900 ezerrel több külföldi vendégéjszaka

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) nemrégiben jelentette meg a kereskedelmi szálláshelyek 2012. évi előzetes statisztikáit, amelyek a 2011-es rekordév eredményeit is meghaladják. Az elmúlt évben a kereskedelmi szálláshelyet igénybe vevő vendégek száma 3,6%-kal 8,3 millió főre, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma 4,8%-kal 21,6 millió éjszakára nőtt az előző évhez viszonyítva. A kereskedelmi szálláshelyek bruttó szállásdíjbevételei 8,2%-kal bővültek és 152,0 milliárd forintot tettek ki. A pénzügyi-gazdasági válságot megelőző évhez, 2007-hez viszonyítva a vendégéjszakák száma 7,4%-kal, a szállásdíjbevétel 8,3%-kal emelkedett. A növekedés nagymértékben köszönhető a beutazó turizmus jelentős növekedésének.

A KSH előzetes adatai szerint 2012-ben a kereskedelmi szálláshelyet igénybe vevő külföldiek vendégéjszakáinak száma csaknem 900 ezerrel bővült és így összesen 11 299 804 éjszakát tett ki. Az elért 8,5%-os növekedés jelentős mértékben meghaladja az MT Zrt. 2012. évi marketingtervében meghatározott 3,6%-os célkitűzést. Nemcsak a vendégéjszakák, hanem a vendégek száma (4 133 118 fő) is igen pozitívan alakult: 8,1%-os növekedést mutatott, miközben az Európai Turisztikai Bizottság (European Travel Commission, ETC) jelentése szerint Európában átlagosan mintegy 4%-kal nőtt a vendégek száma a kereskedelmi szálláshelyeken. A magyarországi növekedési ütem a németországinak felel meg.

A szállodákban a kereskedelmi szálláshelyek átlagánál is kedvezőbben alakult a külföldi vendégéjszakák száma, átlagosan 11,0%-kal nőtt 2011-hez képest. A szállodai kategórián belül a négycsillagos szállodák vendégforgalma csaknem ötödével, 18,1%-kal bővült.

2012-ben országos szinten a külföldiek aránya a vendégek számát tekintve 49,7%-ot, a vendégéjszakák számát tekintve 52,3%-ot tett ki. A beutazó turizmus elsősorban a Budapest–Közép-Dunavidék régióban volt meghatározó, ahol a külföldiek adták a vendégéjszakák 81,7%-át. A külföldi vendégéjszakák aránya 30% feletti volt a Nyugat-Dunántúlon (48,5%), a Balatonnál (39,0%), a Közép- Dunántúlon (32,4%) és az Észak-Alföld régióban (32,0%) is.

A külföldi vendégéjszakák száma magas területi koncentrációt mutat. 2012-ben a három, külföldiek körében legnépszerűbb régióban regisztrálták a külföldi vendégéjszakák 85,6%-át: a Budapest–Közép-Dunavidék régióban (59,0%), a Balatonnál (15,3%) és a Nyugat-Dunántúlon (11,3%).

A turisztikai régiók többségében emelkedett vagy megtartotta az előző évi szintet a külföldi vendégéjszakák száma. A Budapest–Közép-Dunavidék régióban 12,5%-os, az Észak-Magyarországon 5,9%-os, a Közép-Dunántúlon 5,6%-os, a Dél-Alföldön 5,5%-os, a Balatonnál 4,5%-os, a Nyugat-Dunántúlon 2,0%-os és az Észak-Alföld régióban 1,4%-os növekedést tapasztaltak 2011-hez képest.

A külföldi vendégéjszaka-szám az év minden hónapjában stabil növekedést mutatott. Januárban, februárban, májusban, novemberben és decemberben a 10%-ot is meghaladta a növekedés üteme.

A kereskedelmi szálláshelyek külföldi vendégéjszaka-számának változása havonként, 2012 (%)

Forrás: KSH előzetes adatok

A külföldi vendégektől származó szállásdíjbevétel, amely az összes szállásdíjbevétel 63,8%-át adta, 97 018 millió forint volt. Ez azt mutatja, hogy a külföldiektől származó szállásdíjbevétel a vendégéjszakák számának növekedési ütemét kissé meghaladva, 9,6%-kal nőtt, miközben a szálláshely-szolgáltatás 2012-re számított árindexe 2,6% volt. A külföldi szállásdíjbevételek megoszlását magas területi koncentráció jellemzi: a bevételek 70,5%-át a Budapest–Közép-Dunavidék régióban, 10,1%-át a Balatonon, 8,8%-át a Nyugat-Dunántúlon realizálták.

