Nyaralni hajón, belföldön

A Magyarországi Nyaralóhajózás Program próbaüzeme idén indul, ennek részleteit a MAHART Zrt. és az Aktív Magyarország Kormánybiztosság közös sajtótájékoztatóján ismerhettük meg, ahol megszólaltak a közbeszerzésen nyertes francia cég képviselői is.

A Vígadó téren, a Marriott Hotel előtt, a hetes dokknál lágy zene fogadott minket - sajtótájékoztatóra érkeztünk a Legenda hajóra. Amikor hópelyhek keztek hullani körülöttünk, a hajó elindult.

Az eseményen Révész Máriusz kormánybiztos elmondta, hogy a Nyaralóhajózás Programot 2017-ben jelentették be, és idén, a májusig megérkező 10 hajóval indul a próbaüzeme, hogy aztán 2020-ban már 20, a MAHART tulajdonában lévő hajó szelje a Tisza víztükrét. A beszerzés 90 millió forinttal került kevesebbe az eredeti tervekhez képest, így 1,51 milliárd forintot tett ki. A Program teljes költségvetése 4,66 milliárd forint, amelyből a hajók beszerzésén túl a kikötők építése is megvalósul.

A nyaralóhajók egyik újdonsága abban rejlik, hogy a hajókat bárki, hajóvezetői engedély nélkül bérelheti ki, és közlekedhet vele az érintett folyószakaszokon. Természetesen egy gyorstalpaló tanfolyamon részt kell venni, mielőtt valaki megkapja a kulcsokat, de a tájékoztatás szerint a szabályok megismerése és a működtetési útmutatások elsajátítása nagyjából fél órát vesz igénybe.
Jelenleg még a szigorú szabályok miatt szükséges a hajós jogosítvány, de Sztilkovics Szávó, a MAHART vezérigazgatója elmondta, hogy a program elindulásáig enyhül az ezt érintő jogszabály.

A Magyarországi Nyaralóhajózás Program elindításával hazánk előkelő körbe kerül: jelenleg 14 Európai országban elérhető a nyaralóhajózás, Magyarország lesz a 15. a sorban, amivel felkerül ennek a speciális turisztikai szolgáltatásnak a térképére. Ez az üdülési forma várha-tóan éppen annyira szól majd a hazai közönségnek, mint a külföldről idelátogatóknak.

A fejlesztéseknek köszönhetően a következő évek során a Tisza-tó, Felső-Tisza, Bodrog térsége kedvelt turisztikai célponttá válhat. A Tisza nemzetközi víziút, mégsincs kikötője az említett szakaszon.
Sztilkovics Szávó, a MAHART vezérigazgatója elmondta, hogy a kikötői infrastruktúra közbeszerzési eljárásához szükséges műszaki, engedélyezési, jogi környezet előkészítése (környezeti hatástanulmány, vízjogi engedélyeztetések, közmű egyeztetések) megtörtént, a tervezési folyamat lezárult, a létesítési engedélyek rendelkezésre állnak. A kiskikötők és a kiskörei báziskikötő megvalósításának közbeszerzése 2018. december 20-án kiírásra került.
A szabadidős hajózás életre keltése érdekében húsz helyen létrehozásra kerülő közcélú kikötési pontok és kulturált parti létesítmények nem kizárólag a nyaralóhajózás érdekében, hanem minden vízi jármű számára (kishajók, kajakok, kenuk stb.) jönnek létre, ezért várhatóan a kishajós élet fejlődését is maga után vonja majd. Az érintett 400 folyamkilométer jelentős része gyönyörű környezetben, Natura 2000 természetvédelmi területen található. A programnak köszönhetően ezeken a területeken a kishajók szennyvíz- és tankolási problémáira is megoldást nyújtanak. Mindemellett fontos kiemelni a szervizpontok jelentőségét és a vízirendészetel való együttműködést is.
Révész Máriusz kérdésre elmondta, a szakaszon akár 100-200 nyaralóhajó is kényelmesen üzemelhet.



Épp a Lánchíd alatt haladtunk, amikor a kormánybiztos arról beszélt, hogy a folyó szerepet játszhat a régió együttműködésében, a program ki fogja kényszeríteni az együttműködést, összefogást annak érdekében, hogy Sátoraljaújhelytől a Tisza-tóig közös turisztikai célponttá válhasson a térség.

