90 éve született Alfred Heineken

Kilencven éve, 1923. november 4-én született Amszterdamban Alfred Henry Heineken holland sörgyáros, aki az egész világon ismertté tette a Heineken sört és vállalatot.

A családi vállalkozás alapjait a nagypapa, Gerard Adriaan Heineken vetette meg, ő vásárolta meg 1863. december 16-án Amszterdam legnagyobb, még a 16. században alapított sörfőzdéjét, a Hooiberget (Szénakazal), amelyet azonnal Heinekenre keresztelt át.

Az alapító az elsők között tért át a sör felső erjesztéséről a fenékerjesztésre, s szigorú minőségellenőrzést vezetett be. A cég kutatólaboratóriumának vezetője, Hartog Elion 1886-ban fedezte fel azt a féltve őrzött "A" sörélesztő-kultúrát, amely az ital utánozhatatlan ízét adja, s amelyet a mai napig kizárólag a Heineken használ. A hazai piacon már biztos pozíciókkal rendelkező vállalat vezetését 1914-ben vette át Alfred apja, Henry Pierre. Az ő irányításával indult meg a nagyszabású export és a külföldi gyárak építése, az elsőt 1931-ben az akkor még holland gyarmat Indonéziában adták át. Az amerikai szesztilalom feloldása után három nappal már sört szállítottak az Egyesült Államokba, ahol ma is a Heineken az egyik legkedveltebb import sör.

Alfred Henryt már születésekor a cég élére szánták. 1942-ben lépett be a családi vállalkozásba, majd 1946-ban apja New Yorkba küldte a márka amerikai importőréhez, Leo van Munchinghez tapasztalatot szerezni. A fiatalember itt ismerkedett meg a reklám és a marketing fontosságával, valamint Lucille Cummins-szal, egy whisky-gyáros lányával, akit feleségül is vett. Alfred észrevette, hogy a vevőkre mind nagyobb hatással vannak a reklámok, s erre alapozta üzletpolitikáját. "Ha nem lettem volna sörfőző, minden bizonnyal hirdetőügynöknek állok" - mondta később.

Amikor 1948-ban hazatért, nekilátott a családi vállalkozás újraépítésének. Apja ugyanis 1939-ben a tőzsdére vitte a céget, majd 1942-re a maradék részesedését is eladta. Alfred hitelből, titokban fokozatosan felvásárolta a Heineken-részvények felét, a teljes ellenőrzést 1954-re sikerült visszaszereznie. A sörgyár családi tulajdonban tartására bonyolult struktúrát alakított ki, a Svájcban bejegyzett családi befektetési társaság felerészben birtokolja a tőzsdén jegyzett Heineken Holdingot, amely ugyancsak fele arányban tulajdonosa a sörgyár részvényeinek.

Alfred Henry Heineken teljesen újraformálta a márka arculatát: az ő találmánya volt a mosolygó "e" betű a Heineken névben, ő döntött a zöld színű üveg mellett, és ő volt a világszerte ismert logó: a piros csillag, középen a fekete zászlócska és benne a Heineken felirat kitalálója. (A mai napig jellemző dizájnt 1964-ben vezették be.)

Messze megelőzve korát már akkor ösztönösen alkalmazta a marketing fogásait, amikor maga a fogalom még ismeretlen volt. Jelszava ez volt: "Nem sört árulok, hanem jó kedélyt". 1971-től 1989-ig a vállalatot elnök-vezérigazgatóként irányította, majd 1995-ig a felügyelőbizottság elnökeként tartotta szemmel cégét, s visszavonulása után is ott ült az igazgatótanács ülésein. Vezetésével a sörgyár sorra vásárolta fel az európai, ázsiai és amerikai cégeket, kötötte a licenc-szerződéseket, aminek eredményeként a Heineken-márka a világ mintegy 170 országában van jelen különböző termékek formájában. A Heineken a magyar piacon az 1990-es évek elején tűnt fel, amikor bevásárolta magát a Komáromi Sörgyár Rt-be. A magyar portfóliót képező Heineken Hungária Sörgyárak Zrt.-hez napjainkban a soproni és a martfűi sörgyár tartozik.

 

Alfred Heinekent - a királyi család után Hollandia leggazdagabb emberét - 1983-ban, nem sokkal hatvanadik születésnapja után álarcos fegyveresek rabolták el. Három hétig tartották fogva Amszterdam egyik külvárosában, egy elhagyatott faüzemben, enni naponta csak egyszer kapott. Három hét múlva engedték szabadon, miután családja kifizette a 35 millió guldenes (5 milliárd forintos) váltságdíjat. Az emberrablásról készült holland filmet 2011 októberében mutatták be, a történetet feldolgozó másik filmet most forgatják Anthony Hopkins főszereplésével.

A megszállottan dolgozó, de a munka mellett az élvezetekben is jeleskedő, népszerű közéleti személyiség e nagy megrázkódtatást követően már csak ritkán jelent meg a nyilvánosság előtt, akkor is testőrök kíséretében. Vagyonából szívesen áldozott társadalmi és kulturális célokra, megkapta egyebek között a francia Becsületrendet, hazájában 1999-ben az Évszázad Hirdetőjének, a Heineken sört pedig az Évszázad Márkájának választották. Apja emlékére hozta létre a H. P. Heineken alapítványt, amely a biokémia és biofizika kutatóit támogatja, egy másik alapítványa a tudományt és a művészeteket pártfogolja.

Utolsó éveiben sokat gyengélkedett, 1999-ben szélütés érte, de ebből még felgyógyult. Kevéssel halála előtt elesett, eltörte a karját. 2002. január 3-án, 78 éves korában tüdőgyulladás következtében halt meg noordwijki házában, örökébe egyetlen lánya, Charlene de Carvalho-Heineken lépett.

Forrás: MTI/Metropol


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.