A legfontosabb küldőországok vendégforgalmának alakulása

Magyarország legnagyobb küldőpiaca – a 2012. évi előzetes adatok szerint meghatározott küldőpiaci sorrend alapján 19,0%-os részesedéssel bíró Németország – esetében egész évben pozitívan alakult a vendégéjszakák száma, összességében 3,2%-os növekedést értünk el. A legfontosabb tíz küldőországunk közül Oroszországból (+30,0%), Hollandiából (+24,0%), Olaszországból (+17,1%), Lengyelországból (+12,4%), valamint az Egyesült Királyságból (+10,5%) 2012-ben jelentősen több vendégéjszakát regisztráltak a kereskedelmi szálláshelyeken, mint 2011-ben. Kisebb mértékben, de szintén pozitívan változott a cseh (+4,2%), a román (+0,8%) és az amerikai (+0,3%) vendégéjszakák száma is.

A kereskedelmi szálláshelyek külföldi vendégéjszaka-számában elért csaknem 900 ezres növekedéshez nagyban hozzájárult az orosz (+138,6 ezer), az olasz (+90,4 ezer), a holland (+80,8 ezer), a német (+66,6 ezer), a brit (+56,6 ezer), a lengyel (+55, 6 ezer), a svéd (+48,8 ezer), a belga (+39,2 ezer), az ukrán (+37,2 ezer), a brazil (+35,0 ezer) és a spanyol (+33,6 ezer) vendégéjszakák számának növekedése.

Legfontosabb küldőpiacaink vendégforgalma különbözőképpen alakult az egyes turisztikai régiókban. A Budapest–Közép-Dunavidék régióban az olasz, a brit, az orosz, a német, a holland, a lengyel, az osztrák és a román, a (Hévízt is magában foglaló) Balaton régióban az orosz, a holland, a Nyugat-Dunántúlon a német és a cseh vendégéjszakák száma nőtt jelentősebben.

Stabilizálódó külföldi kereslet

Az utolsó, válság előtti évhez, 2007-hez viszonyítva a külföldi vendégéjszakák száma 11,1%-kal, a külföldiektől származó szállásdíjbevételek 7,3%-kal emelkedtek a kereskedelmi szálláshelyeken.(Eközben a nemzetgazdasági fogyasztói árindex 27,4%-ot, a szálláshely-szolgáltatás árindexe 7,3%-ot tett ki.) A következő ábrán a külföldi vendégéjszakák számának alakulását mutatjuk be 2007. és 2012. között.

A kereskedelmi szálláshelyek külföldi vendégéjszakáinak száma, 2007-2012

Forrás: KSH, a 2012. évi adatok előzetesek

A 2007 óta eltelt időszakban a turisztikai régiók közül kiemelkedő mértékben nőtt a külföldi vendégéjszakák száma a Nyugat-Dunántúlon (+37,1%), a Dél-Alföldön (+26,6%), Észak-Magyarországon (+22,1%) és a Budapest–Közép-Dunavidék régióban (+20,2%).

A beutazást ösztönző kampányok

Külföldön, az MT Zrt. külképviseletei által szervezett akciók mellett nagyszabású, központi akciókkal is Magyarországra irányította a figyelmet a nemzeti turisztikai marketingszervezet 2012-ben.

A társaság szervezésében Magyarország turisztikai ajánlatai külföldön 91 turisztikai kiállításon mutatkoztak be. Ezek közül a legnagyobb szabású a berlini Internationale Tourismus Börse (ITB), valamint a londoni World Travel Market (WTM) volt.

A felszín alatti vízkincsünket a figyelem középpontjába állító nemzeti stand már 2011-ben is számos nemzetközi díjat nyert: Holiday World – Prága, IFT - Belgrád. ITB – Berlin, Intourmarket – Moszkva, MITT – Moszkva, CorTOUR – Zágráb és barcelonai EIBTM.

