A pályázatokat novemberig lehet benyújtani, decemberben lesz eredményhirdetés, a kivitelezés pedig várhatóan 2017-ben indulhat.
A belvárosi Duna-partok és a csatlakozó vízfelületek adottságaikhoz képest alulhasznosítottak, a kikötők rendezetlenek, a zöldfelületi rendszer hiányos, az alsó rakpart közúti forgalma pedig elszigeteli a folyót a várostól - olvasható a közleményben.
A projekt célja, hogy az elmúlt években megújított belvárosi köztérhálózat a Duna-partra is kiterjedve szerves kapcsolatot teremtsen a város és a folyó között. A pesti alsó rakparton zöldfelületekkel tagolt gyalogos sétányt és kerékpárút terveznek. A közúti forgalom ugyan megmarad, de irányonkénti egy sávban, csillapítva, korlátozott teherforgalommal és átszervezett parkolással. A rakpartok pezsgő városi élettérré alakítását szolgálja majd a 2-es villamos viaduktja alatt található, jelenleg kihasználatlan helyiségek közösségi és kereskedelmi célú hasznosítása.
A Széchenyi tér a környező csillapított forgalmú utcák hálózatához kapcsolódó, a tér gyalogos és kerékpáros bejárhatóságát szolgáló, a közúti szerephez igazodó formában újulhat meg. Ehhez hasonlóan a Belgrád rakparton is megmaradna a jelenlegi forgalmi funkció és kapacitás, de az irányhelyes közúti sávok kialakításával és a szervizút megszüntetésével már nagyobb teret lehet biztosítani a gyalogos és kerékpáros funkcióknak.
Cél a rendezetlen állapotú belvárosi kikötőhálózat megújítása is. Olyan közcélú úszóműrendszer jöhet létre, mely nem csak a közszolgáltatási (BKK) hajójáratok, hanem a városnéző hajók egy részének kikötésére is szolgál majd. E mellett a rekreációs lehetőségeket kínáló, művészeti események - kiállítások, koncertek, előadások - befogadására is alkalmas, kávézóknak is helyet adó úszóművek a kikapcsolódás és a városi élet régóta várt új szinterei lehetnek.
Az elmúlt években dinamikusan növekvő szállodahajó-forgalom számos funkcionális, üzemeltetési és városképi problémát jelent, melyeket a szállodahajók kikötési lehetőségeinek átfogó fejlesztésével lehet megoldani. Ennek érdekében a pályázat foglalkozik a Belgrád rakparti nemzetközi hajóállomás részleges funkcióváltásával és a terület közcélú hasznosításával is. A belvárosi Duna-partok fejlesztése három szakaszban, a finanszírozási lehetőségektől függő ütemezésben valósulhat meg a következő években.
Az első szakasz a pesti belvárosi partszakasz - V. kerület -, a második szakasz a pesti oldal északi meghosszabbítása a Dagály Úszóközpontig - V. és XIII. kerület -, a harmadik szakasz pedig a budai belvárosi partszakasz, I-II. kerület.
A leginkább frekventált pesti belvárosi part átépítéséhez kapcsolódva, a Fővárosi Közgyűlés áprilisi ülésén döntött a Kossuth tér és Dagály Úszóközpont közti gyalogos-kerékpáros sétány kialakításáról. Ez a szakasz a 2017-es budapesti vizes világbajnoksághoz időzítve a kormánnyal együttműködve újulhat meg. Budán a Kolosy tér és Döbrentei tér közti part megújítása hosszabb távon ütemezett program keretében történhet meg, ennek részeként a Várkert Bazár környezetének forgalomcsillapítása 2014-ben már megtörtént, míg a Bem rakpart a budai fonódó villamoshálózat kiépítéséhez kapcsolódva újul meg.
A Fővárosi Önkormányzat a pesti belvárosi Duna-part fejlesztését európai uniós támogatással, a Széchenyi 2020 keretében, a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Programban szeretné finanszírozni.
Forrás: MTI