján.
Az új direktíva az internet előretörésével az útjukat egyre nagyobb számban egyénileg szervezőket védené, azaz terjesztené ki rájuk azt a jogszabályi és fogyasztói védelmet, ami az utazási irodákkal utazási szerződést kötőket eddig megillette. A védelem biztosításának szükségességét az EU egy éve határozatban mondta ki.
Mint arra az unió is rávilágított, az EU állampolgárainak 67%-a úgy hiszi, hogy az interneten maguk összeállította csomagokkal ugyanaz a jogi védelem jár, mint az utazási irodáknál. A megfelelő szabályozás hiánya miatt azonban évi 1 milliárd eurót buknak az uniós polgárok.
A tervezet értelmében az utazási csomag fogalma kiterjedne az egyénileg online összerakott utakra, különös tekintettel a fapados légitársaságok kínálta „assisted travel arrangments” lehetőségekre. Avagy, amikor a diszkont szárnyas oldalán elérhető szolgáltatáshalmaz vesz rá minket egy repjegyből, szállásból, autóbérlésből álló csomag összeállítására. Szakmai információk szerint a fapadosok nem verik a brüsszeli asztal, hogy az új jogszabály hatálya rájuk is kiterjedjen. Különösen egy esetleges kaució ötlete nem nyerte el a tetszésüket.
Szintén vizsgálják a szállodák szállás mellé kínált egyéb szolgáltatásait, programszervezései körét, azt, hogy mi minősül házon belülinek, illetve kívülinek.
Mint az a workshopon elhangzott, a direktíva hatálya nem terjed ki a jogosulatlan utazásszervezésre szabályozására, továbbra is tagállami hatáskörbe utalva azt. Azonban szabályozná az egyelemű szolgáltatásokat, a nonprofit, alkalmi és kis létszámú utazásszervezéseket, melyek a hazai szakmai szervezetek, de a hatóságok vizsgálatai alapján is a kiskaput jelentik a feketézők számára.
Az utazási szerződést érintő változások szerint az aláírást követően árakat az üzemanyag árának vagy az adók mértékének változásakor lehetne emelni. 8 százaléknál nagyobb áremelés esetén egy másik utazást kell felajánlani, vagy vissza kell téríteni a költségeket.
Az út legkésőbb az utazás megkezdése előtti 7. napig ruházható át. A desztináción történt vis maior esetén, ha az utas a tervezett időben képtelen hazatérni az utazásszervező köteles biztosítani számára az eredetihez hasonló szállást, vagy maximum öt napig éjszakánként 125 eurót kicsengetni egy szobát. A bizottság ennél engedékenyebb lett volna a szakma javára; 3 napig éjszakánként legfeljebb 100 eurót sajtolt volna ki a szervezőkből.