2017. április végén indult az Európai Bizottság Kiváló Európai Desztinációk (EDEN) elnevezésű pályázata, amelynek idén a kulturális turizmus volt a témája. Magyarország legígéretesebb kulturális úti célját kereste a projekt hazai megvalósítója, a Magyar Turisztikai Ügynökség. A hazai verseny célja olyan térségi turisztikai desztinációk, turisztikai együttműködések kiválasztása és díjazása volt, amelyek helyi kulturális kínálatukhoz kapcsolódó turisztikai ajánlatukat magas színvonalon mutatják be a turisták számára, hozzájárulva a szezonalitás oldásához is.
Az egyik győztes idén a „Tündérmező öröksége - Középkori templomok útja a Felső-Tisza-vidéken” elnevezésű pályázat lett, ezt mutatta be most az MTÜ egy tanulmányút keretében a többi EDEN pályázónak és a korábban már nyertes desztinációk képviselőinek november 16-17 között. A Tündérmező öröksége – Középkori templomok útja a Felső-Tisza-vidéken elnevezésű pályázatban a zsűri különösen nagyra értékelte, hogy kisebb látványosságokat és határon túli vonzerőket is bekapcsolt az élményláncba. A térség a Kárpát-medence középkori templomokban egyik leggazdagabb régiója, a projekt emellett egyéb attrakciókat is felfűz a tematikus útra, és örökségtúráival a Felső-Tisza-vidék leglátványosabb természeti és kulturális örökségét tárja a turisták elé. Az útvonal területileg a magyarországi Szabolcs-Szatmár-Bereg, a romániai Szatmár és az ukrajnai Kárpátalja megyén halad keresztül, amelyet behálóznak a közös történelmi gyökerek.
Hogy mitől lehet a Felső-Tisza-vidék „ÉDEN”-i desztináció? Leginkább természeti és kulturális örökségében találjuk meg a válaszokat. Magyarországon kevés olyan vidék van, ahol ennyire autentikusan és nagy számban maradt fent a természet és a történelem kulturális öröksége. Ez a táj a magyarországi természettájak közül a legkevésbé érintett, a faji sokszínűség, a biológiai sokféleség még mindig fennáll, a mozaikos tájszerkezet itt kevésbé jellemző, a természet közeli állapotok gazdagsága, a természetvédelmi területek magas koncentrációja jellemzi.
A 11 éve hazánkban is egyfajta márkanevet képviselő EDEN (European Destinations of ExcelleNce - Kiváló Európai Desztinációk) pályázat a Magyar Turisztikai Ügynökség által Európa rejtett kincseit hivatott feltérképezni a különböző turisztikai termékek tematikája mentén. 2006 óta 27 különböző ország összesen 160 úti célja kapta meg az EDEN díjat. Minden kiválasztott desztináció képes minőségi, új célcsoportokat és speciális igényeket megszólítani és kiszolgálni, ezzel pedig olyan élménykínálat megteremtéséhez járul hozzá, amely rendelkezik 3-4 napos, 4 évszakos turisztikai programmal.
Forrás: Turizmus Online