A Vígadó téren, a Marriott Hotel előtt, a hetes dokknál lágy zene fogadott minket - sajtótájékoztatóra érkeztünk a Legenda hajóra. Amikor hópelyhek keztek hullani körülöttünk, a hajó elindult.
Az eseményen Révész Máriusz kormánybiztos elmondta, hogy a Nyaralóhajózás Programot 2017-ben jelentették be, és idén, a májusig megérkező 10 hajóval indul a próbaüzeme, hogy aztán 2020-ban már 20, a MAHART tulajdonában lévő hajó szelje a Tisza víztükrét. A beszerzés 90 millió forinttal került kevesebbe az eredeti tervekhez képest, így 1,51 milliárd forintot tett ki. A Program teljes költségvetése 4,66 milliárd forint, amelyből a hajók beszerzésén túl a kikötők építése is megvalósul.
A nyaralóhajók egyik újdonsága abban rejlik, hogy a hajókat bárki, hajóvezetői engedély nélkül bérelheti ki, és közlekedhet vele az érintett folyószakaszokon. Természetesen egy gyorstalpaló tanfolyamon részt kell venni, mielőtt valaki megkapja a kulcsokat, de a tájékoztatás szerint a szabályok megismerése és a működtetési útmutatások elsajátítása nagyjából fél órát vesz igénybe.
Jelenleg még a szigorú szabályok miatt szükséges a hajós jogosítvány, de Sztilkovics Szávó, a MAHART vezérigazgatója elmondta, hogy a program elindulásáig enyhül az ezt érintő jogszabály.
A Magyarországi Nyaralóhajózás Program elindításával hazánk előkelő körbe kerül: jelenleg 14 Európai országban elérhető a nyaralóhajózás, Magyarország lesz a 15. a sorban, amivel felkerül ennek a speciális turisztikai szolgáltatásnak a térképére. Ez az üdülési forma várha-tóan éppen annyira szól majd a hazai közönségnek, mint a külföldről idelátogatóknak.
A fejlesztéseknek köszönhetően a következő évek során a Tisza-tó, Felső-Tisza, Bodrog térsége kedvelt turisztikai célponttá válhat. A Tisza nemzetközi víziút, mégsincs kikötője az említett szakaszon.
Sztilkovics Szávó, a MAHART vezérigazgatója elmondta, hogy a kikötői infrastruktúra közbeszerzési eljárásához szükséges műszaki, engedélyezési, jogi környezet előkészítése (környezeti hatástanulmány, vízjogi engedélyeztetések, közmű egyeztetések) megtörtént, a tervezési folyamat lezárult, a létesítési engedélyek rendelkezésre állnak. A kiskikötők és a kiskörei báziskikötő megvalósításának közbeszerzése 2018. december 20-án kiírásra került.
A szabadidős hajózás életre keltése érdekében húsz helyen létrehozásra kerülő közcélú kikötési pontok és kulturált parti létesítmények nem kizárólag a nyaralóhajózás érdekében, hanem minden vízi jármű számára (kishajók, kajakok, kenuk stb.) jönnek létre, ezért várhatóan a kishajós élet fejlődését is maga után vonja majd. Az érintett 400 folyamkilométer jelentős része gyönyörű környezetben, Natura 2000 természetvédelmi területen található. A programnak köszönhetően ezeken a területeken a kishajók szennyvíz- és tankolási problémáira is megoldást nyújtanak. Mindemellett fontos kiemelni a szervizpontok jelentőségét és a vízirendészetel való együttműködést is.
Révész Máriusz kérdésre elmondta, a szakaszon akár 100-200 nyaralóhajó is kényelmesen üzemelhet.
Épp a Lánchíd alatt haladtunk, amikor a kormánybiztos arról beszélt, hogy a folyó szerepet játszhat a régió együttműködésében, a program ki fogja kényszeríteni az együttműködést, összefogást annak érdekében, hogy Sátoraljaújhelytől a Tisza-tóig közös turisztikai célponttá válhasson a térség.
Francia hajók magyar vizeken
A nyílt közbeszerzésre egyetlen pályázat érkezett, az Európában, hajóépítés tekintetében piacvezető cégtől, a Nicols-tól, akik eddig már több mint 600 nyaralóhajót gyártottak. A nemzetközi jelentőségű cég 95 ezer példányban megjelenő katalógusaiban 2020-ban már Magyarország is szerepel. A vállalatot széles körben ismerik, honlapja 8, kiadványai 7 nyelven is elérhetőek. Segítségükkel kétszáz utazásszervező kínálatába kerül be a magyar nyaralóhajózás. A Nicols elnöke, Alain Mousset a sajtótájékoztatón felajánlotta, hogy szívesen végighajózza az érintett szakaszt, és tapasztalatait, fejlesztési javaslatait megosztja a programban érintettekkel.
A 2019 májusáig 4 db 4 személyes, 2db 6 személyes és 4 db 8 személyes hajó érkezik meg a próbaüzemre. A fedélzetről és a kabinból egyaránt könnyen irányítható, a gyártó elmondása alapján modern, elegáns, biztonságos és kényelmes hajók ezek.
Mindez a gyakorlatban
A sajtótájékoztatón továbbá azt is megtudtuk, hogy egy főre, egy napra 12-18 ezer forintba kerül a hajók bérlése. A szezon március vége és október eleje között tart, és a tapasztalatok alapján nagyjából 14-16 hét üzemidővel érdemes számolni. Révész Máriusz szerint normális piaci körülmények között a legrosszabb esetben 12 év, optimális esetben pedig 7 év a hajók beszerzési költségének megtérülése, élettartamuk pedig nagyjából 35 év.
Mi a nyaralóhajózás?
A nyaralóhajózás a kedvtelési célú belvízi, turisztikai hajózásnak az a formája, amely hajóvezetői engedély nélkül vezethető, szállást is nyújtó, lassú járású motoros hajókon teszi lehetővé az önálló nyaralást az erre alkalmas, engedélyezett vízterületen (folyó, tó, víztározó, csatorna) a kora tavasztól késő őszig tartó szezonban.
A nyaralóhajók kifejezetten erre a felhasználásra készülnek, körben védett hajótest, biztonságos és egyszerű használat jellemzi őket, bérbevételük feltétele a betanítás. A nyaralóhajózáshoz szükséges vízterület lehet mesterséges és élővíz egyaránt, melynek a hajózáshoz szükséges mélysége, lassú sodrása és akadálymentessége biztosítható.
A nyaralóhajózás során naponta általában legfeljebb 4-5 óra a tényleges hajózás. A hajózáson kívül a vízi út 30 km-es környezetén belül minden természeti, építészeti, egyházi és régészeti látnivaló, múzeum és kiállítás, szórakoztató- és élményközpont, szabadtéri előadás, koncert, bor- és gasztrokulturális helyszín potenciális idegenforgalmi célpontként szerepel.