Francia hajók magyar vizeken

A nyílt közbeszerzésre egyetlen pályázat érkezett, az Európában, hajóépítés tekintetében piacvezető cégtől, a Nicols-tól, akik eddig már több mint 600 nyaralóhajót gyártottak. A nemzetközi jelentőségű cég 95 ezer példányban megjelenő katalógusaiban 2020-ban már Magyarország is szerepel. A vállalatot széles körben ismerik, honlapja 8, kiadványai 7 nyelven is elérhetőek. Segítségükkel kétszáz utazásszervező kínálatába kerül be a magyar nyaralóhajózás. A Nicols elnöke, Alain Mousset a sajtótájékoztatón felajánlotta, hogy szívesen végighajózza az érintett szakaszt, és tapasztalatait, fejlesztési javaslatait megosztja a programban érintettekkel.

A 2019 májusáig 4 db 4 személyes, 2db 6 személyes és 4 db 8 személyes hajó érkezik meg a próbaüzemre. A fedélzetről és a kabinból egyaránt könnyen irányítható, a gyártó elmondása alapján modern, elegáns, biztonságos és kényelmes hajók ezek.

Mindez a gyakorlatban

A sajtótájékoztatón továbbá azt is megtudtuk, hogy egy főre, egy napra 12-18 ezer forintba kerül a hajók bérlése. A szezon március vége és október eleje között tart, és a tapasztalatok alapján nagyjából 14-16 hét üzemidővel érdemes számolni. Révész Máriusz szerint normális piaci körülmények között a legrosszabb esetben 12 év, optimális esetben pedig 7 év a hajók beszerzési költségének megtérülése, élettartamuk pedig nagyjából 35 év.

 

Mi a nyaralóhajózás?

A nyaralóhajózás a kedvtelési célú belvízi, turisztikai hajózásnak az a formája, amely hajóvezetői engedély nélkül vezethető, szállást is nyújtó, lassú járású motoros hajókon teszi lehetővé az önálló nyaralást az erre alkalmas, engedélyezett vízterületen (folyó, tó, víztározó, csatorna) a kora tavasztól késő őszig tartó szezonban.
A nyaralóhajók kifejezetten erre a felhasználásra készülnek, körben védett hajótest, biztonságos és egyszerű használat jellemzi őket, bérbevételük feltétele a betanítás. A nyaralóhajózáshoz szükséges vízterület lehet mesterséges és élővíz egyaránt, melynek a hajózáshoz szükséges mélysége, lassú sodrása és akadálymentessége biztosítható.
A nyaralóhajózás során naponta általában legfeljebb 4-5 óra a tényleges hajózás. A hajózáson kívül a vízi út 30 km-es környezetén belül minden természeti, építészeti, egyházi és régészeti látnivaló, múzeum és kiállítás, szórakoztató- és élményközpont, szabadtéri előadás, koncert, bor- és gasztrokulturális helyszín potenciális idegenforgalmi célpontként szerepel.

 

 

 


Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni!

Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni! 

Egy friss kutatás eredményeiről számolt be Sulyok Judit, a Pannon Egyetem Turizmus Intézeti Tanszékének tudományos munkatársa a Veszprémben tartott Balaton Konferencián, május 2-án.
Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái

Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái 

Az Évgyűrűkben őrzött történetek – Magyarország fáinak titkos meséi című fotókiállítást május 4-én nyitják meg Badacsonyörsön.
Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza

Siófokról indul a Tour de Hongrie legizgalmasabb befutó szakasza 

Május 12-én igazi világsztárokkal is találkozhatunk!
Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján

Kedvezmények a főváros hivatalos applikációjának születésnapján 

Május 1-jén ünnepelte az ÉnBudapestem applikációja az első születésnapját.
Szibériai tokhalak a Balatonban?

Szibériai tokhalak a Balatonban? 

A Balatonban megjelenő lénai tokok minden bizonnyal a vízgyűjtőn létesült halgazdálkodási létesítményekből szökhettek meg.
Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő

Nagy Márton Hévízen: a gyógyturizmusé, az egészségturizmusé a jövő 

Nemzetgazdasági miniszter: a nyugati világ elöregszik, nő az idősek aránya, ebből adódóan sokkal nagyobb lesz a kereslet az egészségturizmusra.
Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon

Fővárosi fölény az idei Szakma Sztár Fesztiválon 

Harmincöt budapesti tanuló állhatott dobogóra a Szakma Sztár Fesztiválon.
Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens

Ez az első magyar AI alapú éttermi asszisztens 

Már több mint húsz étterem használja.
ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től

ESG jelentés az OPUS GLOBAL Nyrt.-től 

Az előremutató jelentésben a jó gyakorlatok mellett a lehetőségeket is feltárták, mellyel megjelölték a cégcsoport fenntarthatósági tevékenységének irányait is.
Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon

Rekordok dőlhetnek meg az idei Ultrabalatonon 

Több mint huszonötezren vesznek részt Magyarország legnépesebb tömegsport rendezvényén.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.