A stand 2012-ben is nagy népszerűségnek örvendett, és tovább növelte az elismerések számát: a november 5-én nyitott londoni World Travel Market (WTM) turisztikai kiállításon, amelyen 189 ország és régió 4947 kiállítója vonultatta fel kínálatát, a magyar nemzeti stand nyerte el a „Best Stand Design”, azaz a legjobb stand design díjat a nagyközönségi szavazatok alapján. A barcelonai EIBTM vásáron – amely a világ legrangosabb hivatásturisztikai kiállítása – 170 ország több mint 3100 kiállítója közül a Magyar Turizmus Zrt. standja nyerte el a „Best Stand Design Overall”, azaz az összességében a legjobb stand dizájn kitüntető címet. Ezzel immár 9. alkalommal ismerték el nemzetközi vásáron a felszín alatti vízkincsünket középpontba állító magyar megjelenést.

Az MT Zrt. több mint 2539 főt – külföldi média és turisztikai szakembert – látott vendégül tanulmányútjai keretében. A külföldi újságírók és forgatócsoportok részére szervezett tanulmányutak nyomán megjelent cikkek és tudósítások hírértéke 2012-ben meghaladta az 1 milliárd forintot.

A társaság 2011. november 15. és 2012. március 31. között immár hatodik alkalommal szervezte meg a Budapest Winter Invitation (BWI) téli forgalomélénkítő kampányt, melynek célja továbbra is Budapest mint vonzó turisztikai desztináció népszerűsítése, valamint a főváros utó- és előszezoni vendégforgalmának növelése volt. A promóció minden eddigi BWI kampány eredményét túlszárnyalva, összesen több mint 79.000 vendégéjszakát generált az akcióhoz csatlakozott fővárosi három-, négy, illetve ötcsillagos szállodákban. A hetedik BWI kampányhoz új stratégiai partnerként csatlakozott a Szépművészeti Múzeum, valamint a Budapesti Tavaszi Fesztivál is, újabb vonzerőkkel kiegészítve az alapterméket. A 2012 novemberében indult és 2013. április 7-ig tartó akcióhoz mintegy 50 fővárosi szálloda és számos stratégiai partner csatlakozott. Egy olyan vonzó csomagajánlatot alakítottak ki, mely Budapestet megkülönbözteti más európai országok, városok kínálatától. Így a 2=3; 3=4 szállodai kedvezményajánlat mellett ezúttal is ingyenes fürdőlátogatást biztosítanak a vendégek részére, mely addicionális szolgáltatás a megelőző évben is nagy népszerűségnek örvendett. Újdonságként bekapcsolódott a programba a Lukács Fürdő is, így a Széchenyi, a Gellért és a Rudas mellett eggyel több ingyenes lehetőség közül választhatnak a vendégek.

A BWI-akció mintájára az MT Zrt. Magyar Kongresszusi Igazgatósága (MKI), az üzleti turizmusban érdekelt szállodákkal, rendezvényhelyszínekkel, szervező irodákkal, valamint a Budapest Airporttal együttműködésben, a konferenciaturizmus élénkítését szolgáló, rendhagyó értékesítés-ösztönző kampányt bonyolított le. A 2011. április 1. és 2012. július 30-a közötti időszakban megvalósult kampány összesen közel 32.000 vendégéjszakát generált.

Az MT Zrt. 2012 során is folytatta Konferencia Nagyköveti Programját (KNP) – melynek célja a nemzetközi beutazó hivatásturizmus ösztönzése – valamint a 2011-ben újraindított, a nemzetközi sportesemények Magyarországra hozatalát szolgáló Sportnagyköveti Programot (SNP). A nagysikerű KNP keretében – 2012-ben 16 pályázat részesült pozitív elbírálásban, melyek eredményeként 5 nemzetközi konferencia már biztosan Magyarországon kerül megrendezésre. Ezeknek várhatóan mintegy 9500 vendégéjszakát köszönhetünk majd. Az újraindult Sportnagyköveti Programban, 2012-ben 10 pályázat részesült pozitív elbírálásban: 6 nemzetközi sportrendezvény már biztosan Magyarországon kerül megrendezésre, melyeken összesen kb. 4000 sportoló és több ezer néző fog részt venni. Csak a sportolók érkezése kb. 61 000 vendégéjszakát fog jelenti hazánknak.

További információ a Magyar Turizmus Zrt. 2012. évi marketingtevékenységéről a társaság éves beszámolójában.

A Magyar Turizmus Zrt. 2013. évi tevékenységéről a nemzeti turisztikai marketingtervből lehet részletesen tájékozódni.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.