2024. január elseje óta Könnyid László a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója. A szakember ebben a minőségében első interjúját a turizmus top 50-es kiadványának adta, amelyet a turizmus.com idéz.
A cél: 10 millió vendégéjszakával több legyen 2030-ra
Könnyid László szerint 2024 a növekedés éve lesz a nemzetgazdaság egészében, amihez a több mint 11,5 százalékos teljes GDP-hozzájárulással rendelkező turizmuságazat sokat tehet hozzá. Felidézte: a magyar turizmus már csak egy hajszálnyira van a 2019-es, a háború és járvány előtti rekordév eredményétől. A szálláshelyi bevételek 2023-ban az előző évhez képest 23 százalékkal – azaz infláció feletti mértékben – nőttek, és elérték a 859,5 milliárd forintot.
A jövőt illetően elmondta: 2030-ra mintegy 10 millió vendégéjszaka-többlet elérése a feladatuk. A hangsúly a hatékonyságon van, hiszen mindezt nem (feltétlenül) arányosan több vendég megnyerésével szeretnék elérni. Olyan területeken szeretnék a salestámogatást valamint a nemzetközi értékesítést megerősíteni, ahol ezek a ráfordítások a lehető legjobban hasznosulnak.
Könnyid László szerint szemléletváltás, új nézőpontok bevezetése mindenképpen indokolt lesz, hiszen eltérő feladatokat és fókuszokat igényel a nemzetközi szinten már jelenleg is önálló brandként megjelenő főváros külpiaci értékesítése, mint a magyar vidék piacra vitele. Utóbbihoz szerencsére óriási segítség, hogy elkészült a hazai térségek, köztük is a zászlóshajónak számító Balaton márkakoncepciója - mondta az MTÜ vezérigazgatója.
2024-től azt várja Könnyid László, hogy a hazai vendégforgalom ismét erőteljesen, mind a 2022-es, mind a 2019-es szintet meghaladóan növekszik majd. Emellett az európai trendeknek megfelelően nő majd a beutazóforgalom hazánkban, de szeretnék, ha ezt a növekedést elsősorban a minőségi turisztikai szolgáltatások iránt fogékony, magas költésű utazók biztosítanák.
Mi lesz a munkaerőhiánnyal?
Könnyid László beszélt a jogszabályi környezetről is, amelyet szerinte úgy kell alakítani, hogy az a turizmus fejlesztését, a turisztikai szereplők versenyképességének erősítését szolgálja. Erre jó példának tartja a az online szállásközvetítés törvényi szabályozásának az emlékezetes Booking-botrány nyomán folyamatban lévő módosítását. Továbbá elengedhetetlennek tartja, hogy a változtatások előkészítésénél és kidolgozásánál a turisztikai szakmai szervezeteket is bevonjuk, hogy az új szabályozás valóban hatékony és fenntartható legyen.
Beszélt a munkaerőhiány kapcsán a külföldi munkaerő kérdéséről is. Úgy látja: be kell látni, hogy a magyar munkaerőpiacról nem lehet maradéktalanul megoldani valamennyi, a gazdasági növekedés szempontjából kiemelten fontos ágazat humánerőforrás-gondját, ami a turizmusban is jelentkezik. Így, akár ha csak ideiglenes jelleggel is, jó, ha külföldi munkavállalókkal töltik be ezeket a munkaköröket, hiszen nem sérülhet a termelékenység.
Ezzel együtt nem szabad szem elől tévesztenünk, hogy továbbra is fontos a turisztikai oktatás fejlesztése és a fiatalok körében való népszerűsítése
- mondta Könnyid László.