Új mutató jelzi a turisztikai ágazat prosperitását

Új mutatót, a turizmus minden alágazatára kiterjedő, reprezentatív Turizmus konjunktúra indexet (tki) dolgoztak ki turisztikai szervezetek a GKI Gazdaságkutatóval közösen, hogy havi gyakorisággal mérjék az ágazati konjunktúra várható alakulását, és a piaci trendeket - jelentették be sajtótájékoztatón szerdán Budapesten. A tki májusban plusz 12-es értéket mutatott a mínusz 100 és plusz 100 közötti skálán.

Az új mérőszámot a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal (MTSZA) és a GKI-val közösen dolgozta ki, az index jelentőségét felismerve azonban a legtöbb szakmai szövetség - szállodaszövetség, utazási irodák szövetsége - is támogatta - ismertette Gál Pál Zoltán, a VIMOSZ elnöke. Hozzátette: a mutató a járvány utáni helyzet valós felmérésének eszköze, kellő figyelmet fordít a kkv-k véleményére, mivel az ágazat túlnyomó többségét ezek a cégek alkotják, miközben a statisztikai hivatal sem méri az ötnél kevesebb dolgozót foglalkoztatók adatait.

Rendszeres megjelenése segíti majd a szakma szereplőit, támpontot ad a döntésekhez. Eddig nem volt reprezentatív felmérés, amely valós képet adna a szektor szereplőinek várakozásairól - mutatott rá. Áprilisban tesztjelleggel zajlott az első felmérés, ezt májusban az első "éles" kutatás követte, mostantól pedig havonta jelentetik meg a konjunktúraindexet - mondta, és jelezte, a német társszövetség szintén havonta készít konjunktúraindexet, az ENSZ Turisztikai Világszervezete (UNWTO) pedig negyedévente.

Udvardi Attila, a GKI igazgatója ismertette: a tágabb értelemben vett turisztikai ágazat - szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás, illetve egyéb turisztikai egységek, fürdők várakozásait mérik a kompozit mutatóval, amelyet az öt alindex átlagából számítanak az uniós módszertannak megfelelően. Az alindexek egyformán 20 százalékos súllyal szerepelnek, ezek a foglalkoztatás az elmúlt 3 hónapban és a következő 3 hónapban, a teljesítmény (üzleti helyzet és eredményesség) az elmúlt három hónapban és a következő három hónapban, valamint a működési költségek. Az első felmérés szerint a tki májusban plusz 12-es értéket mutatott a mínusz 100 és plusz 100 közötti skálán, ami az ágazat szereplőinek enyhe konjunktúraérzetét fejezi ki.

A vendéglátásban és a szálláshelyszolgáltatásban az átlagosnál optimistábbak a cégek, míg az egyéb turisztikai szektorokban kevésbé. A foglalkoztatotti létszám alakulása az elmúlt három hónapra vonatkozóan lassú ütemben növekvő munkaerőkeresletet mutat, plusz 8 ponton áll. Ez a következő három hónapban erősödni fog, plusz 22 ponton áll, ami közepesen erős munkaerőkeresletet fejez ki. A foglalkoztatás mutatója mindhárom alszektorban pozitív, ezen belül a szálláshely-szolgáltatásban a legmagasabb, plusz 18 pont - ismertette az igazgató. A cégek átlagos üzleti helyzete az elmúlt három hónapban az előző évhez képest javult, plusz 30 ponton áll, ezen belül leginkább a vendéglátásban javult. Létszám kategóriák szerint a 15 főnél többet foglalkoztató cégek üzleti helyzete sokkal jobban javult, mint a többi kategóriába tartózó cégé. A következő három hónapban a szállásadók 49 százaléka növekedést vár a vendégéjszakák számában, míg a vendéglátásban 62 százalék számít forgalomnövekedésre.

Kiemelte: az üzleti tevékenység eredménye a következő három hónapban a jelenlegihez képest plusz 26 ponton áll, ez közepesen erős javulást jelez, a mutató mindhárom szektorban ezen átlaghoz közeli értéket mutat. A turisztikai cégek 77 százaléka számolt be a működési költségek növekedéséről az elmúlt három hónapra vonatkoztatva, átlagosan 20 százalékról a teljes szektorban. A működési költségek indexe a következő három hónapban mínusz 25 ponton áll. Az áremelkedést - amely átlagosan 11 százalékos volt - főként a működési költségek drasztikus emelkedése generálta - állapították meg. Kitért arra is, májusban a turisztikai cégek 40 százaléka jelezte, hogy a következő három hónapban emelni fogja szolgáltatásainak árát, 59 százalékuk nem változtat, és mindössze 1 százalék jelzett csökkentést. A cégek 45 százaléka tervez a következő egy évben fejlesztést, és ezek 64 százalékánál a fejlesztések a szezonális alkalmazkodás miatt már el is kezdődtek. A fejlesztést tervezők aránya a vendéglátásban a legmagasabb - sorolta az igazgató.

Forrás: MTI


Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények 

Az idei évben különös figyelmet kap a Balaton négyévszakos turizmusa, míg a nemzetközi vendégek közül Szlovákia mutatkozik be különleges gasztronómiájával és kulturális örökségével.
 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.