Január második hetében ismét megnyitotta kapuit a ResoArt Villa bővített Zsolnay-kiállítása, amely a gyűjtemény legújabb, különleges darabjaival kibővülve várja ismét a látogatókat. Az újranyitás alkalmával mi is ott lehettünk.
Szabó András műgyűjtő és az általa alapított ResoArt Alapítvány 2023 őszén tette közkinccsé, és a Liget Budapest Projekt kulturális kínálatában látogathatóvá magángyűjteményét.
Az elmúlt közel másfél évben megtartott tárlatvezetések rendre teltházzal zajlottak, igaz, a közönség létszáma a villa méreténél adódóan eléggé behatárolt:
egyszerre 15-en lehetnek jelen az épületben. A látogatók száma így is elérte az 1500-at a nyitás óta eltelt másfél év alatt. A tárlatvezetések lehetőséget adnak arra, hogy a látogatók felfedezzék a szecessziós villaépület szépségét, és az ország legnagyobb Zsolnay magángyűjteményét.
Kié a gazdag magángyűjtemény?
Szabó András műgyűjtő, a ResoArt Alapítvány alapítója a ház tulajdonosa a most nyíló kiállítás kapcsán elmondta:
A Zsolnay-kiállítás bővítése különleges mérföldkő számunkra, hiszen a gyűjtemény nemcsak művészettörténeti jelentőséggel bír, hanem a művészetek fejlődését és a gyűjtés iránti szenvedélyt is tükrözi. Az új anyagok bemutatásával a látogatók még mélyebb bepillantást nyerhetnek Zsolnay Vilmos és a Zsolnay-gyár hatására, amely az iparművészet egyik legfontosabb szereplője volt.
A ház sajtóbejárásán a műgyűjtő nem volt jelen, helyette Csalló Krisztina kuratóriumi alelnök és Papp Csaba művészettörténész mesélt az új kiállítási darabokról, és arról, miképp sikerült aukciók során szert tenni rájuk, illetve megszerezni az egekig srófolt licitálások alkalmával.
Igazi időutazás – pécsi porcelángyárral, rigorózus családfővel és egy határokon átívelő, korántsem porcelántörékeny szerelemmel
A ResoArt Villa legújabb kiállítása lenyűgöző időutazásra invitálja a látogatókat, bemutatva a Zsolnay-gyár gazdag történelmi örökségét, amely az 1870-es évektől a II. világháborúig terjed.
A tárlat különleges darabjai között olyan páratlan alkotások szerepelnek, mint Zsolnay Teréz magyar népi motívumokkal díszített vázái, Zsolnay Júlia madarakat ábrázoló táljai, vagy Júlia későbbi férjének, a lengyel származású Sikorszki Tádé által tervezett dísztárgyak, amelyek tökéletes példái a Zsolnay-család művészi sokszínűségének.
Több új műtárggyal bővült az „elbűvölő” Mack Lajos munkáit bemutató vitrin, mint a szerelmespárral díszített váza vagy a habok közül előbukkanó sellőt ábrázoló lámpatest. Zsolnay Júlia tehetségét dicséri az a dátummal ellátott és szignált váza, amelyen művésznő már a szecesszió szellemében ábrázolja a vázatesten körbefutó virágmotívumokat. A Zsolnay család harmadik generációjához tartozó Mattyasovszky-Zsolnay László, aki festőművészként is ismert volt, gyáralapító nagyapja emlékére készítette a madárkoponyákkal díszített vázát.
Nikelszky Géza – a Szent István teremben végzett munkája mellett – a modern felfogású magyaros terveivel örökítette meg nevét a gyár művészettörténetében, népi szecessziós alkotásai különleges színfoltot jelentenek a többnyire fémesen csillogó eozinmázakkal fedett szecessziós tárgyak között.
A kiállítás sztárdarabja: La Luna
Az Egyesült Államokból érkezett és foglalta el méltó helyét Apáti Abt Sándor terveit bemutató vitrinben
a szimbolizmus remeke, a „La Luna” is, amely a halál és újjászületés, a termékenység és teremtés római holdistennőjének megjelenítése, és egyben a nőiességről vallott szecessziós felfogás ideája.
