Az EFOP-3.3.6-17-2017-00011 számú pályázat megvalósítása 2017. szeptember 1-én kezdődött a Pécsi Állatkert Közhasznú Nonprofit Kft., a Janus Pannonius Múzeum és a Dél-Pannon Múzeumokért Közhasznú Egyesület konzorciumában - tájékoztatták lapunkat a projekt résztvevői.
A Mecseki Természettudományos Élményközpont oktatási helyszínei a Pécsi Állatkert területén kerültek kialakításra. A szakmai tervben vállalt helyszínek további egy térrel bővültek a szabadtéri foglalkozások magasabb szakmai színvonalon történő megvalósítása érdekében. Az Állatkert északi területén található erdei ház teljes átalakításon esett át. A korábban tartózkodásra teljesen alkalmatlan épületből egy 40 fő befogadására alkalmas modern, digitális oktatási eszközökkel ellátott, bútorozott oktatóterem lett. Az Állatkert eddig zárt, nem használt területein egy 15 állomásból álló, hangos-, interaktív- és információs táblákkal felszerelt tanösvényt alakítottak ki, amely bemutatja a haza növény és állatvilág, élőhely típusok jellegzetességeit. Új elemként jött létre egy színpaddal és padokkal ellátott, szintén 40 fő fogadására alkalmas helyszín, amely vetélkedők, versenyek, témanapok megrendezése során időjárás függvényében használható teret nyújt.
2018 szeptemberében átadták a pályázat során oktatási céllal is alkalmazott, Kárpát-medencei ősmaradványokból létrehozott kiállítást. A főépület a pályázat keretében beépített, emeletenként külön is üzemeltethető hangszórórendszerrel lett felszerelve, így a visszhangos, szűk, kanyargós terekben is lehetőség nyílik az oktatási foglalkozások megtartására. Az Állatkert korábban már elkészült oktatóterme a pályázatnak köszönhetően modern, digitális és oktatást, demonstrációt segítő eszközökkel gazdagodott, továbbá a korábban üres vitrinek feltöltése oktatási tablókkal, szemléltető ábrákkal megtörtént.
A projekt megvalósítói ezen kívül nagy hangsúlyt fektettek az innovatív élménypedagógiát segítő eszközök, szoftverek, alkalmazások beszerzésére is. A foglalkozásokon résztvevők így nem csak az információs táblákon, első generációs interaktív eszközökön, táblákon keresztül kaphatnak új ismeretanyagot, hanem a telefonjukon, vagy akár más, modern technikai eszközön keresztül is.
A beszerzések közül kiemelendő a rendkívül innovatív VR- és az AR-alkalmazás. Az előbbi a virtuális szemüvegek használatához kapcsolódó alkalmazás, amely 11 olyan földtörténeti korba kalauzolja el a felhasználót, melyek Pécs és a Mecsek ősi környezetét, valamint a Kárpát-medence évmilliókkal ezelőtti tájait kívánják modellezni és bemutatni. Az AR-alkalmazás segítségével a diákok saját androidos vagy iOS-es okostelefonjuk által lehetnek részesei a kiterjesztett valóságnak. Az élményközpont látogatása során tíz speciális jelzéssel (markerrel) találkozik a résztvevő, amiket mindenki a saját okostelefonjára letöltött ARcheoZoo-alkalmazás segítségével olvashat be. A projekt során elkészített kincskereső alkalmazás, amely az élményközpont területén GPS alapon vezeti végig a felhasználókat egy virtuális „akadálypályán”, akiknek minden állomáson természettudományos kérdéseket, feladványokat kell megoldania.
Mindezek elkészülését követően a Mecseki Természettudományos Élményközpont 2018. december 14-én megnyitott és 2019. január 7. napjától 2021. december 17. napjáig fogadhatta a Baranya megyei diákok ezreit a különböző foglalkozási formákban megtartott programokon.