Ilyenkor a vendégek életkora megnő, a gyerekek mellett, a fiatal felnőttek, egyetemisták is kevesebben vannak, miközben az idősebb baráti társaságok, párok és szingli utazók száma emelkedik a szállodákban.
A tipikus őszi vendég fogyasztási szokásai jelentősen eltérnek a nyári átlagos utazó elvárásaitól. Ezt próbálják kihasználni a szállodák is a következő hónapokban.
Az őszi vendégek aktívabbak
A kedvezőbb időjárásnak köszönhetően ebben az időszakban az aktívabb pihenést, a természetjárást, a vitorlázást és a kerékpározást kedvelő turisták is jelentős számban érkeznek a régióba. A kerékpárosok rendkívül magas száma azóta növekedett meg, amióta befejeződtek azok a fejlesztések, amelyek azt teszik lehetővé, hogy körbe is tudják tekerni a tavat az ide érkezők. Mint ismert: idén tavasszal az ország legnagyobb földrajzi kiterjedésű és legkomplexebb kerékpáros turisztikai fejlesztési projektje zárult a Balatonnál. A teljes fejlesztési projekt 1,2 milliárd forint EU-s támogatásból és 150 millió forint hazai forrásból valósult meg. Ennek köszönhetően nem csak a parton kerékpározhatnak az ide látogatók, de az új utak és hasznos tábláknak köszönhetően a távolabb eső települések is jól bejárhatók. A bringás felfedezők útvonalának kijelölésében a BalatonBike365 applikáció is segédkezik, amely olyan szállásokat, éttermeket, cukrászdákat is megmutat, amelyek az őszi időszakban is nyitva vannak.
A szeptemberi turisták többsége nem a lángost keresi
Sok esetben az őszi vendégek igényesebbek az átlagnál. Ők kimondottan tudatosan keresik a minőségi, helyi alapanyagokat is használó vendéglátóegységeket. Megélénkül a borturizmus is. Ilyenkor több ezer látogató köti össze kirándulását egy-egy pincészet felkeresésével, esteleg egy-egy szüreti fesztivál meglátogatásával. Ezek az események nem csak az igényes borfogyasztókat, de a kulturális rendezvények iránt érdeklődő vendégeket is várják. Jó példa erre Badacsonyi Szüret (szeptember 8-10.), vagy a balatonszárszói Szüreti Mulatság, (szeptember 9. ) és a Balatonalmádi lakónegyedében megrendezendő Vörösberényi Szüreti Vigadalom (szeptember 9.), de Balatonföldváron lesz sörfesztivál is. (szeptember 15-16.– Oktoberfest)
Hogyan látják az őszi szezont a szállodák, éttermek?
„A nyár nem azért volt szörnyű, mert általában túl drága a Balaton. Leginkább az időjárás nem volt kedvező, a szezon közepén volt olyan nap a strandokon, amikor több gumicsizmát lehetett eladni , mint lángost. Szállodánkban már a nyáron elfogytak az őszi reklámcélra gyártott esőkabátjaink, esernyőink. A jobb idő beköszöntével azonban kimondottan magas volt szobáink foglalási aránya"- elemezte az ide szezont Antal Bernadett, az alsóörsi Hotel Laroba vezetője.
Szerinte azok a szállodák lesznek az inflációs környezet nyertesei, amelyek olyan csomagajánlatokat képesek a vendégeknek nyújtani, amelyeknek köszönhetően azt érzi a vendég, hogy „megspórolta” a drága éttermi étkezés költségeit. A reggelit, ebédet és vacsorát tartalmazó ajánlatok most sokkal kelendőbbek. Egy-egy ilyen menüt magában foglaló két éjszakás balatoni kaland, most 30.000 forinttal is olcsóbb lehet annál, mint amennyiért augusztus közepén juthattak hozzá a turisták.
A fogyasztói szokások változásáról számolt be Varga László, a Supaa levesbár tulajdonosa is. Szerinte a Balaton környékére és a Veszprém -Balaton 2023 fesztivál rendezvényeire érkező több ezer vendég étkezési szokásain is meglátszik a turizmus átrendeződése. A magasabb árakért jobb minőséget várnak el a fogyasztók. Általában nem az adagok nagyságát nézik, ahogy ezt korábban tették, a többség szeretne igazán jót enni pénzéért. Varga szerint ez a tendencia folytatódni fog az őszi szezonban is.
A sajtónak is köszönhető, hogy jól teljesít a Balaton
Fekete Tamás, a Balatoni Turizmus Szövetség alelnöke szerint: a média jelentős részének pozitív hozzáállása is segít abban, hogy a főszezonon kívüli időszakok is egyre jobban teljesítenek a régióban. Jó példa erre a tavasz, amikor a Balaton Fagyija választás, a Nyitott Balaton akció ideje alatt megvalósult mintegy száz program, valamint a kerékpáros turizmus fejlesztését célzó események is bekerültek a média látóterébe. A több tízmillió forint értékű, érdekes és szakszerű tudósításnak köszönhetően, több tízezren kaptak kedvet ahhoz, hogy legalább egy-egy napra a régióba utazzanak.
Forrás: Balatoni Turizmus Szövetség