Az 1870-es évektől az 1890-es évek közepéig tartó időszakot bemutató termek is számos újdonsággal bővültek, pl. egy szív alakú, faágon ülő madarakkal festett tál, egy különleges pávás motívumokkal díszített váza, Kaldeway Kelemen vadászjelenetet ábrázoló tálja vagy a rokokó sorozathoz tartozó, plasztikus virágokkal díszített, áttört kaspó.
Nemcsak a látogatóknak nyújt élményt, akár haza is vihető
Az új kiállítás megnyitása alkalmából jelent meg A Gyűjtő Háza – Barangolás a ResoArt Gyűjteményben című album, amely a gyűjtői szenvedélyének és művészeti gyűjteményének történetét meséli el.
Csalló Krisztina, a ResoArt Alapítvány kuratóriumának alelnöke, a kötet társszerzője:
A Gyűjtő Háza album célja, hogy bemutassa a gyűjtemény történetét, nyomon követhető benne a Zsolnay gyár fejlődése, innovációi, a szinte évről évre változó művészi felfogás és közízlés, de emellett a tárgyak válogatása során megtartottuk benne a hangsúlyokat is, amelyek Szabó András gyűjtői érdeklődését, ízlését tükrözik vissza. Ezáltal egyfajta kézikönyvként szolgál azok számára, akik szeretnék megérteni a művészeti gyűjtés mibenlétét.
Hallhattuk még az újranyitás alkalmával, hogy a Gyűjtő Háza tárlatvezetés mellett két további programmal is bővült a villa programja. Az egyik Bor, mámor, szecesszió címmel mutatja be a villa magyar szecesszióban elfoglalt helyét, mindezt egy-egy pohár finom hazai bor kóstolása mellett és a borász által megosztott történetekkel gazdagítva. A másik tematikus tárlatvezetés A siker receptjei címmel a Zsolnay- és a Szamos-család „párhuzamos életrajzának” bemutatásával ismerteti meg a résztvevőkkel a két ma is virágzó családi vállalkozás sikereit.
A ResoArt Villáról
A ResoArt Villát 1899-ben Kőrössy Albert Kálmán építész tervezte a családja számára. A szecesszió gyöngyszemeként is emlegetett villaépületen a szecesszió magyaros irányvonala keveredik a korszak uralkodó nemzetközi stílusjegyeivel. A különleges alakú ólomüveg ablakokat pávák, oroszlán fejek és burjánzó növény indák szegélyezik, az oromfalon pedig a festészet, a szobrászat és a műépítészet allegorikus figurái láthatók. A homlokzattal harmonizáló kovácsoltvas kerítés Jungfer Gyula alkotása.
A magyar szecessziós építészet egyik gyöngyszemébe belépve Róth Miksa, a szecessziós magyar üvegművészet legnagyobb mesterének terve alapján, az ő műhelyében készült hatalmas üvegablakot láthatjuk, az emeletre felvezető színes, kovácsoltvas lépcsőkorlát pedig Hochmann József lakatosmester munkája. Ha tovább lépünk a villa belsejébe, ott található az ország egyik legjelentősebb Zsolnay kerámia gyűjteményének legszebb darabjai.
A villában látható egyedülálló Zsolnay gyűjtemény gerincét a Zsolnay gyárban, az 1870-es évek közepétől a századfordulóig tartó historizmus stílusperiódusa alatt készült műtárgyak alkotják. Ezen időszakon belül az 1878-1885 közötti évek voltak azok, amelyeket a Zsolnay első aranykorának tekinthetünk technikai és művészi szempontból egyaránt. Ezen felül jelentős a kibővült szecessziós gyűjtemény. Annak érdekében, hogy minél szélesebb keresztmetszetét tudják bemutatni a szecesszió művészetekre gyakorolt hatásának, a díszkerámia, az üvegművészet, az ötvösművészet, az építőművészet és a festészet mellett most már a műbútorkészítés terén kimagasló Thék Endre tálalója is hirdeti e korszak szellemiségét.
A kiállításra és a vezetett épületsétákra ITT lehet időpontot foglalni.